coilovers på 968
- rydan
- S-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
coilovers på 968
Såhär, total noob-fråga.
Lurar på att uppgradera till nått schysst å lagom icke-komfort coiloverkit på min 968. Då kommer frågan, hur knepigt är det att montera om man är totalnovis på meckande? I mitt stilla sinne tycker jag bara det borde vara att lyfta bilen, lossa bult som håller dämpare på hjulsidan, lossa ett antal bult som håller dämpare på motorhuv/bagageluckesidan, ta loss gamla coilover/dämpare, sätta dit nya coilover, återmontera bultar. (ja, åsså lista ut hur man meckar bort torsionsstav). Men, så enkelt är det såklart inte, eller? =)
Lurar på att uppgradera till nått schysst å lagom icke-komfort coiloverkit på min 968. Då kommer frågan, hur knepigt är det att montera om man är totalnovis på meckande? I mitt stilla sinne tycker jag bara det borde vara att lyfta bilen, lossa bult som håller dämpare på hjulsidan, lossa ett antal bult som håller dämpare på motorhuv/bagageluckesidan, ta loss gamla coilover/dämpare, sätta dit nya coilover, återmontera bultar. (ja, åsså lista ut hur man meckar bort torsionsstav). Men, så enkelt är det såklart inte, eller? =)
Patrik Rydberg
PCS: 10756
"The primary purpose of wings is to prevent flight"
- Cédric
- Addict
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
Re: coilovers på 968
Fram är ruskigt enkelt, gör man på en grusuppfart på kväll, dock krävs ju en hjulinställning efteråt eftersom man ändrar hjulvinklarna när man byter fjäderbenet.
Bak är lite mer tidskrävande om du väljer att tjonga stavarna. Då kan du nog planera in en helg för att hänga ner bakvganen, plocka ur stavarna och sen upp igen. Inte svårt direkt, gör man det metodsikt och har ett bra ställe att vara på med schyssta verktyg så löser det sig. Här behövs definitivt en hjulinställning efteråt. Behåller du stavarna så är det pissenkelt, klart på en kväll. Men du kan nog behöva göra hjulinställning+höjdinställning på "springplejten" för att få rätt ride height. Beror ju lite på hur sportigt du hade tänkt ha de.
Bak är lite mer tidskrävande om du väljer att tjonga stavarna. Då kan du nog planera in en helg för att hänga ner bakvganen, plocka ur stavarna och sen upp igen. Inte svårt direkt, gör man det metodsikt och har ett bra ställe att vara på med schyssta verktyg så löser det sig. Här behövs definitivt en hjulinställning efteråt. Behåller du stavarna så är det pissenkelt, klart på en kväll. Men du kan nog behöva göra hjulinställning+höjdinställning på "springplejten" för att få rätt ride height. Beror ju lite på hur sportigt du hade tänkt ha de.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- rydan
- S-Poster
Ah, OK.
Jo, hjulinställning hade jag insett att man kommer behöva göra efteråt, men det gör jag ju inte själv i vilket fall.
Ja, behålla stavarna å köra extrafjäder eller skippa stavarna å köra ren fetfjäder, det är frågan det. Fick för mig att det var bäst att skippa stavarna helt om man skulle upp på motsvarande M030 eller hårdare (lite osäker ännu exakt vad jag ska ha rent hårdhetsmässigt, men siktar på rätt ordentligt, lutar väl åt nått mellanting mellan clubsport å "riktig" racing.)
Jo, hjulinställning hade jag insett att man kommer behöva göra efteråt, men det gör jag ju inte själv i vilket fall.
Ja, behålla stavarna å köra extrafjäder eller skippa stavarna å köra ren fetfjäder, det är frågan det. Fick för mig att det var bäst att skippa stavarna helt om man skulle upp på motsvarande M030 eller hårdare (lite osäker ännu exakt vad jag ska ha rent hårdhetsmässigt, men siktar på rätt ordentligt, lutar väl åt nått mellanting mellan clubsport å "riktig" racing.)
Patrik Rydberg
-
- S2-Poster
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
Var inte rädd för att meka. Jag är ingen mekaniker, men har bytt själv på min 968.
Fram är det ungefär lika enkelt som du beskriver det.Det beror naturligtvis på vilka grejor du köper, om de har de fästen du behöver.
Bak behöver du inte sänka bakvagnen på en 968 för att få ur torsionsaxlarna, bara att ta bort plastkjolarna på sidan och slå ur axlarna. Jag monterade coilover bak och indexerade om axlarna.
