Bilen blir för varm
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Bilen blir för varm
Skulle behöva lite tips på vad som kan vara fel på min 951:a, som går varm.
Var hos Sandén och bytte vattenpump, remmar m.m. Även relät till kylfläktarna byttes då det gamla tydligen var modifierat så fläktarna alltid gick. När jag åkte hem såg jag att temperaturen pendlade mellan normaltemp(kl 9) och upp till första strecket (halv 11). Trodde först att det berodde på att det var bilkö den första biten, men tempen fortsatte variera hela resan hem, 30 mil.
Pratade med Sandén som trodde att den nya termostaten är dålig, men han erbjuder sig att byta den och vi kom fram till att det är OK att använda bilen tills vidare eftersom temperaturen inte blir högre än vad den blir. Har endast kört en lugn söndagstur på ca 5 mil sedan dess.
MEN, idag när jag kollade under huven så upptäckte jag att kylvätskenivån var låg och att det verkar tryckt ut genom slangen vid locket(blött på framvagnsbalken). Fyllde på så att nivån nästan var uppe på minimum och körde en kort sväng för att handla.
Nervös som man är så håller jag alltid ett öga på temperaturen och när jag nästan var hemma så gick temperaturen upp högre än tidigare. Nålen var precis uppe på det röda innan den sjönk igen. Hade då bara några hundra meter hem, men framme vid garaget så var temperaturen hög igen, öppnade huven och såg då att hela expansionskärlet var fullt med vatten och att det sprutar vatten ur slangen vid locket.
Så, där står jag nu. Har 30 mil till Sandén och det vågar jag inte köra innan jag rett ut vad som är fel. Ska ringa Sandén imorgon igen och se om han har någon ny teori, men här på forumet finns ju mycket kunskap!
Alla tips eller idéer på vad som kan vara fel är välkommna!
Var hos Sandén och bytte vattenpump, remmar m.m. Även relät till kylfläktarna byttes då det gamla tydligen var modifierat så fläktarna alltid gick. När jag åkte hem såg jag att temperaturen pendlade mellan normaltemp(kl 9) och upp till första strecket (halv 11). Trodde först att det berodde på att det var bilkö den första biten, men tempen fortsatte variera hela resan hem, 30 mil.
Pratade med Sandén som trodde att den nya termostaten är dålig, men han erbjuder sig att byta den och vi kom fram till att det är OK att använda bilen tills vidare eftersom temperaturen inte blir högre än vad den blir. Har endast kört en lugn söndagstur på ca 5 mil sedan dess.
MEN, idag när jag kollade under huven så upptäckte jag att kylvätskenivån var låg och att det verkar tryckt ut genom slangen vid locket(blött på framvagnsbalken). Fyllde på så att nivån nästan var uppe på minimum och körde en kort sväng för att handla.
Nervös som man är så håller jag alltid ett öga på temperaturen och när jag nästan var hemma så gick temperaturen upp högre än tidigare. Nålen var precis uppe på det röda innan den sjönk igen. Hade då bara några hundra meter hem, men framme vid garaget så var temperaturen hög igen, öppnade huven och såg då att hela expansionskärlet var fullt med vatten och att det sprutar vatten ur slangen vid locket.
Så, där står jag nu. Har 30 mil till Sandén och det vågar jag inte köra innan jag rett ut vad som är fel. Ska ringa Sandén imorgon igen och se om han har någon ny teori, men här på forumet finns ju mycket kunskap!
Alla tips eller idéer på vad som kan vara fel är välkommna!
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Bilen blir för varm
Luktat på vattnet i behållaren? Luktar det bensin/avgaser? Lite grumligare konsistens?
I så fall kan din toppackning har sagt tjena mors....
I så fall kan din toppackning har sagt tjena mors....
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Bilen blir för varm
Tyder dessa symptom på toppackningen? Brukar inte vattnet försvinna "spårlöst" tillsammans med klet i olja och/eller vattnet? Ska ta och sniffa i expansionskärlet som du säger, så får vi se.
Kan det vara idé att lufta systemet? Bilen har ju gått ca 35 mil utan att bli så varm att nålen nått det röda innan den gjorde det nu, men det kanske kan vara en luftficka som flyttat på sig?
Kan det vara idé att lufta systemet? Bilen har ju gått ca 35 mil utan att bli så varm att nålen nått det röda innan den gjorde det nu, men det kanske kan vara en luftficka som flyttat på sig?
- Sluggen
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2008-03-02 21:50:16
- Bilmodell: 951
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Bilen blir för varm
Testa att lufta systemet (igen, eftersom Sandén garanterat gjort det efter byte av ovanstående grejer).
Låter som det kan vara en taskig toppackning annars.
Låter som det kan vara en taskig toppackning annars.
_________________
//Fredrik
Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f
//Fredrik
Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Bilen blir för varm
Luktade i expansionskärlet och det luktade kanske lite avgaser, men inte speciellt mycket. Om ni inte hade nämnt det så hade jag nog inte reagerat. Förövrigt så är vattnet fint, oljan fin och bilen ryker inte. Hoppas verkligen att det inte är toppackningen.
