Bygga turbomotor på före -85 block.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Bygga turbomotor på före -85 block.

#1 Post by bergodalvana »

Av skäl som jag inte för tillfället har lust att gå in på så är jag tvungen att börja om och bygga motor på ett annat block. Problemet är att jag enbart har sugisblock från före -85 som jag i värsta fall får bygga på.
Jag har allting annat från turboblocket att använda.
Jag har läst nånstans att dessa motorer är klenare i fodrerna men finns det nåt dokumenterat fall nånstans där nån byggt turbomotor med dessa block och dom har gått sönder?

Åsikter och feedback uppskattas tacksamt.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Bygga turbomotor på före -85 block.

#2 Post by DLS »

Ja det ska vara klenare o jag tror det fanns åtminstone en kille på rennlist som kört med ett sånt block o det höll i allafall nått år men då körde han med över 1.2 bar i ladd i allafall.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Bygga turbomotor på före -85 block.

#3 Post by Erol »

Har för mig att de har sämre smörjning
av vevaxeln. I ditt läge skulle jag nog
försöka få tag på ett senare block att
utgå ifrån.


/ Erol



Sent from my X10i
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users