Frågor efter kamremsbytet

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
M-Nilsson
Addict
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987

Frågor efter kamremsbytet

#1 Post by M-Nilsson »

Kan det finnas någon förklaring till varför tomgången blir bättre efter byta av alla remmar/pumpen? Innan jag gjorde bytet så var tomgången väldigt ojämn när den var kall och bilen dog till och med någon gång. Men efter bytet så går den mycket bättre och inga som helst problem.

Hur länge brukar det vinande ljudet efter kamremsbyte låta? Det låter som en liten elmotor sitter och hjälpar alla 190 hästarna i min 944S :D
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986

Sv: Frågor efter kamremsbytet

#2 Post by Erol »

Ang. tomgången, kan vara en vacuumslang som varit boven?

Ang. Vinandet, det kommer inte försvinna förens du släpper lite på balansaxelremmen.

Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

M-Nilsson
Addict

Re: Sv: Frågor efter kamremsbytet

#3 Post by M-Nilsson »

Erol wrote:Ang. tomgången, kan vara en vacuumslang som varit boven?

Ang. Vinandet, det kommer inte försvinna förens du släpper lite på balansaxelremmen.

Mvh Erol
Byter/lossar man någon vacummslang i samband med bytet av kamrem/pump då? Har inte så bra koll på det där. :)

Bör man släppa på balansaxelremmen efter en tid? Jag lät Sanden byte och om jag inte minns fel sa han att han först spände och sedan släppte något på rem/remmarna. Jag fick som uppfattning av honom att det skulle vina i början men sen avta med tiden.

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986

Re: Frågor efter kamremsbytet

#4 Post by Erol »

Visst sträcker sig nya remmar en del, så är det bara måttligt vinande kanske det ger sig
efter ett tag, oftast brukar folk överspänna balansaxelremmen med resultat att det låter
som en stor kompressor under huven. Men Sandén om någon har ju koll på våra bilar, så
han borde inte spänt denna mer än nödvändigt.

Enklast är ju att slå en signal till Sanden och fråga honom, som gjort jobbet, då kan du
även fråga om han gjort något åt den ojämna gången. Har uppfattningen att ofta fixar
mindre fel, typ trasiga vacuumslangar, i farten och kanske inte alltid debiterar/meddelar
kund om dessa små fix.

Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

FekZen
Turbo-Poster
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej

#5 Post by FekZen »

Jag hade lite vinande under ett par veckor efter att jag bytt kamrem på min 944. Tror det gick någon månad innan det var som normalt igen.

Mvh//
A.Fekzen
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

Zep-924S
Carrera-Poster

#6 Post by Zep-924S »

Har i princip samma problem på min 944S. Bilen startar bra och går väl i och för sig helt ok på tomgång (inte perfekt heller) men om jag kör iväg genast så vill den nästan dö (varvet faller till ca.500) vid varje växling. Samma sak händer om jag duttar på gasen. Låter jag bara bilen gå några minuter före jag kör iväg brukar det inte vara några problem. Vad jag läst på denna tråd skulle det alltså kunna vara vacuumslangen?

[quote="M-Nilsson"]Kan det finnas någon förklaring till varför tomgången blir bättre efter byta av alla remmar/pumpen? Innan jag gjorde bytet så var tomgången väldigt ojämn när den var kall och bilen dog till och med någon gång. Men efter bytet så går den mycket bättre och inga som helst problem.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

M-Nilsson
Addict

#7 Post by M-Nilsson »

Zep-924S wrote:Har i princip samma problem på min 944S. Bilen startar bra och går väl i och för sig helt ok på tomgång (inte perfekt heller) men om jag kör iväg genast så vill den nästan dö (varvet faller till ca.500) vid varje växling. Samma sak händer om jag duttar på gasen. Låter jag bara bilen gå några minuter före jag kör iväg brukar det inte vara några problem. Vad jag läst på denna tråd skulle det alltså kunna vara vacuumslangen?
Det påminner lite om min, en gång dog den när jag körde iväg och kom upp i 3000 Rpm, men kunde efter det starta upp utan problem. Sen som sagt ojämn tomgången när motorn var kall, hoppade och jag fick justera lätt med gas för att hålla den vid liv.

Men nu är det borta, fast ska inte ska säga för mycket..då kommer väl problemet tillbaka :? Enligt Peter Sanden är just 944S lite mer känsliga när det gäller detta, till skillnad från tex. S2.

Post Reply