För höga avgasvärden - 951 -86 - Löst..

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Vidde
S-Poster
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986

För höga avgasvärden - 951 -86 - Löst..

#1 Post by Vidde »

Hej,

Jag skulle verkligen behöva tips och råd innan man kastar in handduken. :cry:

Var och besiktigade bilen för 2v sedan och fick nedslag på CO där det registrerades ett värde på 5! Godkänt är 3.5...

Vid besiktningen förra året blev CO-resultatet 3 men även det är väl lite högt även då om allt står rätt till? Bilen blev ju godkänd då hur som och jag körde hela säsongen och in på hösten började bilen gå med kass tomgång och mycket svartrök när den var kall (~2min) för att sen gå bra igen precis som vanligt. Inbillar mig att problemen började då det regnade extremt mycket men problemet kvarstod efter att bilen fick torka upp riktigt i garaget. Bilen stod ute hela sommaren dels för att jag inte hade tillgång till garaget än och dels för att jag körde bilen varje dag i stort sätt, det här problemet kvarstår än idag.

Har sett i bilens historik att föregående ägare fick samma beskymer med hög CO-halt och justerade då den med skruven på AFM:en.

Jag gav bilen en liten översyn i vintras och bytade: rotor, fördelarlock, tändkablar, tändstift, packningar som såg trötta ut, spridartätningar, spridare (begagnade), tempgivare (DME), avlastningsventil, termostat, värmeventil, rengjorde AFM:en.

Fick möjligheten att, efter den ej godkända besiktningen, låna en maskin som mäter avgasvärden på en verkstad och tänkte då ställa ner CO på skruven på AFM:en likt den tidigare ägaren men stötte snabbt på patrull då jag inte kunde ställa värdet lägre än precis 3,5. Höja gick men inte sänka, såg samtidigt att HC låg på 200!!

Ska kolla efter vakuumläckage då bilen ge ner en bit under 900varv, när man släpper gasen eller kopplar ur, för att sen stabilisera sig tillbaka till 900varv.

Bilen är chippad någon gång på 90-talet den Autotrim.

Finns det någon som har möjlighet att hjälpa mig vore jag evigt tacksam! Jag längtar enormt efter att köra bilen igen :cry:

Mvh Viktor
Last edited by Vidde on 2016-09-24 14:31:33, edited 1 time in total.

fälgen
Addict
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84

Re: För höga avgasvärden - 951 -86 - Hjälp!

#2 Post by fälgen »

Jag hade höga avgasvärden när jag hade vakuumläckage, men det blev perfekt bör jag bytt alla slangar. Hade också taskig tomgång, så jag tror du är något på spåret där. ( lyssna också att det klickar till i tps:en vid spjälljuset när du släpper gasen, annars "vet" inte bilen att den är i tomgångsläge)

Sen om någon varit och skruvat så finns ju risk att CO-skruven står fel. Men om du fixar eventuellt läckage och vet hur du justerar kanske du får finjustera på besiktningen?

Vidde
S-Poster

#3 Post by Vidde »

fälgen wrote:Jag hade höga avgasvärden när jag hade vakuumläckage, men det blev perfekt bör jag bytt alla slangar. Hade också taskig tomgång, så jag tror du är något på spåret där. ( lyssna också att det klickar till i tps:en vid spjälljuset när du släpper gasen, annars "vet" inte bilen att den är i tomgångsläge)

Sen om någon varit och skruvat så finns ju risk att CO-skruven står fel. Men om du fixar eventuellt läckage och vet hur du justerar kanske du får finjustera på besiktningen?
Ska bygga mig ett vakuum läckage kitt, måste dock köpa mig en tryckluftskompressor också "bara" :?. Finns det något annat sätt att kolla läckage? Tycker startgas-tricket fungerar föga..

Funderar på att rengöra vevhusventilationen också när jag ändå är igång, det kan tydligen också påverka enligt vissa källor. kan man byta pckningarna till insuget och inspektera fler slangar där under också.

