Hjälp, Vad hände?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

Hjälp, Vad hände?

#1 Post by Sydbom »

Låg i ca hundra på motorvägen och tänkte jag skulle visa farsan vilken snabb o trevlig bil jag har o växlar ner från femman till fyran o ger full gas och hinner bara gasa någon sekund förrän hela bilen rycker till som bara den, motorn högg till alltså på något sätt och jag tryckte ju ner kopplingen på en gång o när jag släpper upp den igen så går bilen normalt, jag gasade ju inte fullt någe mer men inget verkar ha pajat eller så.
det kändes ungefär som när man slår i varvtalsregulatorn!
sket faan ner mig när det hände trodde att hela motorn gått åt skogen...
kan bilen ha fått för lite luft o inte tänt på en eller flera cylindrar? eller för lite/mycket bensin?
kan det ha att göra med temperaturen ute just nu? det måste ju vara grymt tät luft nu när det är så kallt o är det då inte möjligt att få för mycket luft ner i motor när jag plötsligt växlar ner o stämplar?

Mvh
Sydbom
Last edited by Sydbom on 2005-03-04 11:37:15, edited 1 time in total.
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Tror att ditt styrsystem fick för sig att turbotrycket var för alldeles högt, skyddsfunktion...
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#3 Post by Sydbom »

det kan det ha varit!
turbotrycket kanske till och med VAR för högt pga den kalla luften o så?
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#4 Post by notetoself »

Pär Hylander wrote:Tror att ditt styrsystem fick för sig att turbotrycket var för alldeles högt, skyddsfunktion...
Om allt verkar vara i sin ordning efteråt och bilen fungerar som den ska
så håller jag helt med om ovanstående gissning.

/StrezzenFläktzMeister
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Daniel
S2-Poster
Posts: 218
Joined: 2004-03-29 13:22:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Flyinge
Contact:

#5 Post by Daniel »

Typiskt symptom på överladdningsskydd som träder in. Hur mycket laddar du? Min bil betedde sig likadant i somras, och jag blev också lika totalt hysteriskt rädd när det hände. Jag bytte programvara efter att detta hade inträffat ett antal gånger, och har sen dess inte råkat för det igen.
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#6 Post by Sydbom »

Daniel wrote:Typiskt symptom på överladdningsskydd som träder in. Hur mycket laddar du? Min bil betedde sig likadant i somras, och jag blev också lika totalt hysteriskt rädd när det hände. Jag bytte programvara efter att detta hade inträffat ett antal gånger, och har sen dess inte råkat för det igen.
laddar väl ca 1 bar
men det känns som om felet är lokaliserat då! tack grabbar!
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

Men hur kan det helt plötsligt ladda mer bara sådär? (bra med överladdningsskydd verkar det som...)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

patand wrote:Men hur kan det helt plötsligt ladda mer bara sådär? (bra med överladdningsskydd verkar det som...)
Antagligen är det väldans nära skyddsgränsen i vanliga fall, då räcker det med ngn liten förändring på ngt, t.ex att det var kallare än normalt.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#9 Post by Sydbom »

det var ca 10 minus när detta hände så luften lär ju ha väldigt mycket högre densitet än vid "normala" förhållanden.
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#10 Post by claves »

Vänta nu!

Var du på väg till himmlen eller?

Stampa en turbo vid 10 minusgrader! Tänk om det blivigt lite halt...

Aja baja! ;)

/Claves

Jag gjorde det i sommras med min far och frågade samtidigt.. när var du över 200 i en bil senast? :)
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#11 Post by Sydbom »

claves wrote:Vänta nu!

Var du på väg till himmlen eller?

Stampa en turbo vid 10 minusgrader! Tänk om det blivigt lite halt...

Aja baja! ;)

/Claves

Jag gjorde det i sommras med min far och frågade samtidigt.. när var du över 200 i en bil senast? :)
ja du fy faan ja, var ju en o annan som var lite mot mig då jag förklarade då jag köpt bilen att jag skulle köra på vintern med den o dom har helt rätt! men jag har klarat mig än så länge ( ta i trä )!
men både jag o brorsan fick typ hjärtinfarkt då det gick brett o släppte i över hundra blås härrom dagen!
nu tycker jag det är dags att våren kommer! :-)
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#12 Post by claves »

Sitter på sin plats att ta det lungt på sommaren med...

