19"-fälgar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

19"-fälgar

#1 Post by Björn Nilsson »

Tjena,

Är det någon som har erfarenhet av 19" på våra gamla bilar, hållbarhetsmässigt och gärna bilder på hur det skulle kunna se ut. Varför jag ställer en sådan här "ungdomsfråga" :mrgreen: är att jag vill åt en BBS-LM kopia med guldlackat centrum PLUS ha tillräckligt breda fälgar för att inte behöva köra med damstorlek på R-däcken :roll: Prio bankörning.

De jag har hittat är 8,5x19" fram & 11x19" bak med bra ET. Själv tycker jag inte mina nuvarande 18" ser för stora ut så det skulle nog gå men har aldrig själv sett någon bil ha 19". Fälgen finns möjligen att tillgå i storlek 8x18 + 10x18 men tycker att 8:or är liiite klent för att åka med en 245/35-däck.

Sugen på att inte göra som alla andra... :mrgreen:

Bild på fälgarna:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: 19"-fälgar

#2 Post by Erol »

19" funkar, jag vet att "Bergodalvana" kör med 19" på sin bil.

Det jag ser som mest kritiskt är att kopiafälgar över lag brukar deformera sig i det första tjälskott eller curbs som man kör över. Om det stämmer med dessa kopior vet jag inte...
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 19"-fälgar

#3 Post by Björn Nilsson »

Ok, efter att samtalat med Rolle på Euromaster så blir det ändrade planer.....inga replicafälgar och jag fortsätter med 18".

Nu till den delikata frågan angående ET och fälgbredd. Jag vill helst ha 10" och 265/35-18" fram och 11" och 295/30-18 bak. Nu till frågan, vilket ET funkar utan att rulla skärmkanter eller dyligt??

Idag har jag 9x18" ET52 fram, det finns inte mycket plats utåt, vet inte riktigt vad som är max ET, typ 65?
Bak har jag 10x18" ET 54, här finns det plats utåt på cirka 3mm iaf.

Mitt eget förslag är 10" ET 60-65 Fram och 11" ET 58-65 bak.

Någon som kör eller har kört med ovan storlekar? Fälgarna kan byggas precis som jag vill ha dem :wink:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
944_968CS
S2-Poster
Posts: 206
Joined: 2004-04-01 08:09:23
Contact:

Re: 19"-fälgar

#4 Post by 944_968CS »

Hej,
Porsche fabrikens 968 Turbo RS hade:

Fram 10 x 18 et 61mm
Bak 11 x 18 et 62 mm

Denna et borde alltså passa.
/Bosse

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 19"-fälgar

#5 Post by Björn Nilsson »

944_968CS wrote:Hej,
Porsche fabrikens 968 Turbo RS hade:

Fram 10 x 18 et 61mm
Bak 11 x 18 et 62 mm

Denna et borde alltså passa.
/Bosse
Tackar för det! :#cheers: Känns rimligt med de ET:na, jag kommer mäta mer noggrant i morgon men detta hjälpte mycket.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users