Studsande koppling, vakum?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
AdamX
NA-Poster
Posts: 28
Joined: 2012-05-02 12:08:52
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Contact:

Studsande koppling, vakum?

#1 Post by AdamX »

Hej!
Min i övrigt fantastiska 944 N/A från -84 har utvecklat ett problem som jag inte har den tekniska kunskapen att lösa fullt ut. Problemet är att det inte verkar vara något tryck alls i kopplingssystemet, när man stöter i kopplingen med foten så skjuter pedalen ner i golvet där den fastnar till man drar upp den igen med foten eller handen. Den frikopplar inte heller i läget då den är nere i golvet. Det som jag även märkt att att bilen börjat läcka lite bromsvätska och jag gissar att det finns ett samband. Min fråga till de mer kunniga är vad som kan orsaka detta fenomen och om det är kopplat till bromsvätskan eller om detta är ett separat problem? Vad är det som behöver bytas, repareras eller ses över?

Tack på förhand, Adam.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Studsande koppling, vakum?

#2 Post by Maxx »

Kopplingen använder samma vätska som bromsarna, så du har läckage någonstans på "kopplingssystemet". Kolla kopplingscylindrar och slangar. Troligen behöver du renovera eller byta cylindrarna.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Studsande koppling, vakum?

#3 Post by patand »

Kolla om du har bromsvätska på golvet vid förarens fötter. I så fall är det huvudvylindern till kopplingen som läcker.

Om inte där så får du kolla slavcylindern. Den sitter på undersidan av kopplingskåpan precis ovanför startmotorn (har för mig det är lika på 931 och 944). Be en kompis trycka ner pedalen så ser du om det läcker vid slavcylindern (om du inte kan se direkt att det är blött).

Jag har renoverat (bytt packningar) både huvudcylinder och slavcylinder på min bil. Ganska enkelt och billigt. Om de är för dåliga får man köpa ny cylinder, vilket förståss är ännu enklare men betydligt dyrare. Det svåraste med hela proceduren att byta eller renovera brukar vara att lufta kopplingen, om man inte har ett bra bromsluftarverktyg att använda.

:-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users