944 -82

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Xxam
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2011-04-26 20:11:56
Bilmodell: 944
Contact:

944 -82

#1 Post by Xxam »

Coilower eller torsionsstav ?

har torsionsstav bak på min 944 och är bara nyfiken på hur mycket jobb ( om det ens är möjligt) att göra om så man har coilower ?
förstår om det är en novis fråga men man måste starta nånstanns :P


tacksamm för svar

MVH Max

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 -82

#2 Post by Erol »

Det är fullt möjligt, det kostar en slant men är inte så svårt.
Flera av forumets medlemmar har byggt om på sina bilar,
sök på forumet, detta har avhandlats massor av gånger
och det finns många trådar om det.

/ Erol




Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -82

#3 Post by gus_e_gus »

Jag lyckades byta på min 944 -82 i somras, dämpare med fjädrar kostade ~3000:- från england (fast sen bytte jag iofs till kortare fjädrar och hjälpfjädrar).

Den enda "special" som behövdes (förutom dämpare/fjäder) är:
* En längre skruv till nedre infästningen
* En distans på 20-25mm för att flytta ut dämparen så att fjädern går fritt från bärarmen
* Jag behövde en distans vid övre infästningen eftersom bussningen inte var tillräcklig lång,

Det krångligaste var att få ur torsionstavarna, ena sidan tog en kväll och den andra en halvtimme... :roll:

Så här ser det ut på min bil med Avo-dämpare bak: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1031401#1031401" onclick="window.open(this.href);return false;

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: 944 -82

#4 Post by mojo158 »

Hej,

Hur bar du dig åt för att få ur torsionsstavarna? Vilken typ av distans använde du?

/Staffan

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -82

#5 Post by gus_e_gus »

mojo158 wrote:Hur bar du dig åt för att få ur torsionsstavarna?
Jag lossade fästet till bakaxeln på ena sidan (den vågrätta bussningen), lossade "svärdet", kommer inte ihåg om jag lossade på dämparen eller bärarmen från bakaxeln, tog loss "locket" och sedan bände jag ner den ena sidan. Torsionstaven gick precis under nederkanten för mig (1 mm frigång).
mojo158 wrote:Vilken typ av distans använde du?
Nere så är det ett mutterstycke en kompis svarvade av, uppe satte jag vanliga brickor.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]