Bytt b-filter o byglat DME, nästa steg?
-
- S-Poster
- Posts: 52
- Joined: 2012-04-22 21:47:41
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Örebro (Garphyttan)
- Contact:
Bytt b-filter o byglat DME, nästa steg?
Som rubriken antyder, har nu bytt bränslefilter och byglat DME-t men bilen (944 N/A 85a) startvägrar fortfarande trots fina gnistor, vad bör bli nästa steg i felsökningen?
/Johan
/Johan
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Bytt b-filter o byglat DME, nästa steg?
Går soppapumpen?
Om nej, mata den direkt.
Om nej, mata den direkt.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- S-Poster
- Posts: 52
- Joined: 2012-04-22 21:47:41
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Örebro (Garphyttan)
- Contact:
Re: Bytt b-filter o byglat DME, nästa steg?
Pumpen hoppar igång så fort DME-bygeln (med svitch) slås till. Har DME-t någon mer funktion än att starta och stoppa pumpen, som inte uppnås med bygeln?
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Re: Bytt b-filter o byglat DME, nästa steg?
DME-relät förser även tändningen med ström. Har du byglar de 3 stora stiften till relät så bör detta vara ok.Kingswood wrote:Pumpen hoppar igång så fort DME-bygeln (med svitch) slås till. Har DME-t någon mer funktion än att starta och stoppa pumpen, som inte uppnås med bygeln?
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S-Poster
- Posts: 52
- Joined: 2012-04-22 21:47:41
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Örebro (Garphyttan)
- Contact:
Re: Bytt b-filter o byglat DME, nästa steg?
Får revidera uppgifterna, nu har jag inte alls någon gnista längre. Verkar som att tändningen succesivt blivit sämre. Bilen började gå dåligt till och från, bli svårstartad, inte svara på pådrag och startar nu inte alls. Med tanke på att det inte finns någon gnista får jag väl utesluta soppaproblem och fokusera på tändning, någon som har en idé om var jag bör börja?
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Bytt b-filter o byglat DME, nästa steg?
Svänghjulsgivare och styrbox är vanlig förekommande felkällor.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S-Poster
- Posts: 52
- Joined: 2012-04-22 21:47:41
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Örebro (Garphyttan)
- Contact:
Re: Bytt b-filter o byglat DME, nästa steg?
Tack! Sökte runt lite här och fick se att död varvräknare vid startförsök indikerar trasig vevaxelgivare, mycket riktigt, vid mätning var det oändlig resistans på den ena och 984ohm på den andra. Då borde det väl vara här felet ligger antar jag?!
/Johan
/Johan
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Bytt b-filter o byglat DME, nästa steg?
Låter väldigt rimligt.
Du kan prova att byta plats på givarna, den ena är bara referensgivare vid diagnos.
Du kan prova att byta plats på givarna, den ena är bara referensgivare vid diagnos.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S-Poster
- Posts: 52
- Joined: 2012-04-22 21:47:41
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Örebro (Garphyttan)
- Contact:
Re: Bytt b-filter o byglat DME, nästa steg?
Ok, jag får göra ett försök att vålda loss dem och testa imorgon!
-
- S-Poster
- Posts: 52
- Joined: 2012-04-22 21:47:41
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Örebro (Garphyttan)
- Contact:
Re: Bytt b-filter o byglat DME, nästa steg?
Ny givare kom och monterades idag. Nu finns de gnista igen men bilen startar ändå inte, dock tänder den till på någon cylinder då och då. har provat och blåst tryckluft i tändstiftshålen om den skulle vara sur, vilket iofs inte stiften indikerade, men det går lika dåligt ändå. Det verkar alltså röra sig om ett dubbelfel här.... Kan givaren ha lagt av som en följd av någon annan trasig elektronik-komponent?
-
- S-Poster
- Posts: 52
- Joined: 2012-04-22 21:47:41
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Örebro (Garphyttan)
- Contact:
Re: Bytt b-filter o byglat DME, nästa steg?
Någon som kan svara på hur signalen till spridarna borde bete sig vid startförsök? Jag provade först med en digital voltmätare på en av spridarkontakterna, den visade typ 0,18V konstant??? Har läst här att man kan prova med en lampa i spridarkontakten också, så jag provade med en 12V 10W den glödde konstant väldigt svagt. borde jag inte ha sett något pulserande flimmer, eller var lampan för kraftig? Hur som helst tyckte jag att jag hörde tickande från spridarna vid startförsök, men är inte helt säker.
