Drivaxel från SKF.
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 508
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Drivaxel från SKF.
Någon som testat denna axel från SKF?
VKJC 8450
Hittade att denna axel skall passa till 951:orna, men blir lite skeptisk.
http://www.bildelaronline24.se/skf/15097" onclick="window.open(this.href);return false;
Måttet verkar stämma, 531,5mm.
VKJC 8450
Hittade att denna axel skall passa till 951:orna, men blir lite skeptisk.
http://www.bildelaronline24.se/skf/15097" onclick="window.open(this.href);return false;
Måttet verkar stämma, 531,5mm.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
-
- S-Poster
- Posts: 193
- Joined: 2013-11-05 11:25:57
- Telefon: 46735749070
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Drivaxel från SKF.
Jag har två axlar till en 86a liggandes annars
Mvh
Viktor

Mvh
Viktor
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 508
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Drivaxel från SKF.
Ok, är dom glapp-fria?
Dom som sitter på har lite rotations-glapp i alla knutar, och byta alla knutar kostar en del!
Hittade ännu bättre pris:
http://www.mister-auto.se/sv/drivaxel/p ... 5_g13.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dom som sitter på har lite rotations-glapp i alla knutar, och byta alla knutar kostar en del!
Hittade ännu bättre pris:
http://www.mister-auto.se/sv/drivaxel/p ... 5_g13.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 508
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Drivaxel från SKF.
Senaste länken hänvisar till rätt orginalnummer.
944 332 038 01 = 86 turbo
944 332 038 02 + 944 332 038 06 = 87- turbo mm
944 332 038 01 = 86 turbo
944 332 038 02 + 944 332 038 06 = 87- turbo mm
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Drivaxel från SKF.
http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/sma ... %253E%2520(Rear%2520Left%2520or%2520Right" onclick="window.open(this.href);return false;)%2520%2520
Enligt det här så passar det ju på alla med alu-armar! Coolt, en tusenlapp för en hel drivaxel! Frågan är ju om det är n/a knutar eller turbo/knutar? Prestandamässigt?? Intressant!!
Enligt det här så passar det ju på alla med alu-armar! Coolt, en tusenlapp för en hel drivaxel! Frågan är ju om det är n/a knutar eller turbo/knutar? Prestandamässigt?? Intressant!!
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 508
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Drivaxel från SKF.
Nu är det beställt!
Hittade även knutar för ca 300st, men dom verkade även passa till ett hoper Alfor, Fiat mm,
så då blev jag lite skeptisk.
Hittade även knutar för ca 300st, men dom verkade även passa till ett hoper Alfor, Fiat mm,
så då blev jag lite skeptisk.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 508
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Drivaxel från SKF.
Så dök dom äntligen upp.
Efter en massa besked om att dom "Finns ej i lager" så kom dom med Tyska DHL + Posten
Vilka axlar är det jag fått nu? N/A, eller turbo, eller något helt annat?


Efter en massa besked om att dom "Finns ej i lager" så kom dom med Tyska DHL + Posten
Vilka axlar är det jag fått nu? N/A, eller turbo, eller något helt annat?


Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Drivaxel från SKF.
Får det till 33 splines. Turbo och s2 har väl 25 så då är det väl n/a då.
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Drivaxel från SKF.
Har för mig tidiga turbo har 33 splines.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Drivaxel från SKF.
Ha ha, tänkte på det där efter jag postade... 86 är ju ett jäkla år. Du har säkert rätt. Förresten vad tror du om dessa axlar, är det liksom värt det även till en turbo? Tänker då typ hållbarhet vs pris.
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 780
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: Drivaxel från SKF.
Tidiga turbo hade väl n/a axlar o
25 splines?
Sena turbo 33 splines å 951 nummer
Alla med aluarm e lika långa...
Nån med mer info??
25 splines?
Sena turbo 33 splines å 951 nummer
Alla med aluarm e lika långa...
Nån med mer info??
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Drivaxel från SKF.
Tidiga turbo o na använder 33 splines.
Från 87 på turbo ska det vara 25 splines
Från 87 på turbo ska det vara 25 splines
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Drivaxel från SKF.
Har ingen aning om hur hållbarheten på skf axlarna ärHenka_E wrote:Ha ha, tänkte på det där efter jag postade... 86 är ju ett jäkla år. Du har säkert rätt. Förresten vad tror du om dessa axlar, är det liksom värt det även till en turbo? Tänker då typ hållbarhet vs pris.

Själv hade jag ju tänkt köpa vw transporter axlar o knutar o ha i reserv då dom är billigare.
Många som kör med just vw vanagon (transporter) knutar och tidiga 33 splines drivaxlarna i usa.
Det funkar ju men dock så tror jag att GKN Löbro är bäst.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 508
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Drivaxel från SKF.
Hallå och tack för alla svar.
Om det nu är så att det är antalet splines som avgör om det är N/A eller turbo så känns det som ett dåligt köp.
Med produktionstänket som bas så känns det konstigt/onödigt/dyrt att krångla till det med olika varianter, därmed borde det vara samma till alla manuella 944or.
Skall ställa frågan till SKF ang kompabilitet, firman jag köpte från hänvisar till 951-nummer som referens.
Ang GKN Lörbro, vad är det som gör dom till ett bättre val?
Jag har inte koll så jag vill veta, känner väl till GKN men inte Lörbro.
I GKN ingår förövrigt även SPIDAN, och deras drivaxlar säljs för ca 1000:- + dep.
http://www.mister-auto.se/sv/drivaxel/s ... 21830.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Om det nu är så att det är antalet splines som avgör om det är N/A eller turbo så känns det som ett dåligt köp.
Med produktionstänket som bas så känns det konstigt/onödigt/dyrt att krångla till det med olika varianter, därmed borde det vara samma till alla manuella 944or.
Skall ställa frågan till SKF ang kompabilitet, firman jag köpte från hänvisar till 951-nummer som referens.
Ang GKN Lörbro, vad är det som gör dom till ett bättre val?
Jag har inte koll så jag vill veta, känner väl till GKN men inte Lörbro.
I GKN ingår förövrigt även SPIDAN, och deras drivaxlar säljs för ca 1000:- + dep.
http://www.mister-auto.se/sv/drivaxel/s ... 21830.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Drivaxel från SKF.
GKN äger Loebro (löbro).
Det är GKN/Loebro som gör original knutarna till porsche har jag fattat det som, dock finns det en billigare variant o en dyrare variant(den dyrare är porsche nr på).
Det var Herr sanden som rekommendera endast loebro knutar när jag ringde för nått år sen till han.
På min satt det en loebro knut o en billig vw knut förut o det var vw knuten som gick åt skogen, nu sitter det en beg loebro knut från sanden som har hållt.
Det är GKN/Loebro som gör original knutarna till porsche har jag fattat det som, dock finns det en billigare variant o en dyrare variant(den dyrare är porsche nr på).
Det var Herr sanden som rekommendera endast loebro knutar när jag ringde för nått år sen till han.
På min satt det en loebro knut o en billig vw knut förut o det var vw knuten som gick åt skogen, nu sitter det en beg loebro knut från sanden som har hållt.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users