Vad göra åt gamla gummibälgar?
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2009-07-06 11:27:46
- Bilmodell: 924 na
- Location: Stockholm
- Contact:
Vad göra åt gamla gummibälgar?
Vad man ska göra åt sina gamla trötta gummibälgar vid insuget? Var kan man köpa nya med vettigt pris och leveranstid? Ser dem inte på utzons hemsida. Och kan man använda något provisoriskt för att få dem täta tills man hittar nya? För mig är det framför allt kopplingen till tillsatsventilen (auxiliary air regulator) som verkar alldeles för lös. Kan inte tänka mig att den håller tätt. Kan man använda packningslim eller något annat tills man hittar en bättre lösning. Kan andra bilmärken med k-jet ha likadana gummibälgar?
924 na 1980
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Vad göra åt gamla gummibälgar?
Jag gissar att nya gummibälgar kostar ca 300-400 kr styck på närmaste Porsche Center (efter att ha kollat i en prislista från 2008). Vettig leveranstid kan jag dock inte svara på. 

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- S-Poster
- Posts: 107
- Joined: 2005-12-29 16:29:33
- Telefon: 0709915142
- Bilmodell: Porsche 951 & 931
- Årsmodell: 1990
- Location: Lund
- Contact:
Re: Vad göra åt gamla gummibälgar?
Du skulle ju kunna linda dem temporärt med Vulk-tejp. Du måste nog "fylla" upp bälgarna med något eftersom du måste sträcka tejpen för att den ska vulkanisera..
944 turbo -90
924 turbo -80 (renoveringsobjekt)
BMW 535D Touring
BMW 335 Cab
924 turbo -80 (renoveringsobjekt)
BMW 535D Touring
BMW 335 Cab
-
- S-Poster
- Posts: 54
- Joined: 2010-08-22 15:27:34
- Bilmodell: 944
- Contact:
Re: Vad göra åt gamla gummibälgar?
Mitt insug var inte vackert så har lagat det med el tejp nu provisoriskt, funkar men inget man pratar högt om 

- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 508
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Vad göra åt gamla gummibälgar?
Ta reda på artikelnummret och sök på Utzons hemsida, mycket finns som inte syns...så att säga.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2009-07-06 11:27:46
- Bilmodell: 924 na
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Vad göra åt gamla gummibälgar?
300-400 på Porsche center. Det var ju ett riktigt bra pris. Måste åka dit snarast möjligt. Tack för tipset!
Trodde aldrig det fanns något som var prisvärt hos Porsche.
Åh, nu ser jag att de har stängt på lördag. "Vi jobbar ständigt för att ytterligare förbättra vår service", säger de på webben. Öppna på lördagar. Enkelt tips.
Trodde aldrig det fanns något som var prisvärt hos Porsche.
Åh, nu ser jag att de har stängt på lördag. "Vi jobbar ständigt för att ytterligare förbättra vår service", säger de på webben. Öppna på lördagar. Enkelt tips.
924 na 1980
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Vad göra åt gamla gummibälgar?
micmac wrote:300-400 på Porsche center. Det var ju ett riktigt bra pris. Måste åka dit snarast möjligt. Tack för tipset!
Trodde aldrig det fanns något som var prisvärt hos Porsche.
Åh, nu ser jag att de har stängt på lördag. "Vi jobbar ständigt för att ytterligare förbättra vår service", säger de på webben. Öppna på lördagar. Enkelt tips.
PC i Eskilstuna har öppet på lördagar

/Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Vad göra åt gamla gummibälgar?
Erol wrote:micmac wrote:300-400 på Porsche center. Det var ju ett riktigt bra pris. Måste åka dit snarast möjligt. Tack för tipset!
Trodde aldrig det fanns något som var prisvärt hos Porsche.
Åh, nu ser jag att de har stängt på lördag. "Vi jobbar ständigt för att ytterligare förbättra vår service", säger de på webben. Öppna på lördagar. Enkelt tips.
PC i Eskilstuna har öppet på lördagar![]()
Även reservdelar? PC Sthlm har även de öppet på lördagar men bara försäljning, inte reservdelsavdelningen.
PSCE är kanske lite mer serviceminded ... Tummen upp i så fall!

(Jag borde till och med kunna få hemleverans från dem, eller?

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
Re: Vad göra åt gamla gummibälgar?
Silikon kanske? Packningssilikon är oljebeständig.
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Vad göra åt gamla gummibälgar?
Maxx wrote:Även reservdelar? PC Sthlm har även de öppet på lördagar men bara försäljning, inte reservdelsavdelningen.
PSCE är kanske lite mer serviceminded ... Tummen upp i så fall!![]()
(Jag borde till och med kunna få hemleverans från dem, eller?)
Vet inte vilka som tjänstgör på helgerna, men jag vet att
verkmästaren var där i dag.
Jo, du borde kunna få hemleverans, om du frågar snällt...
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Who is online
Users browsing this forum: No registered users