bromsok 944 turbo

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Jonhny
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2004-12-06 19:23:20
Contact:

bromsok 944 turbo

#1 Post by Jonhny »

Vad är det för bromsok på de olika 944 turbo-modellerna?

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

N/A är en sorts 1-kolvok i stål tror jag

Tidiga turbo och S2 har dom mindre 4-kolvsoken i alu.

Sena turbo (89 och senare), Turbo S och S2 med M030 har dom större alu 4-kolvsoken som är samma som till 928 S4.

944 S vete tusan.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

bagarn2
S-Poster
Posts: 116
Joined: 2004-11-30 10:28:17
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Järfälla
Contact:

#3 Post by bagarn2 »

Pär Hylander wrote:N/A är en sorts 1-kolvok i stål tror jag

Tidiga turbo och S2 har dom mindre 4-kolvsoken i alu.

Sena turbo (89 och senare), Turbo S och S2 med M030 har dom större alu 4-kolvsoken som är samma som till 928 S4.

944 S vete tusan.
Ja, vad är det för hejdare på S egentligen...? Har en S -87, ser ut att vara något tanigt o klent som sitter där iaf.

Hepp
F.
<--Har en 944S under skinnet.-->

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Maxx »

bagarn2 wrote:
Pär Hylander wrote:N/A är en sorts 1-kolvok i stål tror jag

Tidiga turbo och S2 har dom mindre 4-kolvsoken i alu.

Sena turbo (89 och senare), Turbo S och S2 med M030 har dom större alu 4-kolvsoken som är samma som till 928 S4.

944 S vete tusan.
Ja, vad är det för hejdare på S egentligen...? Har en S -87, ser ut att vara något tanigt o klent som sitter där iaf.

Hepp
F.
Enligt PET samma som på 944.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

bagarn2
S-Poster
Posts: 116
Joined: 2004-11-30 10:28:17
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Järfälla
Contact:

#5 Post by bagarn2 »

Maxx wrote:
bagarn2 wrote: Ja, vad är det för hejdare på S egentligen...? Har en S -87, ser ut att vara något tanigt o klent som sitter där iaf.

Hepp
F.
Enligt PET samma som på 944.
Hur mycket konvertering/jobb skulle det innebära om man nu vill uppgradera sina brejks till de nyare o större? Måste man byta skivorna oxå? Frågar man inget får man inget veta ;-)

Hepp.
F.
<--Har en 944S under skinnet.-->

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Uppgradering till en N/A? Då är nog bäst och billigast med Utzons kit. www.utzon.se.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

bagarn2
S-Poster
Posts: 116
Joined: 2004-11-30 10:28:17
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Järfälla
Contact:

#7 Post by bagarn2 »

Pär Hylander wrote:Uppgradering till en N/A? Då är nog bäst och billigast med Utzons kit. www.utzon.se.
Kan man inte hitta sånt bra beggat på en skrot eller dyligt..?

F.
<--Har en 944S under skinnet.-->

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

bagarn2 wrote:
Pär Hylander wrote:Uppgradering till en N/A? Då är nog bäst och billigast med Utzons kit. www.utzon.se.
Kan man inte hitta sånt bra beggat på en skrot eller dyligt..?

F.
Det finns såvitt jag vet inget som är "bolt-on". Skrotar brukar tro att Porschedelar är tillverkade av guld om dom råkar få in något, så priserna är så roliga. Dessutom har jag en känsla av rätt mycket får bytas, spindlar etc för att få ihop det med ok från nyare Porsche. Så utzons kit är nog väldans prisvärt ändå.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Jonhny
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2004-12-06 19:23:20
Contact:

#9 Post by Jonhny »

Ok, jag funderar mest på bakbromsarna. Är de också olika beroende på årsmodell? Hur rejäla är grejerna?
Tanken är att byta hela bakvagnen på en 924s -88 till 944 turbo för att allt ska passa.

Till framvagnen verkar det inte så komplicerat att byta bromsar. Utzons kit funkar ju nog bra.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

bagarn2 wrote:Hur mycket konvertering/jobb skulle det innebära om man nu vill uppgradera sina brejks till de nyare o större? Måste man byta skivorna oxå? Frågar man inget får man inget veta ;-)

Hepp.
F.
Vad är anledningen till att du vill byta? Räcker inte standard bromsarna till? På en 924S har man ju skivor runtom så de bör ju vara ganska bra?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users