Chassieuppgraderingskitt och fjäderhårdhet

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
mojo158
Turbo-Poster
Bilmodell: porsche 944s

Chassieuppgraderingskitt och fjäderhårdhet

#1 Post by mojo158 »

Hej,

Det finns ett kit för chassieuppgradering ute på Rejsa. Det är ett kit för uppgradering med torsionsstavar utan hjälpfjädrar. Kittet innehåller i princip allt som står på önskelistan, bla styvare krängningshämmare och delrinbussningar. Dessutom till ett bra pris. Det är bara ett problem, fjädrarna är i mitt tycke ganska mjuka för ett chassie som i första hand är avsett för bankörning. Spiralfjädrarna 53 N/mm och 29 mm torsionsfjädrar. Jag förstår att det är ett snäpp upp från mitt originalchassie men är det lönt allt jobb och alla pengar för något som man ändå kommer att vilja uppgradera ganska snart. Vad säger ni är det nog hårda fjädrar för att köra bana. Annars, hur pass svårt är det att hitta hårdare torsionsstavar och fjädrar som passar till detta chassie och vad är cirkapriset på torsionsfjädrar? Tycker mig ha sett att fjädrar ligger på dryga tusenlappen styck.

/Staffan

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

Re: Chassieuppgraderingskitt och fjäderhårdhet

#2 Post by Cédric »

Hallå! Det är klurigt att hitta fetare torsionsstavar. Jag har 28 vilket var det största man kunde köpa om man vill ha billiga stavar. Dom är matchade med 60N/mm fjädrar fram, detta tillsammans med weltmeister 28/22 krängare, funkar riktigt bra på bana, hårdare hade ju funkat om det var en ren rejsingbil. Men på gata är detju rätt stötigt ändå. Har du en 944s gissar jag att du kör samma däcksstorlek runt om på bana? Då bör du nog köra typ 70 nånting fram för att matcha 29stavar (har inte räknat på det dock). Tror det kan bli riktigt bra, om bilen väger kring 1300 startklar. Krängarna är suveräna (om än tunga), det går alltid justera in perfekt balans. Fjädrar kan du köpa billigt från tex rallydesign.co.uk

Janne J
Addict
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990

#3 Post by Janne J »

Jag laborerar med mitt GAZ coilover kit just nu. Hade från början 79N/mm fjädrar fram, bak hade jag kvar orignal stav och även coilover med fjäder 79N/mm.

Körde på Knutstorp med den sättningen och tyckte det fungerade helt ok, dock med lite understyrning på vissa partier.

På gatan är det jäkligt hårt, på gränsen till olidligt, jag undviker att köra på en del vägar och upplever att jag har lätt att få hjulstuds trots ett omfattande laborerande med inställningarna på stötdämparna.

Tog hem 53N/mm fjädrar från Demon Tweeks och monterade i morse. Gjorde samtidigt lite anteckningar på hur inställning av stötdämparen känns rent subjektivt när man har den på arbetsbänken.

Min favvorunda på både snabb och kurvig väg har nog aldrig gått så fort som med den sättningen. Balansen i bilen blev betydligt bättre, den upplevs följsam men ändå fast.

79N/mm fjädrarna på min bil passar nog bäst till rent banåka på släta banor, 53N/mm är mycket mer allround men ändå betydligt fastare än original.

Fram tror jag original är runt 21N/mm som jämförelse.

Hårda fjädrar i sig är ingen garanti för att de ska gå fort på bana, snarast tvärtom. En stenhård bil kan upplevas kvick men en bil med avpassad fjädring har oftast mer grepp och kan köras snabbare.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

mojo158
Turbo-Poster

#4 Post by mojo158 »

Hej,

Mycket värdefull information. I min begränsade värld så trodde jag inte någon körde med så pass mjuk sättning. Jag har aldrig kört på bana hittills men precis beställt nya däck (205 runt om) och i början av juli kommer bandebuten att ske om allt går som det ska. Jag tycker att det är svårt att avgöra vad 29 mm stav motsvarar i N/mm för en spiralfjäder men det är bra om du har rätt att man kan gå upp till en 70 N/mm för att matcha. Vore dock tråkigt om den blev allt för understyrd.

