951 -86 Låter motorn frisk?
- jEKKT
- S-Poster
- Posts: 78
- Joined: 2010-11-28 10:01:12
- Bilmodell: 951
- Location: Karlshamn
- Contact:
951 -86 Låter motorn frisk?
Hej,
Jag har spelat in en snutt på mitt motorljud. Då jag inte har hört andra 951-motorer så undrar jag om ni kan intyga att denna låter frisk eller om något drastiskt måste göras?
http://tinypic.com/player.php?v=9zoodc&s=7" onclick="window.open(this.href);return false;
/Macke
Edit: Stavfel.
Jag har spelat in en snutt på mitt motorljud. Då jag inte har hört andra 951-motorer så undrar jag om ni kan intyga att denna låter frisk eller om något drastiskt måste göras?
http://tinypic.com/player.php?v=9zoodc&s=7" onclick="window.open(this.href);return false;
/Macke
Edit: Stavfel.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 951 -86 Låter motorn frisk?
Har du nyköpt den eller?
- jEKKT
- S-Poster
- Posts: 78
- Joined: 2010-11-28 10:01:12
- Bilmodell: 951
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: 951 -86 Låter motorn frisk?
Mja, i vintras. Reflekterande inte över det då, men ljudet har satts sig på huvudet och jag känner att jag är tvungen att kolla upp det, annars får jag inte sinnesro!
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: 951 -86 Låter motorn frisk?
Med reservation för ljudförvrängning i datorn så har du mitt omdöme här:
Det viner för att en kuggrem är för hårt spänd och det tickar i ventillyftarna. Ett oljebyte kan hjälpa mot tickandet. Jag skulle inte våga köra med det vinandet, är det kamremmen så kan det bli dyrt.
Som sagt med reservation för dator-relaterad ljudförvrängning.
Det viner för att en kuggrem är för hårt spänd och det tickar i ventillyftarna. Ett oljebyte kan hjälpa mot tickandet. Jag skulle inte våga köra med det vinandet, är det kamremmen så kan det bli dyrt.
Som sagt med reservation för dator-relaterad ljudförvrängning.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- jEKKT
- S-Poster
- Posts: 78
- Joined: 2010-11-28 10:01:12
- Bilmodell: 951
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: 951 -86 Låter motorn frisk?
Jag tycker att ljudet överensstämmer med verkligheten.
Hur lossar jag kuggremmen och hur vet jag vilken o hur många finns det?
"Om det är kamremmen". Menar du att den behöver bytas eller menar du att det finns risk för att den kollapsar?
Hur lossar jag kuggremmen och hur vet jag vilken o hur många finns det?
"Om det är kamremmen". Menar du att den behöver bytas eller menar du att det finns risk för att den kollapsar?
- jEKKT
- S-Poster
- Posts: 78
- Joined: 2010-11-28 10:01:12
- Bilmodell: 951
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: 951 -86 Låter motorn frisk?
Tillägg: kamremmen är bytt för ca 1000 mil sedan.
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3936
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 951 -86 Låter motorn frisk?
Tjena jEKKT,
Det tickande ljudet låter som ventilknack, inget som du behöver ligga sömnlös över alltså enligt min mening.... Prova, som Mattias924 sa, att byta olja, så kan det ge sig.....
Det vinande ljudet är som jag ser det ett klassiskt fall av lite för hårt spänd kamremm.
Mer eller mindre alla 944:or jag har lyssnat på viner olika mycket, min nuvarnade viner inte lika mycket som min förra, och den hade nybytt kamremm.
Har hört att Porsches orginal kamremmar inte viner lika mycket som "piratremmar", men som sagt, bara nåt jag hört... Skulle kunna förklara varför den relativt nya remmen låter som den gör....
Att kamremmen viner behöver i sig inte vara farligt, men om det händer nåt, så går det oftast åt helvete ordentligt....
Jag skulle ta mig till närmaste auktoriserade Porsche verkstad och be dom lyssna om min lät som din gör...
Hoppas det löser sig!
