Stötdämpare byte
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Stötdämpare byte
Tjo.
Ska byta nu i vår, stötdämpare några svårigheter med detta?
Tips vore bra aldrig byt förut...
mvh
Ska byta nu i vår, stötdämpare några svårigheter med detta?
Tips vore bra aldrig byt förut...
mvh
Är ägare av porsche 944 -84
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Stötdämpare byte
Bak är de ju bara bulta av, fram så tar du ut hela fjäderbenet och spänner ihop fjädern för att kunna lossa övre konan utan spänning, se till att fjäderspännarna sitter som de ska så inga olyckor sker, ruggiga krafter de där. Egentligen inga större svårigheter.
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.261954,17.071560" onclick="window.open(this.href);return false;
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.261954,17.071560" onclick="window.open(this.href);return false;
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Re: Stötdämpare byte
Ska byta fram stötdämaare och fjädrar sänk fjädrar som sänker bilen 30 mm
Är ägare av porsche 944 -84
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Re: Stötdämpare byte
Kan nån förklara lite kortfattat vilka steg man ska görat på. Vore snällt.
Är ägare av porsche 944 -84
- Dirfors
- S-Poster
- Posts: 184
- Joined: 2010-02-22 20:12:31
- Telefon: 0767860514
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1984
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Stötdämpare byte
Bra instruktionsvideo: http://www.youtube.com/watch?v=Ce5c6eUPW4s" onclick="window.open(this.href);return false;
Men som Freddie_81 säger; Ta det lugnt när du komprimerar fjädrarna. Slinter du och fjädrarna träffar dig, så lär du förlora ett par tänder
Men som Freddie_81 säger; Ta det lugnt när du komprimerar fjädrarna. Slinter du och fjädrarna träffar dig, så lär du förlora ett par tänder

Porsche 944 N/A -84
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22391" onclick="window.open(this.href);return false;
Trummis i All Used
http://www.myspace.com/allusedmain" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22391" onclick="window.open(this.href);return false;
Trummis i All Used
http://www.myspace.com/allusedmain" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Re: Stötdämpare byte
Jag kan väl ta ut fjäderbenet ihop med fjädern samtidigt?
Och sen lossa fjädern från benet med hjälp av ett städ och kommprimerare.
Måste jag lossa fjädern i hjulhuset för att kunna få loss Fjäderbenet
mvh jiohan
Och sen lossa fjädern från benet med hjälp av ett städ och kommprimerare.
Måste jag lossa fjädern i hjulhuset för att kunna få loss Fjäderbenet
mvh jiohan
Är ägare av porsche 944 -84
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: Stötdämpare byte
Ja, du ska ta loss Fjäder och fjäderben ihop... det är liksom enklast så.hanilton199 wrote:Jag kan väl ta ut fjäderbenet ihop med fjädern samtidigt?
Och sen lossa fjädern från benet med hjälp av ett städ och kommprimerare.
Måste jag lossa fjädern i hjulhuset för att kunna få loss Fjäderbenet
mvh jiohan
1. Lyft upp bil, lossa på däck m.m....
2. Lossa Fjäderbenet uppe i fjäderbentornet i motorrummet.
3. Lossa Fjäderbenet som sitter i nere Spindeln.
4. Nu skall du enkelt få loss fjäderbenet.
Nu kan du sätta fjäderbenet i skruvstädet eller vad du nu vill sätta det i för att byta stötdämpare.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: Stötdämpare byte
Ja.hanilton199 wrote:då får jag ut fjädern ihop med benet?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Stötdämpare byte
Porsches verkstadshandbok hittar du här: http://www.cannell.co.uk/Manuals.htm
Du hittar också Porsches reservdelskatalog PET på den sidan. Mycket bra att ha!
Du hittar också Porsches reservdelskatalog PET på den sidan. Mycket bra att ha!
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Re: Stötdämpare byte
tackar.
KOmmer ju bli lättare att få på dom nya nya sänk fjädrarna, dem är ju 30 mm kortare än orginal fjädrarna.
Behöver ju inte spänna ihop så mycket.
KOmmer ju bli lättare att få på dom nya nya sänk fjädrarna, dem är ju 30 mm kortare än orginal fjädrarna.
Behöver ju inte spänna ihop så mycket.
Är ägare av porsche 944 -84
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Re: Stötdämpare byte
Se för bövelen till att ha riktiga verktyg när du komprimerar fjädrarna,hanilton199 wrote:tackar.
KOmmer ju bli lättare att få på dom nya nya sänk fjädrarna, dem är ju 30 mm kortare än orginal fjädrarna.
Behöver ju inte spänna ihop så mycket.
annars så ber du om en olycka.
Visst är sänkfjädrarna kortare, men också hårdare, så det är i stort sätt
samma jobb

/ Erol
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Re: Stötdämpare byte
okej erol tack.
Ska köpa riktiga spännare finns ju på biltema, men kvaliten på biltema är ju så där.
Fast man byter ju inte fjädrar och stötdämpare så ofta, då går du nog bra med biltema kvalite allafall.
mvh johan
Ska köpa riktiga spännare finns ju på biltema, men kvaliten på biltema är ju så där.
Fast man byter ju inte fjädrar och stötdämpare så ofta, då går du nog bra med biltema kvalite allafall.
mvh johan
Är ägare av porsche 944 -84
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: Stötdämpare byte
Annars gör man det som en man och ställer sig på fjädern och skruvar av muttern
Vågar man går det, fjäderbenet hoppar bara iväg en halvmeter, annars kan man ställa sig med fjäderbenet mot en vägg så händer ingenting.

Vågar man går det, fjäderbenet hoppar bara iväg en halvmeter, annars kan man ställa sig med fjäderbenet mot en vägg så händer ingenting.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
Who is online
Users browsing this forum: No registered users