Få lite schysst avgasljud

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Aero tk
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2013-02-07 22:30:10
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Contact:

Få lite schysst avgasljud

#1 Post by Aero tk »

Sitter helt originalsystem på min 944 turbo. Skulle gärna vilja plocka fram lite mer ljud.
Kapa sista ljuddämparen och dra ett rör kan det vara att rekommendera vill
helst inte lägga en förmögenhet på det men vill inte sitta i dålig komfort heller.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Få lite schysst avgasljud

#2 Post by gurra »

Det enklaste är att ta bort bakre ljuddämparen och bara köra med katalysatorn. Det ger ett högre, raspigare ljud utan att låta för högt (inga problem med banträffar eller annat).
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Aero tk
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2013-02-07 22:30:10
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Contact:

Re: Få lite schysst avgasljud

#3 Post by Aero tk »

tackar får satsa på detta:)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Få lite schysst avgasljud

#4 Post by Erol »

Har ersatt bakre burken med en liten 3" fullflödesdämpare. Blir rätt lagom, utan att bli jobbigt inne i kupén
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: Få lite schysst avgasljud

#5 Post by martenheller »

jag plockade ihop 3" rör själv på Biltema, samt köpte en liten 3" ljuddämpare. Kapade orginalsystemet direkt efter DP och skarvade på. Låter riktigt fint :).

Lånar tråden lite för att fråga om någon vet hur mkt mer effekt man kan räkna med om man byter till 3" dp?
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Få lite schysst avgasljud

#6 Post by Erol »

martenheller wrote:Lånar tråden lite för att fråga om någon vet hur mkt mer effekt man kan räkna med om man byter till 3" dp?
Ytterst lite om motorn i övrigt är original. Då originalsystemet är 2,5" + 1,5" med fullflödesdämpare, det som en del har upplevt är att bilen svarar lite bättre/mindre spool up. Men någon topeffektsökning vär nog inte att räkna med.

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: Få lite schysst avgasljud

#7 Post by martenheller »

Okej tack för svaret. Då får DP förbli orginal :).
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Få lite schysst avgasljud

#8 Post by gurra »

DP bör vara det sista man byter. Original katalysator flödar lika bra som en ekstock så vill man ha mer effekt (minskat mottryck) är katten det första man bör byta.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Få lite schysst avgasljud

#9 Post by Erol »

gurra wrote:DP bör vara det sista man byter. Original katalysator flödar lika bra som en ekstock så vill man ha mer effekt (minskat mottryck) är katten det första man bör byta.
Helt klart!

Men då TS har en -86:a i sin signatur antog jag att han inte har någon katalysator. Men som sagt, har man katalysator så är den som en kork i avgassystemet!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
MickeF
NA-Poster
Posts: 33
Joined: 2012-09-29 19:29:24
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Contact:

Re: Få lite schysst avgasljud

#10 Post by MickeF »

Är också ute efter lite "bättre" ljud...
Erol, är inne på samma som du redan gjort, att ersätta bakre original ljuddämpare med en mindre fullflödesdämpare. Vad har du köpt för någon dämpare? Bild eller länk?

/Micke
Micke F


Porsche 944 Turbo -90
Saab 9-3 SC 2.0 Turbo -09 (såld)
Saab 9-5 2.0 Turbo (såld)
Saab 9-3 OG -98 (såld)

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Få lite schysst avgasljud

#11 Post by Lilja »

Gör bara inte det där på en N/A. Skulle också vilja ha lite bättre ljud på min 85a utan att det låter för mycket.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Tomcat1
Carrera-Poster
Posts: 324
Joined: 2012-06-04 13:00:59
Bilmodell: 944 Grey
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Få lite schysst avgasljud

#12 Post by Tomcat1 »

Moi har bytt hela avgassystemet.
Ifrån en trevlig gubbe i åkers styckbryk köpte jag extraktorrör ifrån som jag bytte mot org-grenrör. Ett förlängningsrör medföljde så den första ljuddämparen exkluderades ur systemet.

Kontaktade därefter trevlig utzon och införskaffade deras Dansk avgassystem och Mmmm....gött ljud och mera effekt är riktigt angenämnt.

På min n/a :#944burn:
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Få lite schysst avgasljud

#13 Post by Freddie_81 »

Ja ha. Vem mer än jag håller på med 9x4: or här i Åkers Styckebruk. Trodde jag kände alla som var något att känna här i byn :)
Med vänlig hälsning, Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Få lite schysst avgasljud

#14 Post by safe »

Heads up till alla som kör bana eller tänker köra bana.

Det kommer antagligen att bli en strikt 95db gräns för bankörning, inte 95 db enligt någon "bilprovnings modell", utan 95 db punkt.
Det mättes en del på Mantorp (av folk från Mantorp) nu sist när PCS var där och MÅNGA bilar överskred 95db, tex alla GT3RS. Som jag förstod det så kommer det gälla för allt, banmöten, tävling, STCC och carrera cup...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Få lite schysst avgasljud

#15 Post by Maxx »

safe wrote:Heads up till alla som kör bana eller tänker köra bana.

Det kommer antagligen att bli en strikt 95db gräns för bankörning, inte 95 db enligt någon "bilprovnings modell", utan 95 db punkt.
Det mättes en del på Mantorp (av folk från Mantorp) nu sist när PCS var där och MÅNGA bilar överskred 95db, tex alla GT3RS. Som jag förstod det så kommer det gälla för allt, banmöten, tävling, STCC och carrera cup...
Det är rätt sjuka regler om standard GT3 RS blir avstängda från att köra och måste bygga om sina avgassystem.

Och detta enbart på grund av ett fåtal som bosatt sig bredvid en existerande motorbana. Bosatt sig, inte som bott på ett ställe och fått en bana byggd bredvid sig, de har flyttat dit medvetna om att det ligger en motorbana i närheten men har sen mage och klaga över ljudnivåerna.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users