Balansaxlar och motorfäste

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Balansaxlar och motorfäste

#1 Post by mojo158 »

Hej,

som jag nämnt tidigare på en tråd så är jag på väg att skaffa en 944a. Ska titta på en banmodifierad bil inom kort. Bilen är i princip inte körd efter ombyggnad. Vad som gör mig fundersam på förhand är att ägaren tagit bort balansaxlarna och gjort nya motor- och växellådsfästen med bussningar i oilon. Är det rimligt att tro att detta kommer att hålla med tanke ökade vibrationer och att oilon är ett relativt hårt material? Detta om man bortser från fästenas kvalité. Någon som generellt har erfarenhet av borttagna balansaxlar, funkar det bra?

/Staffan

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

Re: Balansaxlar och motorfäste

#2 Post by jerker67 »

Det är många som kör utan balansaxlar.... eller iaf utan rem.. med axlar kvar
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Balansaxlar och motorfäste

#3 Post by mojo158 »

Tack för svaren Jerker,

Att det är många som kör utan balansaxlar har jag förstått, men i kombination med oilonbussningar i motorfästena borde det bli en annan sak. Mer vibrationer och bussningar i hårt material, håller fäsena då?

När det gäller registreringsbesiktning tänkte jag mer generellt, vilka modifieringar kan man göra utan att behöva registreringsbesiktiga bilen, tänk banmodifiering.

/Staffan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Balansaxlar och motorfäste

#4 Post by patand »

Att bussningarna är hårdare spelar nog ingen roll annat än möjligen att det blir mer vibrationer som fortplantas genom karossen.

För motorn är risken att ta bort balansaxlarna att oljepickupen går av, det finns de som förstärkt denna när de tagit bort balansaxlarna pga den risken.

Dock tror jag risken är liten på en racebil då man kör på höga varv i stort sett hela tiden och balansaxlarna nog mest är till för att ge lugn gång på lägre varv?

Ge inga som helst garantier på mina uttalanden dock...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users