/Staffan

Janne J
Addict
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990

#5 Post by Janne J »

Jag kör också med 205 runtom, 205/50*17 på 7" fälg.

Om bilen är understyrd så är en av vägarna att mjuka upp den fram.

Samtidigt måste jag säga att man inte ska fokusera för mycket på fjädrar och annat om man inte har kört bana förut. Bra däck och bromsar är viktigare men nummer 1 är körtid.
Lycka till på bandebuten:) Själv väntar jag på Kinnekulle på söndag.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Cédric
Addict

#6 Post by Cédric »

Har du inte kört innan så finns det definitivt mest tid att spara på annat håll, körträning och köranalys tex. Men det fimns massor med justermån på krängarna. Var tvungen att köra med fel fjädrar några säsonger, 43 istället för 60. Det gick att vrida in perfekt balans utan problem. Så har du justerbarheten så är det inte så jäkla noga, lätt att få det bra ändå :-). Märkte ingen noterbar skillnad i komfort mellan 43 och 60. Kolla mina videos på Youtube, snabba fordon på pappret är inte det som bestämmer farten på banan:-)

mojo158
Turbo-Poster

#7 Post by mojo158 »

Hej,

Denna säsong är det endast nya däck, bromsvätska, belägg och skivor fram och hjulinställning som gäller. Jag tänker dock framåt och jag ser ingen anledning att inte jobba parallellt på bil och körteknik. Utom naturligtvis tiden (det har inte blivit någon kurs som jag tänkt). Jag tänker dock att det inte är kul att köra en bil som kränger allt för mycket.

Jag förstår inte riktigt vad ni menar med justeringsmån på krängaren. Har jag missat något är krängar i kittet som är till salu justerbar?

Jag såg också att det var någon av er som körde med en grövre krängare bak. Eftersom att jag inte har någon diffbroms så funderar jag på att behålla originalkrängaren bak. Har sett att vissa med 924 kör utan krängare pga avsaknad av diffbroms. Hur har ni tänkt här.

/Staffan

Cédric
Addict

#8 Post by Cédric »

Låter som en sund plan. Så länge bilen är balanserad och beter sig fint är även en mjuk bil skoj.

Vad jag kan se är det likadant krängar kit som jag har, weltmeisteer (om dey är kitet i annonsen på rejsa). Dom är justerbara genom att man kan flytta länken som klämmer på krängaren och sitter i bärarmen.

Jag har ingen diffbroms, upplevde mi 924t med det där krängarkitet som mycket mindre benägen att svarva innerhjul än min std 924. Trots effektskillnaden. Men visst finns det stunder när man saknat diffbromsen iaf. Bor du i sthlmsområdet? Då skulle du kunna få prova min bil för att känna ungefär hur det kitet känns på bil, jag har ju väldigt liknande grejer.

mojo158
Turbo-Poster

#9 Post by mojo158 »

Hej Cedric,

Det var ett mkt generöst erbjudande. I första hand är jag dock väldigt nöjd med er input. Jag har nu lagt ett bud på kittet. Men jag bor i stockholm och det kan mycket väl tänkas att jag nappar på erbjudandet ändå. Jag bor vid Zinken men min (nåja, jag äger endast hälften) bil står i Täby.

/Staffan

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo

#10 Post by patand »

Staffan, det finns tillfälle för förarkurs på Kinnekulle 20:e september! :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

mojo158
Turbo-Poster

#11 Post by mojo158 »

Hej Patand,

Jag har noterat att kursen går igen i höst. Jag har dock inte bestämt mig för om jag ska gå den. Det är en vardag och jag måste ta ledigt från jobbet. Ev går jag den i alla fall eller väntar till våren. Då har jag lättare att komma ifrån jobbet.

Jag har just kört två dagar på Gotland och jag måste säga att bilen med r-däck och lite negativ camber blev en mycket positiv överraskning. Mycket av det jag tolkat som mjuk settning var i själva verket mjuka däcksidor. Märks skillnad både vid hård kurvtagning då jag tidigare upplevt att bilen "nigit" på yttre sidan framtill och även lastväxlingar känns betydligt mindre vingligt.

/Staffan

Post Reply