Snedslitna baksdäck.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

Snedslitna baksdäck.

#1 Post by Spånet »

Önskar panelens hjälp med mina snedslitna däck.

Som det syns på bilderna så är ca 7 cm på yttersidan mycket mer slitet än resten av däcket.

Kollade i hjulinställningspapprena och tydligen har cambern minskats från 4,5gr till 4.3 gr men kan det verkligen göra så mycket.

Däcken var "raka" innan kullenhelgen. Dag 1 var det bra fäste men dag 2 var det ruskigt överstyrt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Snedslitna baksdäck.

#2 Post by patand »

Spontant... insida och utsida av däcken ser ut att vara nästan lika mycket slitet medan mitten är högre?

Vore det en gatbil skulle jag säga: för lågt lufttryck så du kör på kanterna av däcken och mitten sjunker in.

Kanske kan det vara orsaken även här?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

Re: Snedslitna baksdäck.

#3 Post by Spånet »

patand wrote:Spontant... insida och utsida av däcken ser ut att vara nästan lika mycket slitet medan mitten är högre?

Vore det en gatbil skulle jag säga: för lågt lufttryck så du kör på kanterna av däcken och mitten sjunker in.

Kanske kan det vara orsaken även här?
Njaaaeeee, trycket ligger exakt på rekomenderat 2.0 bar varm. Slitaget insida och mitten är exakt lika på vänsterdäcket, bara en synvilla att insidan är mer sliten.

Det som oroar lite är den synbara kanten med mycket mer slitage på yttersidan på det högra.

Har kollat krängare och hjulupphängning i dag utan att hitta något fel. ska grockolla hjulvinklarna i morgon ifall något har rört på sig.

Rent spontant så känns det som om -4.3 i camber borde räcka men kanske får öka på den lite.
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Snedslitna baksdäck.

#4 Post by jonaslarsson »

cambern låter ju inte oraväckande lite har du kollat toe? känns som att det skulle kunna va väldigt mycket toe in. toe stagen är ganska så vecka på 997:an iallafall kan ju fått en liten knäck?
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

Re: Snedslitna baksdäck.

#5 Post by Spånet »

jonaslarsson wrote:cambern låter ju inte oraväckande lite har du kollat toe? känns som att det skulle kunna va väldigt mycket toe in. toe stagen är ganska så vecka på 997:an iallafall kan ju fått en liten knäck?
Järnet står hos Levin för lite småjobb och han skulle kolla över hjulinställningarna.

Men jag har börjat fundera på om i Patrik har lite rätt i att det kan ha varit för lågt tryck.
På lördagen hann jag ju bygga upp tempen under flera körpass och justerade trycket allteftersom. På söndagen kollade jag alldrig trycket utan körde bara dom tre "däckvärmarvarven" före race och det kan vara så att jag inte fått upp trycket/tempen tillräckligt förens ganska långt in i racet med den konstiga slitaget som följd.
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Snedslitna baksdäck.

#6 Post by jonaslarsson »

Spånet wrote:
jonaslarsson wrote:cambern låter ju inte oraväckande lite har du kollat toe? känns som att det skulle kunna va väldigt mycket toe in. toe stagen är ganska så vecka på 997:an iallafall kan ju fått en liten knäck?
Järnet står hos Levin för lite småjobb och han skulle kolla över hjulinställningarna.

Men jag har börjat fundera på om i Patrik har lite rätt i att det kan ha varit för lågt tryck.
På lördagen hann jag ju bygga upp tempen under flera körpass och justerade trycket allteftersom. På söndagen kollade jag alldrig trycket utan körde bara dom tre "däckvärmarvarven" före race och det kan vara så att jag inte fått upp trycket/tempen tillräckligt förens ganska långt in i racet med den konstiga slitaget som följd.
ja så kan det va lågt däcks tryck gör ju att värmen i däcket byggs upp mycket mer på grund av all flex i stommen där av bakhalt kanske?
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]