Bränsletryck 924:79
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Bränsletryck 924:79
Hallå. Har lite varmstarporoblem med min senaste 924. Kan tänka mig att det är tryckfall på bränslesidan om de nu kan vara det när man byglat relät? Vad är det som ser till att trycket hålla uppe? Bilen går perfekt när den väl är igång. Vad kan de annars bero på? Har kollat WUR, kallstarten, och tjuvluft, även bytt till tändspole med motstånd på ( dock är kabeln för extra spänning från startmotorn inte kopplad)
Har gjort allmän kabelstädning i bilen för att kunna koppla in bränslerelä igen, men vetkar vara glapp i det jag har.
Men matar man på starten tillräkligt länge och gärna med fullgas hoppar den igång för att snabbt gå fint och rent.
Med vänlig hälsning, Fredde
Har gjort allmän kabelstädning i bilen för att kunna koppla in bränslerelä igen, men vetkar vara glapp i det jag har.
Men matar man på starten tillräkligt länge och gärna med fullgas hoppar den igång för att snabbt gå fint och rent.
Med vänlig hälsning, Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: Bränsletryck 924:79
Precis efter pumpen bak vid tanken har du en bränsletrycksackumulator. Med åren blir membranet i denna kasst och den klarar inte längre av att hålla trycket och bensinen rinner istället tillbaka mot tanken vilket lämnar ett "ånglås" efter sig. Det är detta man får mata bort med startmotorns hjälp som du beskriver med fullgas.
Tror att när jag kikade på nya tryckackumulatorer kostade dessa ca 2800 riksdaler.
Patand brukar föreslå att man kopplar en knapp till kallstartsventilen då det är en elektrisk spridare så kan man tvinga den att stanna öppen och får då bort ånglåset fortare än de mekaniska spridarna.
Tror att när jag kikade på nya tryckackumulatorer kostade dessa ca 2800 riksdaler.
Patand brukar föreslå att man kopplar en knapp till kallstartsventilen då det är en elektrisk spridare så kan man tvinga den att stanna öppen och får då bort ånglåset fortare än de mekaniska spridarna.
- Marcus
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Re: Bränsletryck 924:79
Tackar, nu när du nämner de så bytte jag just denna på min första 924. Bytte då bara till bättre begagnad och de funkade bra efter det. Är de inte 2 st liknande saker där bak?
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Bränsletryck 924:79
Finns även två olika storlekar på tryckackumulatorn. De tidiga bilarna har en mindre ackumulator än de senare.makkanftw wrote:Finns både med en och två, tror det beror på årsmodell.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Re: Bränsletryck 924:79
Spelar de någon roll vilken storlek man kör? När jag gjorde detta sisst tog jag nog bara någon random från golf har jag för mig.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: Bränsletryck 924:79
Sedärja, trodde det var 40cc antingen i en stor eller i 2st 20cc men var ett tag sen jag kikade.patand wrote:Finns även två olika storlekar på tryckackumulatorn. De tidiga bilarna har en mindre ackumulator än de senare.makkanftw wrote:Finns både med en och två, tror det beror på årsmodell.
Skulle gissa att ungefär vilken som helst från en bil med K-jet bör göra det den ska.
- Marcus
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Bränsletryck 924:79
Nu blir jag lite osäker... kanske är det som du säger men på min 76:a sitter bara en ackumulator och jag TROR den är liten.makkanftw wrote:Sedärja, trodde det var 40cc antingen i en stor eller i 2st 20cc men var ett tag sen jag kikade.
Skulle gissa att ungefär vilken som helst från en bil med K-jet bör göra det den ska.
Det är nog som du säger, en fungerande oavsett storlek och var den kommer ifrån är bättre än en trasig.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Re: Bränsletryck 924:79
Tackar. Blir till att prova med en från 82:an jag har, som jag ännu inte bestämt ödet för. Kan msn testa dessa accar på något sätt innan montering? Kan tänka mig att de kan samlas lite skit i dom för de sitter ju innan filtret. De kanske också kan påverka?
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Bränsletryck 924:79
Fast du har ju ett förfilter i tanken som tar bort väldigt mycket innan pumpen.Freddie_81 wrote:Tackar. Blir till att prova med en från 82:an jag har, som jag ännu inte bestämt ödet för. Kan msn testa dessa accar på något sätt innan montering? Kan tänka mig att de kan samlas lite skit i dom för de sitter ju innan filtret. De kanske också kan påverka?
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Re: Bränsletryck 924:79
Ok förfilter alltså. Men ånglåset borde då innebära att såfort bilen stått ett tag borde de bildas "ånglås" varm som kall? Detta stämmer nog hyggligt på min men aningen lättare kall kanske?
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Bränsletryck 924:79
Ånglås bildas så vitt jag vet (och erfarit) bara då bilen är varm. Bränslet förångas i ledningarna pga värmen från motorn? 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Bränsletryck 924:79
det finns både med en och två accumulatorer bak.
Skall man ha "originalstucket" på tanken så var UTZON billigast när jag byte.
Slangarna som man då gärna byter samtidigt fixar man på lämplig slanggrossist.
Varmstartbekymmret uppkommer av att motorvärmen förångar bensinen i rören mellan bränslehuvudet och spridarna.
Har man en fungerande accumulator så håller den bensintrycket uppe och då förångas inte bensinen lika lätt.
I teorin passar alla tankar men en 40cc är att föredra framför en 20cc.
Tanken har två uppgifter
1 ta bort ljud och jämna ut tryckpulser ifrån pumpen
2 förhindra varmstartsbekymmret
Ett fulmeck är att köra motorn en stund på kalstartsventilen som man då byglar med en extra(ful) knapp på instrumentpanelen. Patand har märkt vad jag anser om en sådan lösning.
/Janne
En varmkörd motor som får stå 40 minuter och sedan har startbekymmer men fungerar direkt kall har detta fel med accumulatortanken
Skall man ha "originalstucket" på tanken så var UTZON billigast när jag byte.
Slangarna som man då gärna byter samtidigt fixar man på lämplig slanggrossist.
Varmstartbekymmret uppkommer av att motorvärmen förångar bensinen i rören mellan bränslehuvudet och spridarna.
Har man en fungerande accumulator så håller den bensintrycket uppe och då förångas inte bensinen lika lätt.
I teorin passar alla tankar men en 40cc är att föredra framför en 20cc.
Tanken har två uppgifter
1 ta bort ljud och jämna ut tryckpulser ifrån pumpen
2 förhindra varmstartsbekymmret
Ett fulmeck är att köra motorn en stund på kalstartsventilen som man då byglar med en extra(ful) knapp på instrumentpanelen. Patand har märkt vad jag anser om en sådan lösning.
/Janne
En varmkörd motor som får stå 40 minuter och sedan har startbekymmer men fungerar direkt kall har detta fel med accumulatortanken
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Re: Bränsletryck 924:79
Tack för all input! Har löst problemet nu. Visade sig att de var för snålt ställt på co-skruven. En och enkvarts varv upp så gick det bättre. Och så var de ju strul med tändspolen. Men nu sitter ju en Biltema spole på med motsånd. Verkar fungera bra!
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users