924 drivaxel splines

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
team24
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2012-03-04 16:09:28
Bilmodell: porsche 924
Årsmodell: 1978
Contact:

924 drivaxel splines

#1 Post by team24 »

Hej

jag har en porsche 924 -78 som vi kör banracing med, men vi har haft problemet att splinesen på "bromstrumsdelen" blir helt rensat efter två till tre timmar. undrar om splinesen på en 944 är grövre och om det räcker med att bara byta bärarm för att få dem sakerna att passa på en 924?
vi har svarvat ner bromstrumman och byggt om till skivbromsar men inte rört något kring splinesen, så borde inte ha försvagat delen.
öppen för tips och funderingar som kan tänkas hjälpa till.
Everything that´s anything starts out as a little thing, just need´s a little time and room to grow. (brad paisley, toothbrush)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 drivaxel splines

#2 Post by Cédric »

Intressant, nånting är inte helt rätt. Jag har kört timtals utan några som helst spår av nötning. Har du några bilder på hur det är gjort?

User avatar
team24
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2012-03-04 16:09:28
Bilmodell: porsche 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 924 drivaxel splines

#3 Post by team24 »

har tyvärr inga bilder nu, men kan nog ordna det imorgon. det har varigt några mer 924 som försökt i samma cup, även de har haft problem med detta vad jag förstått, köpte delar till en vw buss men där blev axlarna för korta, och då tänkte jag att det kanske var grövre på 944?, det hade då varit smidigt att flytta över hela bärarmen så man fick med bromsar färdigt o klart. men frågan är ju då om det passar, den bärarmen som är nu är lite modifierad så vi har volvo 850 bromsar bak.
Everything that´s anything starts out as a little thing, just need´s a little time and room to grow. (brad paisley, toothbrush)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 drivaxel splines

#4 Post by Cédric »

Men det krävs också att man har lite koll på sina prylar, vill inte nån illa (har faktiskt kör med ett av teamen, jättetrevliga grabbar) men det gör alltid stor skillnad. Tror inte det skiljer nåt i splinsen vad jag minns. Bärarmen är också samma, iaf på pre 87 944or.

Istället för att bygga om för mycket se till att ha koll på alla prylar där kring, det ska fungera om allt är helt och rätt.

Är det eran bil som körade 24h i söndags, 101 ?

User avatar
team24
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2012-03-04 16:09:28
Bilmodell: porsche 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 924 drivaxel splines

#5 Post by team24 »

nej det var inte vi vi kör endast nshc med nummer 24, rolig cup med mycket trevligt folk.
tycker vi har kollat det mesta, bytt hjullager, bytt axel, varit nog med att efterdra och se till att det sitter som det ska, vet inte vad mer som man kan kolla, tips?
tror vi kört sönder 3 eller 4 stycken, alla på det hjulet som oftast är i ytterbanan.
Everything that´s anything starts out as a little thing, just need´s a little time and room to grow. (brad paisley, toothbrush)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 drivaxel splines

#6 Post by Cédric »

Aha, trodde du pratadeo om SLC light/5papp+. Ska ta en kik på NSHC!

Låter jäkligt mysko, speciellt om det är på samma sida och prylarna kring är bytta, nånting är märkligt. Nån annan som har ideer?

Efter tre säsonger av intensiv bankörning med rdäck så hände detta:

Image

Image

I övrigt ingeting annat, bromsar fungerade ypperligt och splines slets inte. Det löstes hur som helst med en trumma av den förstärkta modellen som är i bild. Har ni använt samma trummor som bas hela tiden eller har ni provat olika?

