Upptäckte idag att ena dimmljuset fram inte fungerade på min S2'a. När jag kom hem och skulle byta lampa upptäckte jag att lampan inte alls var sönder, men lyste gjorde den inte?! Slog på helljuset och kopplade in kabeln från helljuset till dimljuset, och visst funkade lampan, så jordningen var OK. Tog fram mutlimetern och mätte så att det var spänning i kabeln. Det var det, men den var inte stabil. Den ändrarde sig hela tiden, diffade upp till 0,3 V, Mätte på vänser sida och på helljusen, där låg spänningen stabilt hela tiden. Jag provade med att skiftade relä i säkringsboxen, men utan resultat.
Någon som råkat ut för något liknande eller känner igen problemet?
Funkar inte halogenlampor ifall spänningen inte är tillräckligt stabil?
Höger dimmljus slutat fungera?
-
- S-Poster
- Bilmodell: Porsche 944S2
- Årsmodell: 1990
- Mårten
- Addict
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
Re: Höger dimmljus slutat fungera?
Halogenlampor bryr sig inte om ifall spänningen varierar lite, bara att ljusintensiteten varierar.
Tror du har ett kontakt/jordfel som gör att du möjligen kan mäta en spänning med en högohmig multimeter, den drar ju ingen ström från mätobjektet. Men när lampan kopplas in så drar den ju ca 5 ampere och är det då riktigt sunkig kontakt så blir spänningsfallet så stort att lampan inte lyser.
Kolla ev jordpunkter, kolla att kontakter etc är rena och fria från oxid.
Kan du mäta spänningen framme vid lampan när den sitter på plats?
Tror du har ett kontakt/jordfel som gör att du möjligen kan mäta en spänning med en högohmig multimeter, den drar ju ingen ström från mätobjektet. Men när lampan kopplas in så drar den ju ca 5 ampere och är det då riktigt sunkig kontakt så blir spänningsfallet så stort att lampan inte lyser.
Kolla ev jordpunkter, kolla att kontakter etc är rena och fria från oxid.
Kan du mäta spänningen framme vid lampan när den sitter på plats?
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
-
- S-Poster
- Bilmodell: Porsche 944S2
- Årsmodell: 1990
Re: Höger dimmljus slutat fungera?
Jupp, taskig kontakt i första kontaktdonet (...från dimm/helljuset räknat). Var lite orolig att jag skulle behöva leta mig ända upp till säkringsboxen för att hitta felet. Nu funkar båda dimmisarna igen.
Edit: Dålig svenska!
Edit: Dålig svenska!