Även hjulinställning går att fixa själv.
Fram är det ungefär lika enkelt som du beskriver det.Det beror naturligtvis på vilka grejor du köper, om de har de fästen du behöver.
Bak behöver du inte sänka bakvagnen på en 968 för att få ur torsionsaxlarna, bara att ta bort plastkjolarna på sidan och slå ur axlarna. Jag monterade coilover bak och indexerade om axlarna.
-
- S2-Poster
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Farsan har ett M030 chassie till salu. Ligger nog på blocket. Är nog en vanlig nivå om ambitionen är gatåka och ibland bana.
http://www.blocket.se/skaraborg/Stotdap ... ?ca=13&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.blocket.se/skaraborg/Stotdap ... ?ca=13&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;

- rydan
- S-Poster
Hm, det är ju intressant såklart. Hade nog kanske täkt ytterligare lite hårdare kanske, men man kan ju alltid uppgradera fjädrarna vid senare tilfälle i så fall...JohnC wrote:Farsan har ett M030 chassie till salu. Ligger nog på blocket. Är nog en vanlig nivå om ambitionen är gatåka och ibland bana.
Patrik Rydberg
- Ragnar Joensen
- Addict
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
Jag håller på att plocka bort stavarna på min 968, och blev så klart glad när jag såg att man inte tränger att ta ner bakvagnen, men att man enkelt kunde dra ut stavarna, när plastkjolen var bortplockad.SeaGull wrote:Var inte rädd för att meka. Jag är ingen mekaniker, men har bytt själv på min 968.
Men tji fick jag!
Jag måste fortfarande ta bort Rear Axle Strut (#23) för att få ut staven. Och för att få bort den, måste jag ta bort Bearing Flange (#14).
När jag har plockar bort de 4 bultarna, som går i bilens tvärriktning (#16 och #18), och bulten som går i bilens längdriktning (#19), och lilla bulten längst upp, måste jag sänka bakvagnen för att få ner Rear Axle Strut (#23).
Eller?
(Observera att 968:an skiljer från 924 och 944, eftersom den har plastkjolar och ingen plåt, som täcker för stavarna, vilket inte är fallet på 924 och 944)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- S2-Poster
Jag har en 944, och jag gjorde en sida i taget. På min så räckte det att ta bort skruven (32) i övre högra hörnet och sedan bända ner (1) för att få ut staven under plåten. Finns det ingen plåt på en 968 där så borde det vara plättlätt, men det var inte jättesvårt att bända ner bakvagnen heller.Ragnar Joensen wrote:(Observera att 968:an skiljer från 924 och 944, eftersom den har plastkjolar och ingen plåt, som täcker för stavarna, vilket inte är fallet på 924 och 944)
- Ragnar Joensen
- Addict
Definitivt värt att testa!gus_e_gus wrote:Jag har en 944, och jag gjorde en sida i taget. På min så räckte det att ta bort skruven (32) i övre högra hörnet och sedan bända ner (1) för att få ut staven under plåten. Finns det ingen plåt på en 968 där så borde det vara plättlätt, men det var inte jättesvårt att bända ner bakvagnen heller.Ragnar Joensen wrote:(Observera att 968:an skiljer från 924 och 944, eftersom den har plastkjolar och ingen plåt, som täcker för stavarna, vilket inte är fallet på 924 och 944)
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Karl Birgander
- Addict
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
Jag gjorde som gus_e_gus, med tillägget att jag lossade allt på båda sidor och ställde en pallbock under den sida jag inte jobbade på. Går fint att bara vrida ner en sida i taget.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Ragnar Joensen
- Addict
Kontrollfråga: Kapade ni yttersta biten (locket) av röret, där yttersta änden av staven sitter i?
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Erol
- Moderator
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
Finns ingen anledning att kapa om man hänger ner bakvagnen och tar ur stavarna.Ragnar Joensen wrote:Kontrollfråga: Kapade ni yttersta biten (locket) av röret, där yttersta änden av staven sitter i?
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Ragnar Joensen
- Addict
Bra svar!Erol wrote:Finns ingen anledning att kapa om man hänger ner bakvagnen och tar ur stavarna.

Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Jappe
- Turbo-Poster
- Telefon: 0705619738
- Bilmodell: 968 CS, 944 S
- Årsmodell: 1994
Så här gjorde jag och det tog inte lång tid. se min biltråd sid 19.