Vindrutespolning relä eller säkring?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3935
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Vindrutespolning relä eller säkring?

#1 Post by [Bobo] »

Vindrutespolningen har dött på Vintersläden... Igen... :?
Förra gången det gick sönder var det ett av blecken (stavning?) som sitter i armen som styr spolningen på rattstången som behövde bockas till lite för att få kontakt.
Trodde i min enfald att det skulle vara samma problem den här gången, men det verkar inte så...
Kan inte ens tvinga igång det genom att koppla ihop blecken med en mejsel. Inga gnistor och ingen funktion.

Funderar därför på om det kan vara en säkring eller ett relä som gått sönder...
Hittar dock ingen info om vilken säkring/relä som styr spolningen.
Hittar info om torkarna och lyktspolningen, men inte ett ord om vindrutespolningen. :?
Torkarna funkar som dom ska i övrigt.
Får ingen funktion alls när jag drar spaken mot mig. ingen spolning och ingen torkning. :(

Någon som kan peka mig i rätt riktning?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: Vindrutespolning relä eller säkring?

#2 Post by Bathory »

Kolla pumpen först så att det inte är den.
Inte ovanligt att dom lägger av.

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3935
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Vindrutespolning relä eller säkring?

#3 Post by [Bobo] »

Bathory wrote:Kolla pumpen först så att det inte är den.
Inte ovanligt att dom lägger av.

Sven
Men då skulle väl torkarna ändå gå sina varv?
Jag får alltså ingen action överhuvudtaget av att dra i spaken...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Vindrutespolning relä eller säkring?

#4 Post by patand »

Så vitt jag kan se i elschemat finns ingen säkring mellan switchen (handtaget) till pumpen. Från switchen går kablarna till terminal E7 för torkarna (via intervall relät som är kopplat på terminal C13) och E20 (för pumpen) som är kopplad på terminal C17.

Jag kanske läser fel nu när jag letar i PDF dokument (enklare att följa elscheman utskrivna eller i Haynes) men det känns som att det nästan bara är i switchen felet kan ligga. Eller möjligen dålig kontakt i någon anslutning.

Börja med att kolla om du får någon spänning på E20 när du drar i spaken.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3935
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Vindrutespolning relä eller säkring?

#5 Post by [Bobo] »

patand wrote:Så vitt jag kan se i elschemat finns ingen säkring mellan switchen (handtaget) till pumpen. Från switchen går kablarna till terminal E7 för torkarna (via intervall relät som är kopplat på terminal C13) och E20 (för pumpen) som är kopplad på terminal C17.

Jag kanske läser fel nu när jag letar i PDF dokument (enklare att följa elscheman utskrivna eller i Haynes) men det känns som att det nästan bara är i switchen felet kan ligga. Eller möjligen dålig kontakt i någon anslutning.

Börja med att kolla om du får någon spänning på E20 när du drar i spaken.
Tack för infon.
Låter dock någon annan ta tag i den här skiten. Pallar inte längre.

Säljes tråd finns.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users