Efter att ha inspekterat växellådsfästena på min 924 så funderar jag lite över var det är lämpligast att lyfta bilens bakände?
Hittills har jag lyft min 924 med garagedomkraften under slutväxeln/växellådan, ungefär mitt under där de inre drivknutarna sitter på vx-lådan. Nu insera jag att det enda som håller bilens vikt i det fallet är två växellådskuddar, som inte ser ut att vara designade att klara mycket vikt?
Finns det bättre lyftpunkter?
EDIT: La till 968, de är ju i princip uppbyggda på samma sätt!
Mvh
Mangan
Last edited by Magnus K on 2005-01-10 14:03:06, edited 1 time in total.
Man kan ju lyfta i ordinarie lyftpunkter för originaldomkraften. Men då får man ju lyfta en gång per sida iof och det är nog inte så smidigt om bilen skall upp på pallbockar?
Nä, det blir ganska stor snedbelastning på de pallbockar som man monterat på motsatta sidan. Är nog risk att de tippar om man kör sida-sida? Fram/bak så rör sig karossen lite mindre...
patand wrote:Man kan ju lyfta i ordinarie lyftpunkter för originaldomkraften. Men då får man ju lyfta en gång per sida iof och det är nog inte så smidigt om bilen skall upp på pallbockar?
Jag lyfter faktiskt bilen på detta sätt och har aldrig haft problem!
Visst, känns det obehagligt ett tag, tills alla fyra pallbockear är under, men man får vara försiktig. Lyfta lite i taget på alla och inte lyfta en till max och forsätta till nästa/max.....
Jag lyfte också min bil så!
Som sagt det kan vara lite obehagligt, men bara man är uppmärksam på att inget flyttar på sig är det ingen fara!
Men ha med en polare när du gör det! Ifallifall det inte håller! Tunga grejor att få på sig!
Lycka till!!
Jag tog sida/sida på 944 oxå, otroligt smidig!. Man kan ju höja lite i taget om man ska ha upp den högt.
Värre är det då med 968;an. Av nån anledning så har Porsche plockat bort domkraftfästet som sitter på mitten av tröskeln på 944;an . detta gör att man måste hissa på samma ställe som man sedan ska sätta pallbocken ... Aningens svårt att få i hop detta... Skulle vara kul att höra hur andra 968;a åkare löser detta .
Magnus K wrote:Så det är bara jag som använder framvagnsbalk + växellåda som lyftpunkter?! Kanske inte så konstigt att mina vx-lådefästen såg ut som 25 svåra år?
Men det är ju så förtvivlat smidigt...Har svårt att komma åt sidorna i mitt garage...
/Mangan
Jag har också använt båda de punkterna vid något tillfälle... så du är inte ensam...
Lyfter också sida (halvägs) sida (max) sida (max) för det mesta, fram kan man ju inte få in domkraften under fronten så det går inte. Bak finns det ju några luftpunkter nästan ute i hörnen, de har jag använt när jag plocka ner hela bakvagnen.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...