
trimma porche 924
-
- S-Poster
- Posts: 105
- Joined: 2012-04-15 13:19:49
- Telefon: 07038429955
- Bilmodell: porche
- Årsmodell: 1978
- Contact:
trimma porche 924
hej jag har en Porsche 924 78 utan turbo den är på 125 häst vilka Audi motorer passar i den. tänkte om Audi 200 turbo 82 passar. i den vill veta vilka motorer med turbo som passar. vill gärna ha vas motor.
?

- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: trima porche 924
Välkommen till 944sverige, ta dig gärna tid och läs/sök lite här på forumet och lär dig lite om din bil.
Det finns inga motorer från Audi som "passar", där emot går det att få dit i stort sett vilken sorts motor
som helst.
Här på forumet, under "våra bilar" finns det medlemmar som lyckats att få dit motorer från Saab,
Volvo, Opel, BMW och även Audi. I USA är det poppis att montera V8 i dessa karosser. Gemensamt för
dessa motorer är att ingen motor passar utan stora modifikationer och omreggning till ombyggt fordon!
Mvh Erol
Ps. byt gärna rubriken till något som passar din fråga bättre.
Det finns inga motorer från Audi som "passar", där emot går det att få dit i stort sett vilken sorts motor
som helst.
Här på forumet, under "våra bilar" finns det medlemmar som lyckats att få dit motorer från Saab,
Volvo, Opel, BMW och även Audi. I USA är det poppis att montera V8 i dessa karosser. Gemensamt för
dessa motorer är att ingen motor passar utan stora modifikationer och omreggning till ombyggt fordon!
Mvh Erol
Ps. byt gärna rubriken till något som passar din fråga bättre.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: trima porche 924
Eller så är ju ett alternativ att turbokonvertera den nuvarande motorn. Det finns en estländare här som har sin konverterade 924 nånstansbland säljesannonserna. Han verkar ju ja fått ut en hel del mos ur orginalbitarna, kolla in det bygget. Nog avsevärt mindre jobb än att byta motor, vilket i 100 procent av fallen jag sett innebär rejält med pyssel. Sen kommer ju besiktningsfrågan 

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S-Poster
- Posts: 105
- Joined: 2012-04-15 13:19:49
- Telefon: 07038429955
- Bilmodell: porche
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: trima porche 924
men Audi 4 upp till 84 ska passa men Audi 200 borde passa är ju Audi motor original i dom ju:) vill slippa göra om motor fästen vill ju ha en med turbo och är närmare 210 häst?
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: trima porche 924
Tror du är ute och cyklar nu.. Motorfästen är ganska speciella för 924an vad jag vet, koppling mm lär skilja likaså. Vart har du fått infon? Hur definierar du passa?
Audi femmor "passar" inte utan större modifikationer som Erol tidigare nämnt.
Audi femmor "passar" inte utan större modifikationer som Erol tidigare nämnt.
- Marcus
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: trima porche 924
210 hk? Köp en 924 Carrera GT!basse123 wrote:men Audi 4 upp till 84 ska passa men Audi 200 borde passa är ju Audi motor original i dom ju:) vill slippa göra om motor fästen vill ju ha en med turbo och är närmare 210 häst?

