Få lite schysst avgasljud
-
- NA-Poster
- Posts: 24
- Joined: 2013-02-07 22:30:10
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Contact:
Få lite schysst avgasljud
Sitter helt originalsystem på min 944 turbo. Skulle gärna vilja plocka fram lite mer ljud.
Kapa sista ljuddämparen och dra ett rör kan det vara att rekommendera vill
helst inte lägga en förmögenhet på det men vill inte sitta i dålig komfort heller.
Kapa sista ljuddämparen och dra ett rör kan det vara att rekommendera vill
helst inte lägga en förmögenhet på det men vill inte sitta i dålig komfort heller.
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Få lite schysst avgasljud
Det enklaste är att ta bort bakre ljuddämparen och bara köra med katalysatorn. Det ger ett högre, raspigare ljud utan att låta för högt (inga problem med banträffar eller annat).
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- NA-Poster
- Posts: 24
- Joined: 2013-02-07 22:30:10
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Contact:
Re: Få lite schysst avgasljud
tackar får satsa på detta:)
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Få lite schysst avgasljud
Har ersatt bakre burken med en liten 3" fullflödesdämpare. Blir rätt lagom, utan att bli jobbigt inne i kupén
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: Få lite schysst avgasljud
jag plockade ihop 3" rör själv på Biltema, samt köpte en liten 3" ljuddämpare. Kapade orginalsystemet direkt efter DP och skarvade på. Låter riktigt fint
.
Lånar tråden lite för att fråga om någon vet hur mkt mer effekt man kan räkna med om man byter till 3" dp?

Lånar tråden lite för att fråga om någon vet hur mkt mer effekt man kan räkna med om man byter till 3" dp?
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Få lite schysst avgasljud
Ytterst lite om motorn i övrigt är original. Då originalsystemet är 2,5" + 1,5" med fullflödesdämpare, det som en del har upplevt är att bilen svarar lite bättre/mindre spool up. Men någon topeffektsökning vär nog inte att räkna med.martenheller wrote:Lånar tråden lite för att fråga om någon vet hur mkt mer effekt man kan räkna med om man byter till 3" dp?
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: Få lite schysst avgasljud
Okej tack för svaret. Då får DP förbli orginal
.

Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Få lite schysst avgasljud
DP bör vara det sista man byter. Original katalysator flödar lika bra som en ekstock så vill man ha mer effekt (minskat mottryck) är katten det första man bör byta.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Få lite schysst avgasljud
Helt klart!gurra wrote:DP bör vara det sista man byter. Original katalysator flödar lika bra som en ekstock så vill man ha mer effekt (minskat mottryck) är katten det första man bör byta.
Men då TS har en -86:a i sin signatur antog jag att han inte har någon katalysator. Men som sagt, har man katalysator så är den som en kork i avgassystemet!
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- MickeF
- NA-Poster
- Posts: 33
- Joined: 2012-09-29 19:29:24
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Contact:
Re: Få lite schysst avgasljud
Är också ute efter lite "bättre" ljud...
Erol, är inne på samma som du redan gjort, att ersätta bakre original ljuddämpare med en mindre fullflödesdämpare. Vad har du köpt för någon dämpare? Bild eller länk?
/Micke
Erol, är inne på samma som du redan gjort, att ersätta bakre original ljuddämpare med en mindre fullflödesdämpare. Vad har du köpt för någon dämpare? Bild eller länk?
/Micke
Micke F
Porsche 944 Turbo -90
Saab 9-3 SC 2.0 Turbo -09 (såld)
Saab 9-5 2.0 Turbo (såld)
Saab 9-3 OG -98 (såld)
Porsche 944 Turbo -90
Saab 9-3 SC 2.0 Turbo -09 (såld)
Saab 9-5 2.0 Turbo (såld)
Saab 9-3 OG -98 (såld)
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: Få lite schysst avgasljud
Gör bara inte det där på en N/A. Skulle också vilja ha lite bättre ljud på min 85a utan att det låter för mycket.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
-
- Carrera-Poster
- Posts: 324
- Joined: 2012-06-04 13:00:59
- Bilmodell: 944 Grey
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: Få lite schysst avgasljud
Moi har bytt hela avgassystemet.
Ifrån en trevlig gubbe i åkers styckbryk köpte jag extraktorrör ifrån som jag bytte mot org-grenrör. Ett förlängningsrör medföljde så den första ljuddämparen exkluderades ur systemet.
Kontaktade därefter trevlig utzon och införskaffade deras Dansk avgassystem och Mmmm....gött ljud och mera effekt är riktigt angenämnt.
På min n/a
Ifrån en trevlig gubbe i åkers styckbryk köpte jag extraktorrör ifrån som jag bytte mot org-grenrör. Ett förlängningsrör medföljde så den första ljuddämparen exkluderades ur systemet.
Kontaktade därefter trevlig utzon och införskaffade deras Dansk avgassystem och Mmmm....gött ljud och mera effekt är riktigt angenämnt.
På min n/a

944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Få lite schysst avgasljud
Ja ha. Vem mer än jag håller på med 9x4: or här i Åkers Styckebruk. Trodde jag kände alla som var något att känna här i byn 
Med vänlig hälsning, Fredde

Med vänlig hälsning, Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Få lite schysst avgasljud
Heads up till alla som kör bana eller tänker köra bana.
Det kommer antagligen att bli en strikt 95db gräns för bankörning, inte 95 db enligt någon "bilprovnings modell", utan 95 db punkt.
Det mättes en del på Mantorp (av folk från Mantorp) nu sist när PCS var där och MÅNGA bilar överskred 95db, tex alla GT3RS. Som jag förstod det så kommer det gälla för allt, banmöten, tävling, STCC och carrera cup...
Det kommer antagligen att bli en strikt 95db gräns för bankörning, inte 95 db enligt någon "bilprovnings modell", utan 95 db punkt.
Det mättes en del på Mantorp (av folk från Mantorp) nu sist när PCS var där och MÅNGA bilar överskred 95db, tex alla GT3RS. Som jag förstod det så kommer det gälla för allt, banmöten, tävling, STCC och carrera cup...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Få lite schysst avgasljud
Det är rätt sjuka regler om standard GT3 RS blir avstängda från att köra och måste bygga om sina avgassystem.safe wrote:Heads up till alla som kör bana eller tänker köra bana.
Det kommer antagligen att bli en strikt 95db gräns för bankörning, inte 95 db enligt någon "bilprovnings modell", utan 95 db punkt.
Det mättes en del på Mantorp (av folk från Mantorp) nu sist när PCS var där och MÅNGA bilar överskred 95db, tex alla GT3RS. Som jag förstod det så kommer det gälla för allt, banmöten, tävling, STCC och carrera cup...
Och detta enbart på grund av ett fåtal som bosatt sig bredvid en existerande motorbana. Bosatt sig, inte som bott på ett ställe och fått en bana byggd bredvid sig, de har flyttat dit medvetna om att det ligger en motorbana i närheten men har sen mage och klaga över ljudnivåerna.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users