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Bilen blir för varm
Lufta igen för att säkerställa det. Även om sanden säkert gjort det som ovan talare sa.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Bilen blir för varm
Testade att lufta lite nu och det kom en hel del luft, ibland bara luft och ibland blandat med vatten.
Jag är van vid Saabar och där sitter en ventil, då blir det väldigt tydligt när det inte kommer någon luft längre, på porschen blir det ju lite svårare eftersom vattnet förångas direkt och börjar fräsa. Men det kanske blir uppenbart när det bara kommer vatten?
Men, jag slutade eftersom det inte kom någon värme inne i kupén. Kan det bero på en luftficka eller vad tror ni?
Jag är van vid Saabar och där sitter en ventil, då blir det väldigt tydligt när det inte kommer någon luft längre, på porschen blir det ju lite svårare eftersom vattnet förångas direkt och börjar fräsa. Men det kanske blir uppenbart när det bara kommer vatten?
Men, jag slutade eftersom det inte kom någon värme inne i kupén. Kan det bero på en luftficka eller vad tror ni?
-
- NA-Poster
- Posts: 28
- Joined: 2004-04-23 14:44:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
Re: Bilen blir för varm
Hej
Jag har gjort precis likadan service och fått likadant problem. Det har dock blivit betydligt bättre efter mycket luftande. Prova att ställa bilen kraftigt bakåtlutad så att luftskruven kommer relativt högt upp och ha några liter glykol redo. Min normaltemp före servicen var ca. "kvart över åtta". Om du provar att höja innetempen till max när du kör och tempen då sjunker så bör det vara luft i systemet, så var det för mig.
Jag har gjort precis likadan service och fått likadant problem. Det har dock blivit betydligt bättre efter mycket luftande. Prova att ställa bilen kraftigt bakåtlutad så att luftskruven kommer relativt högt upp och ha några liter glykol redo. Min normaltemp före servicen var ca. "kvart över åtta". Om du provar att höja innetempen till max när du kör och tempen då sjunker så bör det vara luft i systemet, så var det för mig.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Bilen blir för varm
Nu har jag varit ute och luftat lite i kraftig uppförsbacke.
Fick ut en del luft igen, men efter ett tag kom varken vatten eller luft, hur kommer det sig?
Nu får jag iallafall värme i kupén igen, det känns bra. När jag körde med bilen sen så gick fortfarande tempen upp och ned, men höll sig inom strecken.
Men varför får jag inte ut något vatten? För mycket lutning i backen? Hela expansionskärlet var fullt med vatten.
Tacksam för all hjälp
Fick ut en del luft igen, men efter ett tag kom varken vatten eller luft, hur kommer det sig?
Nu får jag iallafall värme i kupén igen, det känns bra. När jag körde med bilen sen så gick fortfarande tempen upp och ned, men höll sig inom strecken.
Men varför får jag inte ut något vatten? För mycket lutning i backen? Hela expansionskärlet var fullt med vatten.
Tacksam för all hjälp
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Bilen blir för varm
Hade tänkt fortsätta lufta idag, men det har varit spöregn hela dagen
Ingen som har någon teori om varför jag inte fick ut något vatten? Kan man behöva stå länge med skruven öppen och hur mycket brukar ni öppna skruven?
Ingen som har någon teori om varför jag inte fick ut något vatten? Kan man behöva stå länge med skruven öppen och hur mycket brukar ni öppna skruven?
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Bilen blir för varm
Börjar med att skriva att jag är lååångt ifrån en tekniker... men om det inte kommer varken luft eller vatten så verkar ju inte vattnet cirkulera?
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1763
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Bilen blir för varm
Kom du upp i arbetstemp?
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Bilen blir för varm
Mmm, håller med. Skulle kanske kunna vara en följd av att termostaten kanske inte öppnar. Har svårt att tro att att den nya pumpen inte skulle funka.emm wrote:Börjar med att skriva att jag är lååångt ifrån en tekniker... men om det inte kommer varken luft eller vatten så verkar ju inte vattnet cirkulera?
Kan någon beskriva vattnets flöde? Alltså t.ex. expansionskärl - ? -? -termostat - ? - pump - kylare- ? -
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Bilen blir för varm
Japp, från kall motor till arbetstemp och lite drygt det om jag minns rätt.Nahpets wrote:Kom du upp i arbetstemp?
Har fått ut allt mellan luft, rinnande vatten och ånga(eller om det förångas när det kommer i kontakt med var motor och inget övertryck)
Om det är ånga skulle det ju också kunna tyda på att cirkulationen inte är som den ska, tempmätaren visade ju som sagt rimliga temperaturer.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Bilen blir för varm
Uppdatering igen, har luftat igen och fått ut massa luft och till slut bara vatten
Har kört några mil för att testa och temperaturen håller sig borta från det röda, men svajar fortfarande upp och ner. Antagligen bara en ny termostat som behövs då. Nu vågar jag köra igen, skönt
Har kört några mil för att testa och temperaturen håller sig borta från det röda, men svajar fortfarande upp och ner. Antagligen bara en ny termostat som behövs då. Nu vågar jag köra igen, skönt
Who is online
Users browsing this forum: No registered users