Hej,
Det är nu dags för det sista momentet i att få igång kärran!
Den är ju helt tömd på bromsvätska samt även kopplingen. Vilken ska jag börja med eller spelar inte det någon roll?
Jag tänke köra med en trycksatt slang till bromsvätskebehållaren, är detta ett bra sätt enligt panelen?
Jag har iofs oxå 2 slangar med ventiler som jag har för mig att man släpper ner i bromsvätskebad så man ser när bubblorna slutar oxå. Är det något att köra eller ska jag bara köra via tryckslangen?
Mvh Peter
Lufta bromsar och koppling - Vilken ordning?
- Peedster
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Lufta bromsar och koppling - Vilken ordning?
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Lufta bromsar och koppling - Vilken ordning?
Jag anser att "luftningsordningen" är en myt och inget att bry sig om om man bortser ifrån huvudbromscylindern som rent praktiskt måste luftas först för att man skall bli färdig någon gång.
Angående att trycksätta systemet så är det för blasskigt (när jag gör det). Tänker övergå till vakuum istället. Alltså öppna nipeln och med vakuum dra fram lämplig mängd bromsvätska.
Verktygsboden har en handdriven vakuumpump som enligt bilden ser kalas ut.
/Janne
Den late fyller på bromsvätska, öppnar nippeln och tar en fika medans vätskan sakta letar sig ner...
Angående att trycksätta systemet så är det för blasskigt (när jag gör det). Tänker övergå till vakuum istället. Alltså öppna nipeln och med vakuum dra fram lämplig mängd bromsvätska.
Verktygsboden har en handdriven vakuumpump som enligt bilden ser kalas ut.
/Janne
Den late fyller på bromsvätska, öppnar nippeln och tar en fika medans vätskan sakta letar sig ner...
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Lufta bromsar och koppling - Vilken ordning?
Brukar börja med oket som är längst från ABS Pumpen. Sedan näst längst bort osv.
Jag kör en luftman från Mekonomen. Trycksätter behållaren från ett av däcken.
Sen öppnar jag nipplen och luftar tills bubblorna försvinner.
Använder en tunn genomskinling slang till en halvliters PET flaska, runt halsen virar man en ståltråd och gör en krok. Bara att hänga av flaskan och få bägge händerna fria.
ATE Racing Blue har en annan färg än standard bromsvätska. Kan vara bra att byta till den då du ser att färgen ändras = ny vätska.
Kan vara bra att suga ut den gammla vätskan ur behållaren och tillsätta ny innan du börjar.
/Claves
Jag kör en luftman från Mekonomen. Trycksätter behållaren från ett av däcken.
Sen öppnar jag nipplen och luftar tills bubblorna försvinner.
Använder en tunn genomskinling slang till en halvliters PET flaska, runt halsen virar man en ståltråd och gör en krok. Bara att hänga av flaskan och få bägge händerna fria.
ATE Racing Blue har en annan färg än standard bromsvätska. Kan vara bra att byta till den då du ser att färgen ändras = ny vätska.
Kan vara bra att suga ut den gammla vätskan ur behållaren och tillsätta ny innan du börjar.
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Re: Lufta bromsar och koppling - Vilken ordning?
Lufta kopplingen "bakifrån", d v s tryck i vätska via luftningsnippeln på slavcylindern, klart enklast. Kortslut bara inte startmotorn när du öppnar luftningsnippeln (=ta bort + kabeln från batteriet).
forum/viewtopic.php?f=3&t=16879&p=16862 ... 5n#p168627" onclick="window.open(this.href);return false;
forum/viewtopic.php?f=3&t=16879&p=16862 ... 5n#p168627" onclick="window.open(this.href);return false;
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Lufta bromsar och koppling - Vilken ordning?
Ett litet säkerhetsinlägg här.Mårten wrote:(=ta bort + kabeln från batteriet)
Man tar bort - polen. Detta av den enkla anledningen att om man under bortmonterandet av - polen kommer åt karossen med nyckel så händer det inget. Om man däremot kommer åt karossen med nyckeln på + polen kan det sluta olyckligt.
Så vid bortmonterandet av ett batteri börjar man ta bort minus och vid återmonterandet slutar man med - polen.
/Janne
Att lufta bakifrån är förövrigt ett bra sätt när sakerna är knepiga att lufta. Har dock ännu ingen praktisk erfarenhet med vakuummetoden i dessa "knepiga" fall
- Peedster
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Re: Lufta bromsar och koppling - Vilken ordning?
Tack för tipsen.
Nu är bromsarna luftade flertalet gånger och all luft borta och pedalen känns bra!
Men...
Kopplingen ställer till problem!! Jag har provat 2 metoder: Dels Luftman för att trycka ner vätskan ner till slavcylindern men det händer ingenting. Jag kan tom ta bort nippeln helt med tryck på vätskebehållaren och det kommer inte ner något alls.
Sen har jag testat som Mårten skriver att med en oljekanna trycka upp vätskan men det händer inget heller. Det droppar bara en del från nippeln men fylls inte uppåt.
Tog ner slaven och plockade isär och rengjorde så den går lättare men ingen framgång...
Kan det vara stopp nånstans IOM att det inte kommer någon vätska?
För det är väl bara slaven som går att lufta när det gäller kopplingen?
Åsikter please! Jag är riktigt less på detta himla luftande...
Mvh Peter
Nu är bromsarna luftade flertalet gånger och all luft borta och pedalen känns bra!
Men...
Kopplingen ställer till problem!! Jag har provat 2 metoder: Dels Luftman för att trycka ner vätskan ner till slavcylindern men det händer ingenting. Jag kan tom ta bort nippeln helt med tryck på vätskebehållaren och det kommer inte ner något alls.
Sen har jag testat som Mårten skriver att med en oljekanna trycka upp vätskan men det händer inget heller. Det droppar bara en del från nippeln men fylls inte uppåt.
Tog ner slaven och plockade isär och rengjorde så den går lättare men ingen framgång...
Kan det vara stopp nånstans IOM att det inte kommer någon vätska?
För det är väl bara slaven som går att lufta när det gäller kopplingen?
Åsikter please! Jag är riktigt less på detta himla luftande...
Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- Peedster
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Re: Lufta bromsar och koppling - Vilken ordning?
Problemet löst!
Felsökte från vätskebehållaren och nedåt och hade flöde hela vägen till slaven men där tog det stopp.
Plockade bort den igen och konstaterade att det var stopp i hålet där luftnippeln går in, vet inte vad som satt där men det satt hårt då det inte trycktes bort från nippel eller från behållaren.
Pillade bort den och det flödade igen så jag tryckte ner olja med Luftman uppifrån!
Så nu är bromsar och koppling funktionella och känns bra!
Mvh P
Felsökte från vätskebehållaren och nedåt och hade flöde hela vägen till slaven men där tog det stopp.
Plockade bort den igen och konstaterade att det var stopp i hålet där luftnippeln går in, vet inte vad som satt där men det satt hårt då det inte trycktes bort från nippel eller från behållaren.
Pillade bort den och det flödade igen så jag tryckte ner olja med Luftman uppifrån!
Så nu är bromsar och koppling funktionella och känns bra!
Mvh P
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
Who is online
Users browsing this forum: No registered users