Då jag är lite ny på dessa turbobilar så undrar jag vad som skiljer mellan årmodellerna 86-91 vissa pratar
om stora eller lilla Turbon hur vet man vilken?
Har själv en 89 - vilken är den???
Turbo 951
-
- S-Poster
- Posts: 108
- Joined: 2005-12-11 20:02:10
- Bilmodell: 996-98 944-86 944-84 944-
- Location: Finspång
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Turbo 951
Ligger en tråd om detta i biblioteket:
forum/viewtopic.php?f=9&t=6889" onclick="window.open(this.href);return false;
Från och med -89 har alla 951.or den större turbon, dvs.
större avgashus.
Mvh Erol
forum/viewtopic.php?f=9&t=6889" onclick="window.open(this.href);return false;
Från och med -89 har alla 951.or den större turbon, dvs.
större avgashus.
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S-Poster
- Posts: 108
- Joined: 2005-12-11 20:02:10
- Bilmodell: 996-98 944-86 944-84 944-
- Location: Finspång
- Contact:
Re: Turbo 951
OK!
Tack!
Vad är effektuttaget på dom olika årsmodellerna som std?
Tack!
Vad är effektuttaget på dom olika årsmodellerna som std?
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Turbo 951
220 hk fram till -88joly wrote:OK!
Tack!
Vad är effektuttaget på dom olika årsmodellerna som std?
250 hk på Turbo S -88 och 951 -89 och framåt
Obs!
"Turbo S" fanns endast -88, efter -89 har alla 951.or
samma prestanda som Turbo S, men de heter endast
"Turbo"
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S-Poster
- Posts: 108
- Joined: 2005-12-11 20:02:10
- Bilmodell: 996-98 944-86 944-84 944-
- Location: Finspång
- Contact:
Re: Turbo 951
OK!
Tack!
Så om man ska göra en enkel uppgradering så år det ett nytt styrchip som gäller eller?
Vad kan ni rekomendera för uppgradering i styrsystem, samt vilken effekhöjning kan
jag förvänta mig? Vill fortfarande ha en pålitlig bil som både passar för dagligt bruk samt
banmöten.
Tack!
Så om man ska göra en enkel uppgradering så år det ett nytt styrchip som gäller eller?
Vad kan ni rekomendera för uppgradering i styrsystem, samt vilken effekhöjning kan
jag förvänta mig? Vill fortfarande ha en pålitlig bil som både passar för dagligt bruk samt
banmöten.
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: Turbo 951
(sorry om jag kapar din tråd lite)Erol wrote:220 hk fram till -88joly wrote:OK!
Tack!
Vad är effektuttaget på dom olika årsmodellerna som std?
250 hk på Turbo S -88 och 951 -89 och framåt
Obs!
"Turbo S" fanns endast -88, efter -89 har alla 951.or
samma prestanda som Turbo S, men de heter endast
"Turbo"
/ Erol
Är det det större turbinhus på 250hk?
Skillnaden på hästkrafterna sitter väl inte bara i turbon utan även i sprutet?
En 220 hk blir väl inte 250 hk bara för att du byter turbo?
Så enkelt kan den väl inte vara?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Turbo 951
Det stämmer att det är olika program i sprutet.bergodalvana wrote:(sorry om jag kapar din tråd lite)
Är det det större turbinhus på 250hk?
Skillnaden på hästkrafterna sitter väl inte bara i turbon utan även i sprutet?
En 220 hk blir väl inte 250 hk bara för att du byter turbo?
Så enkelt kan den väl inte vara?
Men hårdvarumässigt mellan årsmodellerna, skiljer
i princip endast turboaggegatet
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Turbo 951
Om man ska vara riktigt tekninsk så är turbinen full K26 dvs 55mm och kompressorns ingång (inducer) 46mm. På den äldre är turbinen bara 48mm och kompressorns ingång mindre med, har inte mätt den men gissar på 44mm. Plus avgashuset förstås.
Annars är väl den största skillnaden vilka fälgar man gillar bäst.
Förresten ni som har kört bägge: är det skillnad i uppförande? Tänker på längden på bärarmarna fram och offseten vilket ger helt olika geometri och borde märkas.
Annars är väl den största skillnaden vilka fälgar man gillar bäst.
Förresten ni som har kört bägge: är det skillnad i uppförande? Tänker på längden på bärarmarna fram och offseten vilket ger helt olika geometri och borde märkas.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
Who is online
Users browsing this forum: No registered users