Tror många här på forumet gärna skulle vilja se dokumentation på att "valfri" Audimotor passar rakt av i en 924, motorfästen och allt. Den allmänna kunskapen är att det inte finns något som passar rakt av, i alla fall inget man vill byta till. Vore ju super om det faktiskt fanns!
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Henka
- Addict
- Posts: 1235
- Joined: 2005-12-14 14:02:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Storvik
- Contact:
Re: trima porche 924
WV lt 31 använder väl i stort sätt samma block
Sätt i en sån och ta topp, insprut, oljetråg koppling och alla kringdelarna från din 924 så har du bytt motor utan att du behöver bygga om så mycket.
Nä.. som de andra skriver så går det att byta motor men det finns ingen annan som passar rakt på utan att du får räkna med bygga om en del.
Sätt i en sån och ta topp, insprut, oljetråg koppling och alla kringdelarna från din 924 så har du bytt motor utan att du behöver bygga om så mycket.
Nä.. som de andra skriver så går det att byta motor men det finns ingen annan som passar rakt på utan att du får räkna med bygga om en del.
944 turbo -87 (Numera pensionären)
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: trima porche 924
Bilen jag nämnde ovan tror jag ligger på ca 200-210 rwhp, det räcker ju ganska långt. Däremot behövs motorstyrning om du inte är kjetvirtuos.basse123 wrote:men Audi 4 upp till 84 ska passa men Audi 200 borde passa är ju Audi motor original i dom ju:) vill slippa göra om motor fästen vill ju ha en med turbo och är närmare 210 häst?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: trima porche 924
http://www.924board.org/viewtopic.php?t ... sc&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: trima porche 924
Vill du slippa göra om motorfästen för ett motorbyte skulle jag rekomendera dig att sälja bilen och köpa något färdigt med tanke på allt jobb som krävs för en bil som inte går att besiktiga.
Vill du bygga på ny motor är Volvo B23 LLT med kat på ynka 136hk ett smart val. Besiktningsbar, billiga hästar och beprövat i karossen.
En 924 turbo kommer lätt upp i 210hk, men med tanke på allt pyssel kan det vara klokare att gå på en 944 turbo direkt. Det kommer att landa på samma pengar alltihop i slutänden.
EDIT: Kom på att Volvons 230Nm blir för mycket. Fel av mig. En vanlig sug B23 på 136hk/190Nm fungerar däremot och kan i trimmat skick ge upp till 280hk!
Vill du bygga på ny motor är Volvo B23 LLT med kat på ynka 136hk ett smart val. Besiktningsbar, billiga hästar och beprövat i karossen.
En 924 turbo kommer lätt upp i 210hk, men med tanke på allt pyssel kan det vara klokare att gå på en 944 turbo direkt. Det kommer att landa på samma pengar alltihop i slutänden.
EDIT: Kom på att Volvons 230Nm blir för mycket. Fel av mig. En vanlig sug B23 på 136hk/190Nm fungerar däremot och kan i trimmat skick ge upp till 280hk!
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- S-Poster
- Posts: 105
- Joined: 2012-04-15 13:19:49
- Telefon: 07038429955
- Bilmodell: porche
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: trima porche 924
jag har 924 och ska ha kvar gjort ordning allt ska ha vass motor sig bra tips på vad jag ska göra med min motor för få den vass gå som F-n få mycket häst:)
-
- S-Poster
- Posts: 105
- Joined: 2012-04-15 13:19:49
- Telefon: 07038429955
- Bilmodell: porche
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: trima porche 924
vet nån vart man kan få tag på en turbo till 924
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: trima porche 924
Lätt din 924 till 900 kg, porta toppen och sätt i en trimkam så har du en bil som är svårslagen på kurvig väg eller bana med en duktig chaffis.
Allt annat kostar massor med pengar, tar enormt med tid och är svårt att besiktiga.
EDIT: Turboagg finns massor på tex Blocket, har du koll på mappar, tänding och bränsle? Hur löser du intercooler och avgasrör? Sänker du komp eller kör orginal?
Allt annat kostar massor med pengar, tar enormt med tid och är svårt att besiktiga.
EDIT: Turboagg finns massor på tex Blocket, har du koll på mappar, tänding och bränsle? Hur löser du intercooler och avgasrör? Sänker du komp eller kör orginal?
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- S-Poster
- Posts: 105
- Joined: 2012-04-15 13:19:49
- Telefon: 07038429955
- Bilmodell: porche
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: trima porche 924
jag har 924 tänkte om jag får tag på en turbo och sen planar toppen och byter kamaxel om den går bra då nån som vet:)
-
- S-Poster
- Posts: 105
- Joined: 2012-04-15 13:19:49
- Telefon: 07038429955
- Bilmodell: porche
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: trima porche 924
Lätt din 924 till 900 kg, porta toppen och sätt i en timkram hur mycket häst får jag då och är det utan turbo då
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]