924 till 924S ?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

924 till 924S ?

#1 Post by Freddie_81 »

Lite funderingar på att slänga i en nyss införskaffad 944 motor i en av mina 924:or. Har hela drivlinan från motor, transaxelrör och låda och även box till motorn. Det som saknas är kabelhärvan mellan motor och insprutsbox. Men hur är de sen med kablage i övrigt? Borde ju gå att få ihop med säkringsbox som sitter?
Någon som gjort någon liknande operation som kan ge mig lite tips. Bilarna i fråga är en 84:a eller en 82:a n/a. Motorn som är tänkt i är en 85:b motor från en 944n/a.
Med vänlig hälsning, Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 till 924S ?

#2 Post by patand »

Glöm inte att byta bromssystemet också. Gör du det bör det gå att t.om få den godkänd och besiktningsvärdig som ombyggt fordon tror jag. :)

I övrigt har jag nog inte mycket input att komma med.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

924 till 924S ?

#3 Post by Freddie_81 »

Ja, de hade jag koll på. Bör ju vara enklast att ta hela bakre upphängningen från en 944. Fram borde vara ännu enklare med desamma.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 till 924S ?

#4 Post by Cédric »

Jag skulle inte ge mig på det utan att ha slitit med mig kabelhärva, ecu osv...

Jag bytte från 924 turbo S1-S2, det var nog med huvudbry, då hade jag fått me så mycket det bara gick från helsystemet. Men det tog ändå rätt mycket tid att få till.

MOtorn hängre väl i frambalken på en 944 också :)

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 till 924S ?

#5 Post by Mattias 924 »

Motorfästena kräver en del svetsning och ev byte av framvagnsbalk. Torpedväggen och pedalställ måste bytas / byggas om eftersom 944 (väl) har hydraulisk koppling. Bränslesystemet och elsystem lär behöva lite handpåläggning. Bromsar och hjulupphängning om den ska gå att besiktiga.

Nu är ju inte pengar allt men det lär bli mycket billigare och enklare att köpa en 924S. Är du ute efter ett kul projekt så tycker jag du ska köra igång, jag kommer följa biltråden.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 till 924S ?

#6 Post by patand »

Mattias 924 wrote:Torpedväggen och pedalställ måste bytas / byggas om eftersom 944 (väl) har hydraulisk koppling.
924 Turbo och 924S har också hydraliskt koppling så den ombyggnaden är kanske inte så stor? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

924 till 924S ?

#7 Post by Freddie_81 »

patand wrote:
Mattias 924 wrote:Torpedväggen och pedalställ måste bytas / byggas om eftersom 944 (väl) har hydraulisk koppling.
924 Turbo och 924S har också hydraliskt koppling så den ombyggnaden är kanske inte så stor? :)

Borde ju bli pedalställ och bromsvätskebehållare då. Bra med all input! Ge mig mer om ni kan så får beslutet mogna. Har ju en 944 85:A att jämföra med vilket kanske gör det lite enklare?
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 till 924S ?

#8 Post by patand »

Freddie_81 wrote:Borde ju bli pedalställ och bromsvätskebehållare då. Bra med all input! Ge mig mer om ni kan så får beslutet mogna. Har ju en 944 85:A att jämföra med vilket kanske gör det lite enklare?
Tror du måste ändock byta huvudbromscylinder för att få regga som ombyggt fordon och kanske för att få rätt bromsbalans när du byter till 5-bult uppsättningen så där får du "gratis" med anslutningen för kopplingens bromsvätska (sitter visserligen i behållaren, men köper du loss cylindern så kan du nog få med behållaren också). :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

924 till 924S ?

#9 Post by Freddie_81 »

Visserligen är de nog mer safe att sätta på hela bromscylindern från en 944 eller 924S/turbo. men de borde ju inte vara någon större skillnad i tryck/fördelning till baken. Någon som sitter på en massa små motorsaker till 944:an.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users