Motorfästebyte 944

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Kingswood
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2012-04-22 21:47:41
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1985
Location: Örebro (Garphyttan)
Contact:

Motorfästebyte 944

#1 Post by Kingswood »

Håller på med byte av havererat höger motorfäste på min 944:a 85:a.
Är det någon som vet om jag törs lyfta motorn tillräckligt mycket för att få loss det gamla och lirka dit det nya utan att sänka ned framvagnsbalken, eller kan jag "knäcka" något om jag lyfter motorn tillräckligt mycket med domkraften (det vänstra fäster är släppt, men sitter kvar med m10-muttern)? Är ju lat (nojig...) och vill helst släppa på så lite som möjligt...

/Johan

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Motorfästebyte 944

#2 Post by DLS »

Kan inte svara på om det är möjligt men clarks garage rekommenderar att lossa så mycket det går på framvagnsbalken o avlasta balken med en domkraft med en stor träkloss på oljetråget för att kunna lirka ut dom, det är svårare att få in dom nya.
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/eng-12.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Kingswood
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2012-04-22 21:47:41
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1985
Location: Örebro (Garphyttan)
Contact:

Re: Motorfästebyte 944

#3 Post by Kingswood »

Tackar, det verkar inte som att jag kommer undan att släppa ned balken, får se om det blir lite garagetid ikväll.

/Johan

User avatar
AXL944
S-Poster
Posts: 139
Joined: 2004-03-30 12:46:04
Bilmodell: 944 turbo
Location: Göteborg
Contact:

Re: Motorfästebyte 944

#4 Post by AXL944 »

Hej, jag bytte på min 951:a i våras. Var rätt jäkligt, mycket pga. att jag har sänkt min bil ordentligt och det var därför svårt att både få loss fästena och få in de nya.

Fick släppa framvagnsbalken helt och tom. bryta lite i den så att det fjädrade ut ordentligt.

Tvekade länge innan jag släppte ner balken helt, men skulle gått på 1/3 av tiden om jag gjort det ifrån början.

mvh
Axl
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91

poyee600rr
S-Poster
Posts: 138
Joined: 2006-10-15 09:10:14
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Motorfästebyte 944

#5 Post by poyee600rr »

Hej, jag bytte på min för två år sen enligt clarks-garage men det skulle va lättare om du bygger en motorstativ. det gjorde jag för att jag skulle byta oljetrågspackning. https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 turbo -89 (inne på 16e året)
Honda CBR 600 RR (såld efter 14år å 1000mil)
Audi A6 c7 allroad 3.0tdi
http://www.garaget.org/Porsche-cbr600rr

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Motorfästebyte 944

#6 Post by Nahpets »

Eller ...
Image

:)

Kingswood
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2012-04-22 21:47:41
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1985
Location: Örebro (Garphyttan)
Contact:

Re: Motorfästebyte 944

#7 Post by Kingswood »

Hej,

Tack för bilder och tips, nu hänger balken löst, haveristen är borta (utan hemgjord lyft, använde domkraft och 45x170-regelstump mot oljetråget) och tillverkning av nygammalt fäste enligt denna princip forum/viewtopic.php?f=3&t=5179&hilit=motorf" onclick="window.open(this.href);return false;äste&start=30 är påbörjad. Återstår väl att se om det går lika bra att montera det "nya" som troligen är lite högre.

/Johan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users