Originalkat mycket restriktiv?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Originalkat mycket restriktiv?

#1 Post by Dea »

Bytte ut originalkatten på min 951:a till en 100-cells race-kat (byggt på ett 86:ans främre system utan kat på wastegateröret) och bilen hade sedan innan ett Turbo Cup bakre system, dvs original dimension men bara en fullflödesdämpare.

Efter bytet ökade laddtrycket 0,2 bar :shock: vilket borde innebära att originalkatten var rejält restriktiv, mottrycket måste ju ha minskat ordentligt....

Nån annan som bytt kat och fått samma effekt?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: Originalkat mycket restriktiv?

#2 Post by Mårten »

Svar ja...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Originalkat mycket restriktiv?

#3 Post by Dea »

Hade du några problem med att få laddtrycket helt stabilt efter bytet/borttagningen?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: Originalkat mycket restriktiv?

#4 Post by Mårten »

Dea wrote:Hade du några problem med att få laddtrycket helt stabilt efter bytet/borttagningen?

/Dea
Nej, bara snabbare spool-up :)

Sedan faller ju trycket som det brukar göra på en 220 hk turbo i det övre varvregistret men den drar fint...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]