Turbo 951

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
joly
S-Poster
Posts: 108
Joined: 2005-12-11 20:02:10
Bilmodell: 996-98 944-86 944-84 944-
Location: Finspång
Contact:

Turbo 951

#1 Post by joly »

Då jag är lite ny på dessa turbobilar så undrar jag vad som skiljer mellan årmodellerna 86-91 vissa pratar
om stora eller lilla Turbon hur vet man vilken?
Har själv en 89 - vilken är den???

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Turbo 951

#2 Post by Erol »

Ligger en tråd om detta i biblioteket:
forum/viewtopic.php?f=9&t=6889" onclick="window.open(this.href);return false;

Från och med -89 har alla 951.or den större turbon, dvs.
större avgashus.


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

joly
S-Poster
Posts: 108
Joined: 2005-12-11 20:02:10
Bilmodell: 996-98 944-86 944-84 944-
Location: Finspång
Contact:

Re: Turbo 951

#3 Post by joly »

OK!
Tack!
Vad är effektuttaget på dom olika årsmodellerna som std?

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Turbo 951

#4 Post by Erol »

joly wrote:OK!
Tack!
Vad är effektuttaget på dom olika årsmodellerna som std?
220 hk fram till -88

250 hk på Turbo S -88 och 951 -89 och framåt

Obs!
"Turbo S" fanns endast -88, efter -89 har alla 951.or
samma prestanda som Turbo S, men de heter endast
"Turbo"


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

joly
S-Poster
Posts: 108
Joined: 2005-12-11 20:02:10
Bilmodell: 996-98 944-86 944-84 944-
Location: Finspång
Contact:

Re: Turbo 951

#5 Post by joly »

OK!
Tack!
Så om man ska göra en enkel uppgradering så år det ett nytt styrchip som gäller eller?
Vad kan ni rekomendera för uppgradering i styrsystem, samt vilken effekhöjning kan
jag förvänta mig? Vill fortfarande ha en pålitlig bil som både passar för dagligt bruk samt
banmöten.

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: Turbo 951

#6 Post by bergodalvana »

Erol wrote:
joly wrote:OK!
Tack!
Vad är effektuttaget på dom olika årsmodellerna som std?
220 hk fram till -88

250 hk på Turbo S -88 och 951 -89 och framåt

Obs!
"Turbo S" fanns endast -88, efter -89 har alla 951.or
samma prestanda som Turbo S, men de heter endast
"Turbo"


/ Erol
(sorry om jag kapar din tråd lite)

Är det det större turbinhus på 250hk?
Skillnaden på hästkrafterna sitter väl inte bara i turbon utan även i sprutet?
En 220 hk blir väl inte 250 hk bara för att du byter turbo?
Så enkelt kan den väl inte vara?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Turbo 951

#7 Post by Erol »

bergodalvana wrote:(sorry om jag kapar din tråd lite)

Är det det större turbinhus på 250hk?
Skillnaden på hästkrafterna sitter väl inte bara i turbon utan även i sprutet?
En 220 hk blir väl inte 250 hk bara för att du byter turbo?
Så enkelt kan den väl inte vara?
Det stämmer att det är olika program i sprutet.
Men hårdvarumässigt mellan årsmodellerna, skiljer
i princip endast turboaggegatet

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Turbo 951

#8 Post by gegge »

Om man ska vara riktigt tekninsk så är turbinen full K26 dvs 55mm och kompressorns ingång (inducer) 46mm. På den äldre är turbinen bara 48mm och kompressorns ingång mindre med, har inte mätt den men gissar på 44mm. Plus avgashuset förstås.

Annars är väl den största skillnaden vilka fälgar man gillar bäst.

Förresten ni som har kört bägge: är det skillnad i uppförande? Tänker på längden på bärarmarna fram och offseten vilket ger helt olika geometri och borde märkas.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users