Har lite problem efter byte till MAF och DMEn verkar lit olycklig.
När jag skulle testa att tätningarna mot spridarna var täta efter bytet så satte jag nyckeln i tändningsläge 2 för att få igång pumpen men inget hände.... Vad jag kan minnas ska pumpen gå ett kort tag i tändningsläge 2 och att den inte gör det indikerar att DMEn inte jordar DME-reläet vilket i sin tur indikerar problem med DMEn
Nån som kan bekräfta att pumpen ska gå ett kort tag i tändningläge 2?
Tvångskörde sedan pumpen utan DME-reläet och det var iallafall tätt. Kollade också DME-reläet och det var det heller inget fel på så nått i MAF och chip-bytet har nog gått snett... kan bli en kort säsong i år.
Är det original DME du har? På min N/A gick inte pumpen förrän motorn snurrade och på turbon
bytte jag nyss bränslefiltret filtret och om jag inte har en väldigt tyst pump gick den inte där heller
förrän motorn snurrade. Måste lyssna igen....
gurra wrote:Ja när DME'n får ström (i läge 2) primar den pumpen.
Stämmer detta verkligen? jag har alltid trott/läst att pumpen inte startar förrän motorn gör ca 300 varv/minut (eller nåt åt det hållet) d v s dras runt av startmotorn...?
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Nu blir jag osäker eftersom det var så länge sen jag jobbade med en originalbil, men vad jag minns så primar den i ca 2 sekunder när man slår på tändningen. Men original är så tyst och isolerad så man hör den i princip inte.
Vill man testa detta så mät resistansen mellan jord och punkt 5 på kontakten till kabelhärvan som sitter framför säkringsboxen medan man slår på tändningen. DME'n startar pumpen genom att jorda den punkten (som i sin tur aktiverar pumpen via DME-relät).
Detta innebär i sin tur att man kan testköra pumpen genom att jorda punkt 5 med tändningen påslagen. Praktiskt om man ska kontrollera att det håller tätt utan att starta motorn efter arbete med bränslesystemet.
Jag vill också minnas att den primar redan i tändläge 2.
Menar du det runda diagnosuttaget som sitter vid bränsleurluftningssystemet?
Det låter ju en hel del om fuelrailen när man kör pumpen utan startad motor så jag är säker på att DMEn inte jordade signalen i tändningsläge 2 men det hade varit intressant att mäta när man försöker göra en start.
Jag har en Bosch 044-pump och den hörs definitivt. Var ute nyss och kollade, dottern vred på nyckeln och jag låg vid vänster bakhjul och lyssnade. Ingen pump går i läge 2 på min bil iaf och den är nog rätt standard i detta avseende.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Dea wrote:Jag vill också minnas att den primar redan i tändläge 2.
Menar du det runda diagnosuttaget som sitter vid bränsleurluftningssystemet?
Det låter ju en hel del om fuelrailen när man kör pumpen utan startad motor så jag är säker på att DMEn inte jordade signalen i tändningsläge 2 men det hade varit intressant att mäta när man försöker göra en start.
/Dea
Det är ett kontaktdon med 2x7 pinnar. Det sitter ett litet plastlock skruvat över.