Vilka slangar bytade du? Både vakuum och dem större tryckslangarna?

Ja, får lösa så att jag kan ställa in skruven på nytt sen. Tänkte åka tillbaka till verkstaden där jag var första gången och be snällt :#pray:

Tack för hjälpen! :) :#cheers:

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990

#4 Post by Björn Nilsson »

Högt CO tror jag att min bil brukar ha och då är det katten som inte gör sitt jobb?

Behöver du låna tryckluft så kan jag hjälpa dig, slå mig en signal isf.

/Björn
076-105 23 06
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

fälgen
Addict

#5 Post by fälgen »

Jag bytte alla luft/vakuumslangar på en gång så jag vet tyvärr inte vilken som fixade tomgången. Jag har inte heller haft någon framgång med startgas.

Du kommer behöva lyfta insuget för att komma åt alla slangar under. Kan vara läge att fundera om du vill ta bort venturin samtidigt.

Mattias 924
Addict
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej

#6 Post by Mattias 924 »

Hur var övriga värden?
"patand" skrev:
Om inget strular...

Vidde
S-Poster

#7 Post by Vidde »

Björn Nilsson wrote:Högt CO tror jag att min bil brukar ha och då är det katten som inte gör sitt jobb?

Behöver du låna tryckluft så kan jag hjälpa dig, slå mig en signal isf.

/Björn
076-105 23 06
Tjena Björn!

Min bil är en 86:a och är således "kattlös".. Läste någonting om att den kanske går fett och det gör att den får högt CO-värde. Kanske är att den får in tjuvluft någonstans som skapar problemet?..

Tack för erbjudandet, riktigt schysst! :#cheers: . Jag hör av mig om det skulle behövas!

// Viktor

Vidde
S-Poster

#8 Post by Vidde »

fälgen wrote: Du kommer behöva lyfta insuget för att komma åt alla slangar under. Kan vara läge att fundera om du vill ta bort venturin samtidigt.
Vad är venturin för något påhitt? Nånting med vevhusventilationen att göra?

Vidde
S-Poster

#9 Post by Vidde »

Mattias 924 wrote:Hur var övriga värden?
Vet bara att nuvarande värdet på CO ~3.5 och HC ~200, skrev inte ner övriga tyvärr..

fälgen
Addict

#10 Post by fälgen »

Vidde wrote:
fälgen wrote: Du kommer behöva lyfta insuget för att komma åt alla slangar under. Kan vara läge att fundera om du vill ta bort venturin samtidigt.
Vad är venturin för något påhitt? Nånting med vevhusventilationen att göra?
Sök på tex venturi delete så kommer du ha att läsa hela kvällen. Kort så är det vissa slangar och ett Y-kors som går att ta bort, tror till och med att de är borttagna på nyare årsmodeller.

Mattias 924
Addict

#11 Post by Mattias 924 »

CO, koloxid, på 3,5 betyder att det är för mycket bränsle. Det hade blivit
CO2, koldioxid, om syret och bränslet hade varit i rätt förhållande till varandra.

HC är kolväte och betyder att det kommer ut oförbrända saker ur avgasröret. 200 är skyhögt. Det brukar bero på tändningsrelaterade saker.

Hade du haft katalysator hade jag gissar på lambdasond, i kombination med trasig kat p.g.a HC-värdet

Nu sätter jag min heder och ära på tändningen eftersom det kommer oförbrända prylar ur pipan på andraplats har jag en kamrem som sitter en kugge fel. Jag ser inte att den skulle dra tjuvluft i alla fall.

