Oljenivå givaren - eldragning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Oljenivå givaren - eldragning

#1 Post by Erol »

Efter som jag byt ut mitt elsystem i samband med installation
av Nira så förlorade jag dragningen från oljenivågivaren till
instrumentet. Är det någon som vet/kan lista ut vart man ska
koppla in detta "snöre", jag misstänker att det är kontakten
uppe vid torpeden vid bromsservon. Men vilket av stiften det
är har jag ingen aning om.


/ Erol




Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Oljenivå givaren - eldragning

#2 Post by gurra »

Den givaren kopplas in på en kontakt i närheten av DME-boxen inne kupén. På en av trådarna till den kontakten man kopplar in varvgivaren.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Oljenivå givaren - eldragning

#3 Post by Erol »

Jag har kopplat in varvsignalen i kontakten uppe vid torpeden
som jag skrev om ovan. Borde gå att koppla in denna sladd i
samma kontakt, frågan är ju bara vilket av stiften det är

/ Erol



Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Oljenivå givaren - eldragning

#4 Post by Johnny »

Erol wrote:Jag har kopplat in varvsignalen i kontakten uppe vid torpeden
som jag skrev om ovan. Borde gå att koppla in denna sladd i
samma kontakt, frågan är ju bara vilket av stiften det är
/ Erol
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Det är nog som gurra skriver.
gurra wrote:Den givaren kopplas in på en kontakt i närheten av DME-boxen inne kupén.
Sladden till oljenivån skall går till en 8-pol kontakt som sitter vid DME-boxen.
Däremot går oljetrycksgivaren till kontakten uppe vid torpeden.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Oljenivå givaren - eldragning

#5 Post by gurra »

Erol du skriver att du kopplat varvsignalen vid kontakten vid torpden vid bromsserven, det vill säga 2x7 pin kontakten. Det låter märkligt eftersom varvsignalen till klustret går från DME'n till en kontakt i närheten av DME-boxen i passagerarens fotutrymme. Kan inte hitta någon avvikelse där mellan årsmodeller på elschemana. Eller rättare sagt, den 1x8-poliga pluggen var annorlunda på tidiga modeller men de hade inte varning för oljenivå i klustret.

Precis som Johnny skriver så är det oljetryck, vattentemp, 12+ till DME+spridare+tändning osv som går via 2x7 pluggen i motorrummet vid huvudcylindern.

Oljenivån går direkt från motorrummet in till pin nr 8 på den 8-polskontakt som varvräknaren går till i fotutrymmet. Den kabeln är normalt vit/gul.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users