Tjena!
Jag skulle behöva lite hjälp utav den stora kunskaps eliten som finns på det här forumet.
Hur kommer det sig att mina fjädrar tar i uppe vid torosionsrörets övre infästning? Men bara på ena sidan?
Hjulet sticker desutom in 4mm längre in i överkant på vänstersidan? (olika camber?)
Någon som har ett tips på vilka fjädrar jag ska köpa till dom?
Sen undrar jag vad man justerar med skruven som håller i den övre bussningen på krängningshämmaren?
Sist men inte minst är det någon som har en instruktionsbok för coiloverserna, eller kan ge en lättare beskrivning av funktionerna vad man ställer och vart man ställer det ?
Mvh Filip
frågor ang Leda coilovers !
-
- S-Poster
- Telefon: 0702567772
- Bilmodell: Porsche 944 T
- Årsmodell: 1985B
- Henka_E
- Addict
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
Re: frågor ang Leda coilovers !
Tillverkningstoleranserna är inte direkt som på moderna bilar. Ett par mm tror jag de var nöjda med. Tror de flesta 944a är lite "krokiga". De är dessutom inte byggda för coilover, så att de är olika plats just där uppe är inte så skumt. Jag har sågat av de där fästena helt, alltså armarna - de behövs bara om man åker med torsionsstavarna på plats.Nygren wrote: Hur kommer det sig att mina fjädrar tar i uppe vid torosionsrörets övre infästning? Men bara på ena sidan?
Hjulet sticker desutom in 4mm längre in i överkant på vänstersidan? (olika camber?)
Beror på vad du ska göra med bilen. Bara bana eller?Nygren wrote: Någon som har ett tips på vilka fjädrar jag ska köpa till dom?
Förstår inte vad du menar här.Nygren wrote: Sen undrar jag vad man justerar med skruven som håller i den övre bussningen på krängningshämmaren?
Nu antar jag är att det är ett sånt vanligt envägs Leda-kit som typ alla andra kör med. Det enda du kan ställa är hur mycket dämpning du har, både in och ut, kopplat. Med andra ord, inte så mycket, men rätt effektivt. Med andra ord - vrid mot H så blir det mer dämpning och mot S så blir det mjukare. Hur ska de ställas in? Well, det beror lite på hur din bil beter sig, dina däck, väder och vind och ditt humör. Så... Stridstips - lite hårdare än mitt-läget som utgångspunkt? Du bör känna skillnad på nåt klick.Nygren wrote: Sist men inte minst är det någon som har en instruktionsbok för coiloverserna, eller kan ge en lättare beskrivning av funktionerna vad man ställer och vart man ställer det ?
När är de senast renoverade? Leda kräver service.... De behöver service även om de bara stått stilla i nåt år. Det är bra grejjer, men de är engelska och det finns typ ingen som renoverar dem längre.
- mijo
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
Måste väl vara excentern för cambern bak, den som vrider bärarmen i förhållande till svärdet.Henka_E wrote:Förstår inte vad du menar här.Nygren wrote: Sen undrar jag vad man justerar med skruven som håller i den övre bussningen på krängningshämmaren?
- StefanQ
- Turbo-Poster
Jonas Jarlmark höll på och renoverade förr i alla fall. Han var Rydells raceingenjör tidigare och jag tror han är involverad i STCC eller TTA forfarande. Höll till i Upplands Väsby förr.
Men det stämmer som Henka skriver, LEDA kräver mkt underhåll. Tror Torbjörn här på forumet renoverade i princip varje år...
Men det stämmer som Henka skriver, LEDA kräver mkt underhåll. Tror Torbjörn här på forumet renoverade i princip varje år...
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936
32 varv på Ringen
PCS 10936
- Peedster
- Addict
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
Någon som vet om Jarlmark renoverar fortfarande? Då kanske han kan lägga lite magi på de eftersom mina är direkt från Leda.
Har ju haft mina Leda i ca 5-6 år och de har bara rullat typ 200mil men varit monterade i ca 4 år...
Vet inte hur de ska kännas när de är nya riktigt...
Pris på renovering?
Mvh Peter
Har ju haft mina Leda i ca 5-6 år och de har bara rullat typ 200mil men varit monterade i ca 4 år...
Vet inte hur de ska kännas när de är nya riktigt...
Pris på renovering?
Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- gegge
- Addict
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
Mina har bara gått några kilometer de senaste åren, Lyssnar gärna på vad ni sager.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- FredrikÅ
- Addict
- Bilmodell: Mellan Porschar.
Har haft Leda på tre olika bilar. Minst en renovering per säsong.
Jarlmark har slutat jobba med dessa för länge sedan, men det är möjligt att han
kan hjälpa till ändå. Annars är det väl enklast att skicka dem till tillverkaren.
Jarlmark har slutat jobba med dessa för länge sedan, men det är möjligt att han
kan hjälpa till ändå. Annars är det väl enklast att skicka dem till tillverkaren.
Fredrik Åberg