Pluggad slang vid magnetventilen, vad är det?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Pluggad slang vid magnetventilen, vad är det?

#1 Post by fälgen »

Hej

På min nyinköpta 951:a sitter det vid magnetventilen(taktventil?) på en av slangarna ett T-kors med en slang som är pluggad, det är inte på den slangen som går till laddtrycksmätare för en sån finns det också. Jag är bara lite nyfiken på vad det kan ha varit till, är det ett gammalt pystrim?

Slangen går ner bakom motorn till något som jag ännu inte hunnit identifiera, är det till (E) på bilden nedan?

Bild kopierad från Clark´s garage
Image

Jag borde såklart haft en egen bild, fixar det om ingen kommer på vad det är.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Pluggad slang vid magnetventilen, vad är det?

#2 Post by Erol »

Går den ner mellan motor och torpedvägg
skulle jag tro att det är slangen till wastegate.

Om wastegaten inte är shimsad eller har
en hårdare fjäder så borde du få ca 1 bar
i laddtryck om den slangen inte sitter på
plats.


Mvh Erol


Sent from my X10i
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Pluggad slang vid magnetventilen, vad är det?

#3 Post by fälgen »

Den går ner till något framför torpedväggen, har inte kollat noggrannare än. Wastegaten sitter väl vid turbon under insuget eller?

Bilen laddar strax över 1 bar (chippad) enligt extramätaren, vilket är 2 på originalmätaren, det är normalt va?

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by Sluggen »

Wg sitter till vänster om passagerarens fötter, fast på motorsidan av torpeden förstås.
Laddtrycket på originalmätaren visar dom du säger dubbelt upp

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Pluggad slang vid magnetventilen, vad är det?

#5 Post by fälgen »

Ok, då vet jag att det är wastegaten iaf, tack.

Nån som vet vad ett t-kors med en slangstump kan haft för funktion på denna slang?

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Pluggad slang vid magnetventilen, vad är det?

#6 Post by Erol »

fälgen wrote:Ok, då vet jag att det är wastegaten iaf, tack.

Nån som vet vad ett t-kors med en slangstump kan haft för funktion på denna slang?
Som sagt det sitter en separat WG på dessa bilar, inte integrerad i turbon.

T-kors med slangstump, fungerar som en pysventil, den höjer laddtrycket.
Det går att reglera laddtrycket med olika långa slangstumpar.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users