Panik, tappat bult i motorn vid byte av glidskena..

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
dash81
S-Poster
Bilmodell: 944S - 87

Panik, tappat bult i motorn vid byte av glidskena..

#1 Post by dash81 »

Hallo

Hamnade i en ganska knepig situation idag som jag hoppas innerligt någon här på forumet kan hjälpa mig med.

Skulle byta glidskena till kamkedjesträckaren och isärplockning av sträckaren och montering av ny glidskena gick helt smärtfritt och allt såg väldigt fint ut. MEN när jag skulle återmontera oljeröret gick det åt helvete...Var försiktigt med att inte tappa banjobultarna + brickor men lika självklart som tequila ger baksmälla lyckas jag fumla och tappa ena banjobulten rätt ner bland kamaxlarna och swosh var den borta...Den verkar ha ramlat ner i nån form av kanal som leder ner mot motorn!! Kan inte se den, kan inte hitta den och försökt med magnet och snöre...PANIK!! Har detta hänt nån annan och hur gjorde Ni då?

1. Vart leder denna "kanal" och vad gör den??
2. Hur får jag ut bulten och brickan??

Bifogar en bild med en pil på "kanalen" som jag syftar på..

All hjälp,tips mm uppskattas och behövs

Ha en skön jul
Daniel
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Dash 944S

Nahpets
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Panik, tappat bult i motorn vid byte av glidskena..

#2 Post by Nahpets »

"Magnetpenna" ?

En sån där med en magnetklump på ett teleskop?

YocaL
Turbo-Poster
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990

#3 Post by YocaL »

Kan du inte ta en riktig bild så man ser lite tydligare?
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

YocaL
Turbo-Poster

#4 Post by YocaL »

Kan det va denna kanalen?
Toppen är iofs ifrån en S2, men de är väl rätt lika?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

dash81
S-Poster

#5 Post by dash81 »

Testat med ett sånt där böjligt magnetdon men kanalen krökar sig och är för trång, ska köpa en smal gripklo med magnet idag på lunchen och testa ikväll...

@Yocal: Det liknar den kanalen som du visar. Vet du syftet med den kanalen samt vart den leder?

Ska ta lite bättre bilder ikväll och lägga upp. Detta måste ju gå och fixa..Har inte möjlighet att plocka isär hela motorn!

// Daniel
Dash 944S

YocaL
Turbo-Poster

#6 Post by YocaL »

Shit, grattis! :(
Den går rakt ner i blocket, vet dock ej om det går ner direkt till vevaxeln, eller om den går till balansaxeln.
Hoppas att du kommer åt den utan att riva. Om inte annat så vet du ju vad du har att göra i vinter :P

Image
/ Johan Roberg

dash81
S-Poster

#7 Post by dash81 »

YocaL wrote:Shit, grattis! :(
Den går rakt ner i blocket, vet dock ej om det går ner direkt till vevaxeln, eller om den går till balansaxeln.
Hoppas att du kommer åt den utan att riva. Om inte annat så vet du ju vad du har att göra i vinter :P

Image

Helvete Helvete Helvete!
Dash 944S

dash81
S-Poster

#8 Post by dash81 »

Ingen annan som har råkat ut för detta och har nåt tips på åtgärd utan behöva riva?

Tack för bilderna Yocal!

// Daniel
Dash 944S

Ducati
Turbo-Poster

#9 Post by Ducati »

Det där är nog en av de jobbigste sakerna man kan råka ut för....

Jag har inga ytterligare tips, snöre och magnet hade jag också testat med.
Om du försöker få tag på en inspektionskamera så kanske du kan filma ned i hålet och se vart det tar vägen
Men om det är för tajt att få ner kameran så hjälper ju inte det
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

dash81
S-Poster

#10 Post by dash81 »

Dum fråga men kan det hjälpa att tömma oljan och försöka med en magnet från oljetråget. Om kanalen leder direkt ner till blocket, kanske bulten hamnat i oljetråget? Eller är det en vägg emellan?

Bifogar ytterligare bilder men verkar ju onekligen som de kanaler Yocal påvisade...

Någon som bor i Stockholm, har erfarenhet av att riva motor och eventuellt kan tänka sig hjälpa till? Ersättning utgår självfallet!
Dash 944S

Henka_E
Addict
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986

#11 Post by Henka_E »

Det kan ju vara värt att öppna båda oljepluggarna och vispa runt med en magnet där inne också - det KAN ju vara så bra att den trillat hela vägen. Jag tappade en av muttrarna som man drar toppen med ner i det där hålet men den är ju så stor så den åker inte hela vägen ner.

Annars är det väl "bara" att antingen rycka toppen eller ta ur motorn och vända den upp och ner - det är nog billigare men mer jobb...

Mattias 924
Addict
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej

#12 Post by Mattias 924 »

Kan man inte ta bort tråget på plats? Eller måste men i så fall lossa framvagnsbalken?

Jag har gjort samma sak en gång men jag vände mopeden uppochned och slog på motorn så kom muttern ut...
"patand" skrev:
Om inget strular...

TobbeG
S-Poster

#13 Post by TobbeG »

Jobbigt problem, lider med dig.

Vill man få tag i en mindre, men hyfsad magnet att fiska med kan man slakta ett par mp3 lurar.

Riktigt starka små permanent magneter görs av NeFeB. Det kanske finns en vänlig själ på Sura Magnets som kan lägga ett produktprov i ett kuvert och skicka.

http://www.suramagnets.se/products_materials.php" onclick="window.open(this.href);return false;

På spåret med att tappa ur oljan. Det kanske finns större chans att få ur bulten om man sköljer igenom oljan några varv ner i samma kanal som bulten försvann.

//Tobbe
--------------------------------------------
-Porsche 951 -86 Skalman http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... en#p218866

Porsche 928s -84 Guldfisken http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=21866
-Porsche 944 N/A -84 -Såld

dash81
S-Poster

#14 Post by dash81 »

Tack för tipset TobbeG om inköp av magnet, kan bli aktuell.

Var förbi Clas Ohlsson idag och köpte mig en mindre,smidigare och starkare ihålig magnet som jag kan fästa ett snöre runt. Köpte även deras billigaste inspektionskamera som man kopplar till datorn.

Planen är att försöka ytterligare en gång med med magnet och snöre samt inspektionskamera. Hjälper inte detta så tömma oljan och skölja ner för kanalen några gånger i förhoppning om att den kommer ut "den naturliga vägen". Har för mig att för att lossa oljetråget krävs det att man lossar frambalken.

Sista utvägen blir att ta loss toppen, vilket jag då får ta hjälp av någon mer erfaren. Lika bra att fixa nya packningar runt om och intala sig själv att man förädlar...

//Daniel
Dash 944S

YocaL
Turbo-Poster

#15 Post by YocaL »

Jag fick ju lyfta toppen för ett par vintrar sen (där av bilderna), och visst tar det sin lilla tid, särskilt om man som jag vill putsa o göra lite snyggt "när man ändå håller på".
Men det är heller inget man ska vara livrädd för, man löser det, ta det bara lungt o metodiskt och följ gärna servicemanualen. Och tänk för guds skulle på att täppa för ALLA hål i så fall ;).

Sandén och Utzon säljer "sotningssatser", de innehåller precis alla packningar som rör toppen, så då vet man att allt blir tätt efteråt, det är ju inte helt fel att byta dessa på en äldre bil ändå.

Lycka till! :)
/ Johan Roberg

Post Reply