Referens på CO-skruven 924.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Referens på CO-skruven 924.

#1 Post by Freddie_81 »

Tjena. Undrar om någon kan ge en ungefärlig referens på hur CO skruven vid bränsle huvudet ska stå när bilen går som den ska. Typ från botten och sen antal varv uppåt.
Bara så jag har nått att gå på.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Referens på CO-skruven 924.

#2 Post by Freddie_81 »

Upp! Ingen som vet?
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Referens på CO-skruven 924.

#3 Post by Mattias 924 »

Freddie_81 wrote:Upp! Ingen som vet?
Nej, det är tyvärr ingen ingen som vet, den funkar inte riktigt så. Du får bygla dme om din bil har sånt sedan så skruvar du ner skruven tills det börjar komma bränsle ur spridarna. Backa sedan skruven tills det slutar. Nu kommer motorn nog att sura ner sig när du försöker starta den. Backa skruven ett halt varv åt gången tills motorn går att få igång.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Referens på CO-skruven 924.

#4 Post by Freddie_81 »

Tack för infon! De gör saken mycket lättare :)
Då ska jag montera ihop sprutet och föra detta får vi se om den hoppar igång.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Referens på CO-skruven 924.

#5 Post by QV_ »

Men först måste man justera tändningen till rätt läge.
Sedan borde det finnas en grundjustering på gasspjälet, har jag för mig att jag läste i Haynes.
Vi får kanske slå våra "kloka" huvuden ihop någon kväll.

/Jan

Om man bara viste vilken tändinställningslampa som är värd pengarna (eller bara är bra och dyr) så att man får en stabil och ljus visning av gradtalet.

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Referens på CO-skruven 924.

#6 Post by Freddie_81 »

Låter bra med en k-jet kväll (eller dag). Själv brukar jag ställa tändning på kännoch provkörning :),
och som de är nu med bilen i fråga så är de mest för att få höra att motorn är och låter ok.
Mvh
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Referens på CO-skruven 924.

#7 Post by patand »

Om motorn går på tomgång så brukar jag ställa in den genom att vrida den åt båda håll tills motorn nästan dör. Då har man hittat "ändlägena" sen ställer man den mitt i mellan och justerar sen tomgångsskruven (och eventuellt tändningen). Sen kan man få justera lite på blandningen igen, jag brukar ställa lite mer åt det feta hållet (höger). Man kan få "ändra lite här och ändra lite där" tills man har bra blandning och stabil tomgång på lagom varv.

Det går mer på känsla än vetenskap men jag har lyckats rätt bra hitills på både 924 och 924 Turbo tycker jag, t.om från helt okörbara till att gå bra. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]