User avatar
team24
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2012-03-04 16:09:28
Bilmodell: porsche 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 924 drivaxel splines

#7 Post by team24 »

okej vi får endast köra på gatdäck, och loppet är under 6 timmar,
vi har bara använt samma bas trumma, visste inte att det fanns förstärkt, är den av annat material?, annan utformning som kan stärka upp godset runt splinesen? vart får man tag på sådana isåfall? vi har även kört med allt från 130-140 hästar till 235 hästar i motoreffekt, vi har den där snailshell växellådan, även haft den 4 växlade men hur vi än provat har det inte hållt, vi har även vägt in bilen och den har väldig jämnvikt runt om.
Everything that´s anything starts out as a little thing, just need´s a little time and room to grow. (brad paisley, toothbrush)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 drivaxel splines

#8 Post by Cédric »

Det låter som ett riktigt skoj koncept, ni har inte funderat på att göra en liten tråd om bilen och ert rejsande? Hade gärna läst lite mer. Hur ser bilsetupen ut i övrigt?

Min gamle bil har också snailshell lådan, båda sorters trummor är från Utzon.se, ni kan väl kolla med honom och se vilka kvaliteer han kan få tag på.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 drivaxel splines

#9 Post by patand »

Tycker som Cédric att det låter märkligt att det inte ska hålla. Kan det ändock bero på att ni byggt om till skivbromsar trots att ni inte rört något angående splinsen tro? Jag har förståss ingen koll på hur ni byggt om det men skivbromsar är ju effektivare än trumbromsar så kanske är det mer krafter än när det var trumbromsar helt enkelt.

För att bygga om till skivbromsar från 944a så tror jag inte ni behöver byta bärarmar. Det bör räcka med spindlar och "utåt".

Har ni bromsvåg? Annars bör ni förståss bygga om även framändan till effektivare bromsar från 944a för att få bra balans och även byta huvudbromscylindern för att få rätt bromskraft. Men får ni tag i en 944a att "slakta" så är det ju bara ta alla delar som behövs och flytta över, bättre bromsar runtom än 924 original. :)

Självklart kräver även jag en biltråd! :#cheers:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
team24
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2012-03-04 16:09:28
Bilmodell: porsche 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 924 drivaxel splines

#10 Post by team24 »

nu har jag pratat med utzon och beställt ett kit där man bygger om till audi bromsar, man byter ut axeln och det mot andra, tror det verkar vettigt för då har man ju aldrig rört godset själv. det gick på 4000 till bägge sidor, så nur får det bli te o hitta nya fälgar med med rätt bultmönster. ja får väl kanske lägga upp en tråd om bilen, fram har vi willwood 4 kolvsok med ventilerade skivor, har varit väldigt nöjd med bromsarna och fördelningen av bromskraften.
Everything that´s anything starts out as a little thing, just need´s a little time and room to grow. (brad paisley, toothbrush)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 drivaxel splines

#11 Post by patand »

4000, det lät ganska dyrt. Måste bli klart billigare att byta till begagnade 944 grejer. Matsen har ju t.ex en säljestråd med 944 bärarmar med flång nya handbromsbackar och bromssköldar till salu. Nu vet iof inte jag vad han vill ha för det då. Men fråga kan man ju alltid. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 drivaxel splines

#12 Post by QV_ »

patand wrote: Jag har förståss ingen koll på hur ni byggt om det men skivbromsar är ju effektivare än trumbromsar så kanske är det mer krafter än när det var trumbromsar helt enkelt.
Hur menar du?
Skivorna sitter väl inte på drivaxeln "ala jagga" utan "på fälgen" så skivan bromsar fälgen/däcket utan inblandningn av "splinsen".

Vinkel på oket. Är det OK
Hjulvinklar?
bärarmar krokiga?

/Janne

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 drivaxel splines

#13 Post by patand »

Det är ju sant Janne! Jag tänkte inte så långt inser jag nu, försökte bara komma på en ursäkt för splinesen att pajja. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 924 drivaxel splines

#14 Post by Harpin »

Vad är snigelsnäcka låda för något? :mrgreen:
Googlade och fann bilder på G31 lådan?

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 drivaxel splines

#15 Post by Cédric »

Harpin wrote:Vad är snigelsnäcka låda för något? :mrgreen:
Googlade och fann bilder på G31 lådan?
1979 (kanske även 78 var det femväxlade alternativet G16, alltså ungefär samma som G31. Gissningsvis på tok för dyr, så man gick över till audilådan efter det för 5 vxl.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users