Jag körde mot kungshamn förr förra sommaren och på vägen dit fanns det en rasträcka som var rak och fin men inte bredare än att två bilar kunde mötas och då var det snudd på obehagligt...

Bilen gick bra och jag tänkte jag skulle köra om då jag kunde se långt fram...

Så jag började och tänkte jag tar en eller två bilar.. så när jag går ut så märker jag att det här går bra, så när jag är jämsides med den tredje bilen och det går fort, så ser jag en volvo som kommer emot mig.. (Var två saker att välja på bromas och gå in längst bak eller trycka plattan i mattan och se om jag kunde ta de två bilarna framför mig innan jag möter volvon. Jag tog det senare alternativet och tryckte på... Började snabbt närma mig volvon och han börjar helljustuta (lovar att killen var bra närvös). Jag växlar så jag ligger på 4´ans växel och trycker, kommer presis förbi den femte bilen efter jag börjat min omkörning.. kastar mig in i högerfilen och volvon missar mig precis... jag kommer tillbaka i verkligheten och hör hur jag ligger på varvstoppet... Senast jag var i närheten av det på 4´ans växel gjorde jag 230 km/h....

Med detta vill jag säga fatta rätt beslut och lek inte med livet, speciellt inte med andras.

(hade dragit med mig minst 6st bilar om jag inte hunit undan volvon...)

Så nu tänker jag inte moral predika mer på ett tag... ;)

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#13 Post by Bengt »

Det var ju tur att det var en Volvo och inte en Porsche i 230km/h från andra hållet!
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#14 Post by Maxx »

claves wrote:Sitter på sin plats att ta det lungt på sommaren med...

Jag körde mot kungshamn förr förra sommaren och på vägen dit fanns det en rasträcka som var rak och fin men inte bredare än att två bilar kunde mötas och då var det snudd på obehagligt...

Bilen gick bra och jag tänkte jag skulle köra om då jag kunde se långt fram...

Så jag började och tänkte jag tar en eller två bilar.. så när jag går ut så märker jag att det här går bra, så när jag är jämsides med den tredje bilen och det går fort, så ser jag en volvo som kommer emot mig.. (Var två saker att välja på bromas och gå in längst bak eller trycka plattan i mattan och se om jag kunde ta de två bilarna framför mig innan jag möter volvon. Jag tog det senare alternativet och tryckte på... Började snabbt närma mig volvon och han börjar helljustuta (lovar att killen var bra närvös). Jag växlar så jag ligger på 4´ans växel och trycker, kommer presis förbi den femte bilen efter jag börjat min omkörning.. kastar mig in i högerfilen och volvon missar mig precis... jag kommer tillbaka i verkligheten och hör hur jag ligger på varvstoppet... Senast jag var i närheten av det på 4´ans växel gjorde jag 230 km/h....

Med detta vill jag säga fatta rätt beslut och lek inte med livet, speciellt inte med andras.

(hade dragit med mig minst 6st bilar om jag inte hunit undan volvon...)

Så nu tänker jag inte moral predika mer på ett tag... ;)

/Claves
Om det var rakan efter Nordens Ark (Vilken jag för övrigt rekommenderar ett besök på. http://www.nordensark.se) så är det väl omkörningsförbud där numera? Dvs även förra sommaren. Du är dock inte den enda som kört lite fort på den rakan, men det har faktiskt inträffat en hel del olyckor där då det är en korsning i änden av rakan.

Hallindenrakan är ett bättre ställe för fartövningar, men se upp för älgarna ...
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#15 Post by Pär Hylander »

claves wrote: Med detta vill jag säga fatta rätt beslut och lek inte med livet, speciellt inte med andras.

(hade dragit med mig minst 6st bilar om jag inte hunit undan volvon...)

Så nu tänker jag inte moral predika mer på ett tag... ;)

/Claves
Du har inte funderat på om du behöver höra en del predikan själv?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users