Turbo med hack, FIXAT!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Turbo med hack, FIXAT!

#1 Post by spirou944t »

Har precis fått iordning min 944 turbo och tänkte besiktiga idag, men igår fick den ett ryck och tappa orken helt! :evil:
Den går normalt på tomgång och kan varvas upp, dock en viss tvekan(ryster till) vid hastigt pådrag.

När jag körde den så beter den sig normalt (kraften stämmer med spjällvinkel/pådrag) fram till att turbon laddar, då är det som att kraften "halkar" av..den ökar varvet men utan någon vidare kraft.
Och det är inte varvtallskopplat utan hänger ihop med trycket, dock ökar laddtrycket om man tittar på tryckmätaren, iaf uppåt 0,8.

Har kännt på alla slangar, kopplingar mm men hittar ingen tänkbar läcka.
Teori:
Bränslet, den får inte tillräckligt med bränsle i en eller flere spridare och tappar
Tänkte lossa fuel-railen och köra den i 4 flaskor.

WG. Öppnar för tidigt, trasig fjäder.. då kan man väl känna att WG-avgasröret blir onormalt varmt tidigt.

Vad säger ni andra, vad händer om de är läckor i småslangarna runt insuget, ger BTR:en fel mängd då?

Fakta:
Ganska nybytt BTR, helt nya bränsle-slangar, pump 044, filter mm.
Tidigare bytt rotor, fördelare, kablar.
Last edited by spirou944t on 2012-06-29 05:55:40, edited 5 times in total.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Turbo som tappar orken. :(

#2 Post by Mattias 924 »

spirou944t wrote: Teori:
Bränslet, den får inte tillräckligt med bränsle i en eller flere spridare och tappar
Tänkte lossa fuel-railen och köra den i 4 flaskor.
Spara pengarna, det är inte det det som är felet.
Att det momentant skulle bli så mycket beläggningar i fyra spridare samtidigt så att bilen går dåligt. Den risken är mindre än mikroskopisk. Hade en cylinder fallit ur hade det ev. kunnat vara så.
spirou944t wrote:WG. Öppnar för tidigt, trasig fjäder.. då kan man väl känna att WG-avgasröret blir onormalt varmt tidigt.
Inte troligt då du skriver att du har laddtryck.
WG-avgasröret? Har 944 separat WG?

Fel i bränsletrycket borde märkas vid högt varv och högt laddtryck när flödet är som störst men så verkar det inte vara efter din beskrivning så det borde du också kunna räkna bort.
Hade den gått bra när den är kall så hade jag sagt att du hade för mjuka tändstift men av din beskrivning verkar det inte så heller. Fyra tändkablar brukar inte heller fallera momentant så de går också bort och resten av tändsystemet borde ge ryck som gör att du slår huvudet i ratten och inte att "kraften glider av"

Vad finns då kvar?

Spontant skulle jag säga större luftläcka. Inte någon liten slang utan kanske en sprucken gavel på en intercooler eller liknande.

Har inte 944:an ett licensbyggt APC-system från SAAB? I sånna fall skulle jag kunna tänka mig fel i det systemet och skulle börja med att kolla magnetventilen, den som på det här forumet kallas taktventlilen. Är den trasig går motorn bara på grundladdtryck vilket skule kunna vara 0,8 bar även om jag tycker det låter mycket.

Luftmängdsmätaren finns ju alltid där... Även om det kanske mer brukar visa sig i form av ryckig gång.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Turbo som tappar orken. :(

#3 Post by spirou944t »

Hallå och tack för hjälp...
Är lite inne på din ide, min första tanke var att tryckslang lossnat, men jag hittar ingen som är lös/dålig.
Men jag skall försöka trycksätta straxt efter turbon och plugga vid spjället, då får jag med intercoler ocg div slangar.
WG:n är separat, har bytt till en hårdare fjäder i den för några år sedan.

Taktventilen skulle kunna falera, skall försöka bypasa den.
Kopplar jag ur slangen till WG borde laddtrycket sticka ordentligt.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

Re: Turbo som tappar orken. :(

#4 Post by Wiklundh »

Den slirar inte på kopplingen?
Den laddar alltså 1.8bar på originalmätaren?
Grundladd är 1.2bar på originalmätaren om den går i felsäkert läge.
Verkar konstigt att kraften skulle försvinna om den skulle ladda 0.8bar (övertryck) även om det finns läckage.
Michael Wiklundh
PCS 11873

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Turbo som tappar orken. :(

#5 Post by spirou944t »

Wiklundh wrote:Den slirar inte på kopplingen?
Den laddar alltså 1.8bar på originalmätaren?
Grundladd är 1.2bar på originalmätaren om den går i felsäkert läge.
Verkar konstigt att kraften skulle försvinna om den skulle ladda 0.8bar (övertryck) även om det finns läckage.
Fundera på kopplingen men varvet sticker inte och den går inte rent.
Som mest kom den nog upp i 0,8 övertryck, men problemen börjar så fort nålen passerat 1bar absolut.