Har du någon super special extra heavy dutty progressiv bränsletrycksregulator i lilaeloxerad plast som någon tidigare ägare monterat för att kunna fälla en av nattens fjortonåriga drottningar vid den lokala korvkiosken så skulle jag sneglat snett på den också. Men den förklarar inte HC.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Vidde
S-Poster

#12 Post by Vidde »

Mattias 924 wrote:CO, koloxid, på 3,5 betyder att det är för mycket bränsle. Det hade blivit
CO2, koldioxid, om syret och bränslet hade varit i rätt förhållande till varandra.

HC är kolväte och betyder att det kommer ut oförbrända saker ur avgasröret. 200 är skyhögt. Det brukar bero på tändningsrelaterade saker.

Hade du haft katalysator hade jag gissar på lambdasond, i kombination med trasig kat p.g.a HC-värdet

Nu sätter jag min heder och ära på tändningen eftersom det kommer oförbrända prylar ur pipan på andraplats har jag en kamrem som sitter en kugge fel. Jag ser inte att den skulle dra tjuvluft i alla fall.

Har du någon super special extra heavy dutty progressiv bränsletrycksregulator i lilaeloxerad plast som någon tidigare ägare monterat för att kunna fälla en av nattens fjortonåriga drottningar vid den lokala korvkiosken så skulle jag sneglat snett på den också. Men den förklarar inte HC.
Tack för hjälpen med analysen! Uppskattas verkligen all hjälp från alla! :#pray:

Har bytat en hel del tänddelar redan, är det något kvar som jag har missat som ni tycker jag ska adressera härnäst?

Kamremmen är bytad av Sandén 2012 och den kan kanske ha hoppat och kuggat över? Får kollas det med, behöver man plocka ner mycket för en sådan inspektion?

Bränsletrycksregulatorn ser väldigt original ut utan fräck eloxering osv men däremot dem stålomspunna bränsleslangarna har rödeloxerade kopplingar så föregående ägare har kanske hängt lite vid korvmojjen ändå?? :lol:

Skämt åsido kanske man behöver kontrollera bränsletrycket och se om regulatorn behövs bytas?

Mattias 924
Addict

#13 Post by Mattias 924 »

Funderat lite under natten och HC på 200 är knappast högt på en bil utan kat.
Så jag lämnar tändnings-spåret och säger att den får för mycket bränsle.
Kvar som misstänkta är styrprogrammet, populärt kallat "chipet", bränsletrycket, några tempgivare och luftmängdsmätaren. Jag skulle utesluta del för del och starta med det som är enklast att kontrollera.
"patand" skrev:
Om inget strular...

DLS
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

#14 Post by DLS »

Håller med Mattias.

Jag räknar med att du har fräsch olja i bilen?
Och eftersom du har bytt alla tänddetaljer samt dme tempgivare så hoppar vi den biten.

Om din bil har O2 sond vilket jag misstänker att den inte har så hade jag gissat på den
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-18.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Annars kan man starkt misstänka "chippet" då det fanns en hel del tvivelaktiga chipp för i tiden, du har inte original att testa med istället?

Det är alltid bra att leta efter vakuum läckage men det brukar för det mesta leda till att den får för mycket luft o går snålt inte som i det här fallet där den får för mycket bränsle.

Förutom om det är bränsletrycksregulatorn som saknar vakuum på tomgång för då går den för fett.
Jag skulle kolla vakuumslangen till bränsletrycksregulatorn så den är fräsch o sen skulle jag mäta upp bränsle trycket o se så att det är ok.
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-01.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ett annat tips är det som fälgen säger, kolla upp tps:en så den klickar o ger rätt värden vid stängd trottel.
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-06.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Man kan annars testa o slå i lite e85 för att få den att gå snålare men det är ju bara en tillfällig lösning tills man hittat felet.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar

#15 Post by Erol »

Hade liknade problem på en kundbil tidigare iår, där va det en kombination av trasig TPS och en trasig insugspackning. Efter att jag åtgärdat detta sjönk CO från 4 till 0,2.

Kolla om du har lambdastyrning, många 951:or har det trots att det inte har katt, har sett bilar från -86 med lambdareglering.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply