motor byte

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
AntonP
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2013-03-20 21:48:32
Telefon: 0708447712
Bilmodell: söker 944
Årsmodell: Vet ej
Contact:

motor byte

#1 Post by AntonP »

Tjena jag hade tänkt mig att jag skulle byta min motor i min 944 till en större och undrar då om någon har något förslag på motor som lätt går igenom besiktningen. Och vad mer som måste göras för den ska gå igenom?
Tack på förhand! Mvh Anton

Moderatormeddelande:
Flyttade tråden till avdelningen för teknik &trim

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: motor byte

#2 Post by Erol »

Väldigt luddig fråga...

Menar du större = mer effekt?
Vad har du för motoralternativ nu?

Besiktning blir svårt om du inte håller dig till Porsches motorer för 944/968. Tar du ett annat fabrikat åker du på omregistering av fordonet.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

AntonP
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2013-03-20 21:48:32
Telefon: 0708447712
Bilmodell: söker 944
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: motor byte

#3 Post by AntonP »

Med större motor så menar jag större som typ en 6 eller 8. Men hade en 968 motor gått igenom utan problem?

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1347
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: motor byte

#4 Post by Ragnar Joensen »

Bästa tipset jag kan hitta på, är att sälja bilen och köpa en annan bil, so redan har större motor. T.ex. en Porsche 928.

Att lägga en 6:a eller en 8:a i en 944 och sen få en stempel från Bilprovningen, är inget litet jobb, och om du inte redan har koll på om det går att besiktiga bilen med en sån spis, lär jobbet vara för stort.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: motor byte

#5 Post by Erol »

I USA är det ganska vanligt att klämma ner LSS1-motorer (från Corvette), dock så är det ett ganska stort arbete och framförallt inte speciellt lätt att få detta godkännt att framföra på gata. Du kommer behöva att registrera om din bill till ombyggt fordon/amatörbyggt fordon vilket förmodligen innebär att du även måste bygga om växellåda, bromsar och hjuluppgängning, för att de ska godkänna detta.

Image

Det finns lite info här: http://www.renegadehybrids.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Även Rennlist har en tråd som behandlar ämnet: http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... -here.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En 968 motor går säkert igenom besiktningen, då det är samma typ av grundmotor som i vanliga 944 är denna lätt att montera och förmodligen tänker inte de flesta besiktingsmän på att det är en 16v maskin som sitter i. Men det är ju en chansning.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users