Men om inte bränslet levererar som det ska, kan den ändå bygga upp tryck?
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

Re: Turbo som tappar orken. :(

#6 Post by Wiklundh »

Jag gissar på att om den inte får bränsle nog så borde knacksensorn känna av att något är fel och därmed begränsa bilen till 'limpmode' på 0.2 bar övertryck.
Håller bilen 0.8 bar en längre tid när du gasar?
Michael Wiklundh
PCS 11873

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Turbo som tappar orken. :(

#7 Post by spirou944t »

Den når 0,8 men går inte rent, rycker en del..
Som du säger, knackar den borde den gå i limp-mode, om nu knacksensorn funkar..

Skall försöka filma en körning i eftermiddag...sitter på jobbet och vill bara vara i garaget och felsöka..och lösa!
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

Re: Turbo som tappar orken. :(

#8 Post by Wiklundh »

Funkar inte knacksensorn så går bilen automatiskt in i limpmode.
Michael Wiklundh
PCS 11873

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Turbo som tappar orken. :(

#9 Post by spirou944t »

Wiklundh wrote:Funkar inte knacksensorn så går bilen automatiskt in i limpmode.
Ok bra att det finns folk som vet mer än en själv, så att man lär sig något utan att först ha sönder något..(logiskt när jag tänker efter)
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Turbo som tappar orken. :(

#10 Post by DLS »

Rent spontat skulle jag börja med att kolla efter stora vakumläckor, har du kvar AFM så sitter det en stor slang bra gömd som kan vara svår att se om den lossar har jag för mig.
Men det märker du direkt om du tar lite tryckluft o trycksätter.
Annars kan som sagt wg vara en felkälla.
Jag skulle nog även plocka loss stora gummisnorkeln o kolla in på turbon samt känna på den så den inte är ihjäl.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Turbo som tappar orken. :(

#11 Post by Nahpets »

Och när du gjort ovanstående, ta en titt på taktventilen.

Jag hade en glappkontakt på taktventilen: forum/viewtopic.php?f=17&t=17880&p=2004 ... ES#p200447" onclick="window.open(this.href);return false; .

Bilen gick rent och fint, men när det skulle andas luft på riktigt så var den tidvis kraftlös och ibland ryckte det försiktigt till. Inga kraftiga ryck utan snälla knuffar mera.
Last edited by Nahpets on 2012-06-15 11:01:55, edited 1 time in total.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Turbo som tappar orken. :(

#12 Post by Mattias 924 »

DLS wrote: Annars kan som sagt wg vara en felkälla.
.
Jag säger inte att du har fel men utveckla gärna.

Som jag ser det:
Om WG inte stänger så blir det visserligen inget eller dåligt laddtryck men det är avgaser som läcker, inte uppmätt luft så bilen skulle få dålig kraft men inte gå orent.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: Turbo som tappar orken. :(

#13 Post by Henka »

Jag gissar på att det är "limpmode" an nån anledning
Att den laddar 0.8 i stället för 0.2 är nog pga den starkare wg-fjädern
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Turbo som tappar orken. :(

#14 Post by DLS »

Mattias 924 wrote:
DLS wrote: Annars kan som sagt wg vara en felkälla.
.
Jag säger inte att du har fel men utveckla gärna.

Som jag ser det:
Om WG inte stänger så blir det visserligen inget eller dåligt laddtryck men det är avgaser som läcker, inte uppmätt luft så bilen skulle få dålig kraft men inte gå orent.

Jag läste nog lite för dåligt då jag bara uppfatta det som att den inte ladda som den skulle, såg inte att den gick orent också.

När jag sköt en av mina slangar innan insuget precis då gick den så dåligt så den var okörbar.
Skulle nog kolla upp taktventilen som nahpets säger om du har den kvar vill säga.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Turbo som tappar orken. :(

#15 Post by spirou944t »

Lite uppdatering..
Har kört bilen 2 omgångar nu efter första rundan och båda gångerna går den "nästan" bra första draget, dvs nästan kall ( så mycket jag vågade dra den kall) men 2a och 3e börjar den hacka..och det med besked!
Och här kommer en justering av mina tidigare intryck.
Bilen hackare verkligen, när jag axar på 2an med rutan nere hör jag svaga avgaspuffar, som att man dödar tändningen kort!
Så den aktuella analysen nu är att tändningen bryts, men bara vid kraftigare pådrag/laddtryck.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users