Turboslang

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Turboslang

#1 Post by Björn Nilsson »

Hej på er,

När jag skulle montera tillbaka mitt insug så lyckades jag med att dra ut en slang som jag inte vet var den ska sitta. Den sitter monterad på kompressorhuset och går var ??

Lånar en bild av "931 twinturbo", det är den blå slangen det handlar om.
turbomotor2.jpg
Mvh Björn
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Berg
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2005-07-04 05:34:16
Bilmodell: Golf -10
Location: Blekinge
Contact:

Re: Turboslang

#2 Post by Berg »

Menar du att den kommer från spjällhuset? I så fall ska till en temperaturstyrd ventil. Liten sak med två anslutningar. Detalj "I" på bilden. :)

http://www.clarks-garage.com/graphics/t ... m-line.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: Turboslang

#3 Post by Björn Nilsson »

Hmm, ja den är det nog. Hittade faktskt en "nippel" på kompressorhuset också så jag antog att det var där den skulle sitta men tror att du har svaret :D

Tackar! :#cheers:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Turboslang

#4 Post by fälgen »

Drar igång en gammal tråd.. Jag saknar denna slang vid spjällhuset och har därför svårt att se vart den skall gå. Kan någon beskriva vart ventilen den skall kopplas ihop med sitter, alltså vart i motorrummet sitter den och hur ser den ut?

Tack på förhand!

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Turboslang

#5 Post by Nahpets »

Se http://www.clarks-garage.com/pdf-manual/fuel-15.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; .

Den sitter på en sak som kallas Temp valve ngt. Symbol I.
Sitter under insuget. Öppnas eller stängs beroende på kall/varm motor.

Har du ingen slang där och kör med öppen nippel har du en vakuumkläcka.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Turboslang

#6 Post by fälgen »

Ajdå..tack för snabbt svar.

Kommer man åt den utan att ta bort insuget?

Måste se över all slangdragning under huven :roll:

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Turboslang

#7 Post by Nahpets »

forum/viewtopic.php?f=3&t=18487&p=18526 ... ve#p185262" onclick="window.open(this.href);return false;

Du ser den och är vridningen på fattningen på den bra så kommer du åt den med en U-ringnyckel och kan jobba millimetervis.

Lycka till :)

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Turboslang

#8 Post by fälgen »

Tittade lite snabbt under huven idag, men fick inte riktigt ihop det. Men sen snubblade jag över den här sidan som verkar riktigt bra, mycket bilder, så nu tror jag att jag hänger med :D

Tänkte att någon mer kanske kan få nytta av den.

http://www.texasblake.com/porsche/tech/vacuum.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]