Ventiltätningar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
944aMackan
NA-Poster
Posts: 5
Joined: 2013-05-09 00:39:54
Bilmodell: 944 s2
Årsmodell: 1990
Contact:

Ventiltätningar

#1 Post by 944aMackan »

Hur pass stor operation e det att byta ventiltätningar på en s2 ?

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Ventiltätningar

#2 Post by Karl Birgander »

Relativt stor. Man brukar nog försöka byta en hel bunt packningar utöver tätningarna.
Titta på en sotningssats så ser du vad som ska loss.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Ventiltätningar

#3 Post by Erol »

Du måste lyfta av toppen (går ev. att göra en snikvariant med tryckluft, men inget jag rekommenderar) ofta är även styrningarna slitna, i så fall byter man dessa samtidigt.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users