Har som nämnts tidigare nu gnista igen, läste här någonstans att den bör klara att gnista c:a 13mm från gods i luften, det gjorde inte min på långa vägar, så jag provade med en annan spole (som tagits ur en fungerande Saab 900....) nu klarade den att ge gnista på 10mm avstånd iaf men ingen start, bara något enstaka "plutter" då och då precis som innan. Vid Ohm-mätning gav de 2 spolarna något olika utslag, typ 5,8Ohm mätt mellan "utgående" och + och samma vid mätning mellan utgående och - på porschens och c:a 9ohm vid motsvarande mätning med Saabspolen, är dessa värden kritiska?
Bilen startar/tänder för övrigt inte på startgas heller, med någon av spolarna.
Summering: Någon som har förslag på vidare felsökning efter mina ovetenskapliga försök under kvällen?
/Johan
Har som nämnts tidigare nu gnista igen, läste här någonstans att den bör klara att gnista c:a 13mm från gods i luften, det gjorde inte min på långa vägar, så jag provade med en annan spole (som tagits ur en fungerande Saab 900....) nu klarade den att ge gnista på 10mm avstånd iaf men ingen start, bara något enstaka "plutter" då och då precis som innan. Vid Ohm-mätning gav de 2 spolarna något olika utslag, typ 5,8Ohm mätt mellan "utgående" och + och samma vid mätning mellan utgående och - på porschens och c:a 9ohm vid motsvarande mätning med Saabspolen, är dessa värden kritiska?
Bilen startar/tänder för övrigt inte på startgas heller, med någon av spolarna.
Summering: Någon som har förslag på vidare felsökning efter mina ovetenskapliga försök under kvällen?
/Johan
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2012-10-09 22:52:54
- Telefon: 0708706934
- Bilmodell: 924 944 -86
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: Bytt b-filter o byglat DME, nästa steg?
ta loss fuelrailen och stoppa spridarna i flaskor eller motsv. och kolla så den matar soppa till spridarna.så har du iallafall eliminerat en felkälla...
-
- S-Poster
- Posts: 52
- Joined: 2012-04-22 21:47:41
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Örebro (Garphyttan)
- Contact:
Re: Bytt b-filter o byglat DME, nästa steg?
Tackar,
Det får bli nästa steg!
/J
Det får bli nästa steg!
/J
-
- S-Poster
- Posts: 52
- Joined: 2012-04-22 21:47:41
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Örebro (Garphyttan)
- Contact:
Re: Bytt b-filter o byglat DME, nästa steg?
Testade detta ikväll, spridarna i plastmuggar och körde startmotorn en stund. Detta resulterade i en uppskattningsvis lika stor skvätt soppa i alla muggar, har ju dock ingen aning om ifall det var rätt mängd, fins det specat vad de ska ge?
Mätte även upp alla spänningar/motstånd på allt som går till DME enligt Haynes, alla värden enligt boken. Skulle kanske köpt en Miata och komprimerat ryggraden en decimeter istället
Kan även informera om att vita engångsplastmuggar av typen som brukar finnas i automater/vägghållare inte är det minsta bensinresistenta om någon har funderat på det.
Mätte även upp alla spänningar/motstånd på allt som går till DME enligt Haynes, alla värden enligt boken. Skulle kanske köpt en Miata och komprimerat ryggraden en decimeter istället

Kan även informera om att vita engångsplastmuggar av typen som brukar finnas i automater/vägghållare inte är det minsta bensinresistenta om någon har funderat på det.
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Bytt b-filter o byglat DME, nästa steg?
Det borde stå i Porsches verkstadshandbok som finns att tillgå lite här och var, bland annat på Patands webbsida och på http://www.2010.cannell.co.uk/manuals/m ... rsche.html.Kingswood wrote:Testade detta ikväll, spridarna i plastmuggar och körde startmotorn en stund. Detta resulterade i en uppskattningsvis lika stor skvätt soppa i alla muggar, har ju dock ingen aning om ifall det var rätt mängd, fins det specat vad de ska ge?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]