Bobo
Det tickande ljudet låter som ventilknack, inget som du behöver ligga sömnlös över alltså enligt min mening.... Prova, som Mattias924 sa, att byta olja, så kan det ge sig.....
Det vinande ljudet är som jag ser det ett klassiskt fall av lite för hårt spänd kamremm.
Mer eller mindre alla 944:or jag har lyssnat på viner olika mycket, min nuvarnade viner inte lika mycket som min förra, och den hade nybytt kamremm.
Har hört att Porsches orginal kamremmar inte viner lika mycket som "piratremmar", men som sagt, bara nåt jag hört... Skulle kunna förklara varför den relativt nya remmen låter som den gör....
Att kamremmen viner behöver i sig inte vara farligt, men om det händer nåt, så går det oftast åt helvete ordentligt....
Jag skulle ta mig till närmaste auktoriserade Porsche verkstad och be dom lyssna om min lät som din gör...
Hoppas det löser sig!
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Re: 951 -86 Låter motorn frisk?
Jag skulle säga balansaxelremmen. Den brukar vina och ska vara mycket slappare spänd än vad man tror. För ska en kamrem vina ska den dras extremt hårt, och den är ju redan ganska spänd som den ska vara. Jag gick på just detta att spänna balansaxelremmen för hårt första gången jag bytte remmar. Och går balansaxelremmen är de kanske inte någon direkt fara, däremot så om du lämnar de så kan oljepickuppen skaka sönder.
Mvh Fredde
Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-07-04 05:34:16
- Bilmodell: Golf -10
- Location: Blekinge
- Contact:
Re: 951 -86 Låter motorn frisk?
Hej!
Vet du om spänningen på kamremmen har kontrollerats någon gång efter bytet? Det ska göras efter 3-400 mil.
Om du vill ta bort övre remkåpan för att ta en koll på hur det ser ut så kan jag hjälpa dig om du vill. Jag bor i Karlskrona.
Vet du om spänningen på kamremmen har kontrollerats någon gång efter bytet? Det ska göras efter 3-400 mil.
Om du vill ta bort övre remkåpan för att ta en koll på hur det ser ut så kan jag hjälpa dig om du vill. Jag bor i Karlskrona.
- TobbeG
- S-Poster
- Posts: 200
- Joined: 2007-08-14 17:01:06
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: 951 -86 Låter motorn frisk?
+1 på balansrem.
// Tobbe
// Tobbe
--------------------------------------------
-Porsche 951 -86 Skalman http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... en#p218866
Porsche 928s -84 Guldfisken http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=21866
-Porsche 944 N/A -84 -Såld
-Porsche 951 -86 Skalman http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... en#p218866
Porsche 928s -84 Guldfisken http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=21866
-Porsche 944 N/A -84 -Såld
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -86 Låter motorn frisk?
Garranterat balansaxelrem.
/ Erol
Sent from my X10i
/ Erol
Sent from my X10i
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- jEKKT
- S-Poster
- Posts: 78
- Joined: 2010-11-28 10:01:12
- Bilmodell: 951
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: 951 -86 Låter motorn frisk?
Tack alla för era svar!
Summering: Det kan bero på en för hårt spänd kuggrem eller balansaxelremmen eller att kamremmen inte är spänd.
Har inte kamremmen automatspänning?
Summering: Det kan bero på en för hårt spänd kuggrem eller balansaxelremmen eller att kamremmen inte är spänd.
Har inte kamremmen automatspänning?
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: 951 -86 Låter motorn frisk?
Nja, kamaxelremmen och balansaxelremmen är båda kuggremmar.
Alla verkar överens om att någon av dom är för hårt spänd. En majoritet tror att det är balansaxelremmen som är för hårt spänd.
Alla verkar överens om att någon av dom är för hårt spänd. En majoritet tror att det är balansaxelremmen som är för hårt spänd.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- jEKKT
- S-Poster
- Posts: 78
- Joined: 2010-11-28 10:01:12
- Bilmodell: 951
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: 951 -86 Låter motorn frisk?
Jag får helt enkelt ta en titt både på balansaxelremmen och kamaxelremmen, jag börjar med balansaxeln.
I'll let you know!
I'll let you know!
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]