Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
johan_f
S-Poster
Posts: 96
Joined: 2010-02-05 20:27:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna

#1 Post by johan_f »

Det jag syftar på är om det är samma topp men med annat borr och större ventiler, eller om det är 2 olika toppar där tex c.c mellan ventilerna är annorlunda o.s.v.

Vad har de olika topparna för ventilstorlekar, har sökt men hittar inte vilka ventilstorlek de har.

/Johan
Last edited by johan_f on 2010-06-09 18:23:34, edited 1 time in total.
951 -89

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Skillnad på 2.5 och 3.0 16v topparna

#2 Post by newkie »

Har för mig att man måste svetsa om lite vattenkanaler. Finns väll nått projekt i projektdelen om det...

johan_f
S-Poster
Posts: 96
Joined: 2010-02-05 20:27:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

Re: Skillnad på 2.5 och 3.0 16v topparna

#3 Post by johan_f »

Menade 2.5 16v mot 3.0 16v

Sorry om jag var otydlig

/Johan
951 -89

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Skillnad på 2.5 och 3.0 16v topparna

#4 Post by emm »

johan_f wrote:Menade 2.5 16v mot 3.0 16v

Sorry om jag var otydlig

/Johan
Alla 2.5 är väl med 8v?
:#944burn:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Skillnad på 2.5 och 3.0 16v topparna

#5 Post by patand »

emm wrote:Alla 2.5 är väl med 8v?
:#944burn:
944S har 16v, är den på 2,7 liter den då?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Skillnad på 2.5 och 3.0 16v topparna

#6 Post by gegge »

emm wrote:
johan_f wrote:Menade 2.5 16v mot 3.0 16v

Sorry om jag var otydlig

/Johan
Alla 2.5 är väl med 8v?
:#944burn:
Du glömmer nog den ovanliga 944S på 190hk
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna

#7 Post by Henka_E »

944S har 2.5 16V, S2 har 3.0 16V. Mellan 2.5 och 3.0 skiljer borr, slag och vattenkanal.

Vidare - det VERKAR som att 928S4 har samma vattenkanal som 2.5 16V och dessutom så har 928S4 samma borr som 2.5 16V.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna

#8 Post by gurra »

Förutom ovan info skulle jag säga att det i grunden är samma topplock, även om kanal- och ventilstorlekar skiljer. 968ans topplock ser lite annorlunda ut på ovansidan med infästningar för variocam.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

johan_f
S-Poster
Posts: 96
Joined: 2010-02-05 20:27:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

Re: Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna

#9 Post by johan_f »

Orsaken varför jag undrar är att jag tänker köra med 78.90mm slag och 104mm i borr, och om då 2.5l toppen är likadan dvs att ventilerna har samma cc men bara är lite mindra så är det inga problem att få
dit lika stora ventiler som 3.0l motorn. Men är det inte så så måste jag skaffa en 3.0l topp istället.
Om jag nu måste det passar då den toppen från 3.0l bolt on på en 2.5l 16v block, dvs att 2.5 16v blocket har samma vattenkanal som 3.0l blocket.... Hua vad det blev rörigt, hoppas ni hänger med.

/Johan
951 -89

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna

#10 Post by tkgb »

Jag tror alla 2.5 liters block även 944S 16V har en annan utformning av en främre vattenkanal än
3 liters 16v topparna på 944S2/968 så dom passar nog inte rakt av.
Har för mig att det inte är någon skillnad på 2.5 liters 8V blocken och 2.5 16V blocken.

mvh tommy

johan_f
S-Poster
Posts: 96
Joined: 2010-02-05 20:27:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

Re: Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna

#11 Post by johan_f »

http://www.millimeep.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Är det någon med en 3.0l 16v topp som kan se om denna toppen ser annerlunda ut med vattenkanalerna.

/Johan
951 -89

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna

#12 Post by Henka_E »

Det är en 2.5 topp - kanalen sitter längre bak på 2.5 - kant-i-kant med framkant på 3.0.

johan_f
S-Poster
Posts: 96
Joined: 2010-02-05 20:27:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

Re: Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna

#13 Post by johan_f »

tack så mycket, då får det bli 2,5l 16v toppen som får bli grunden....

Tack för hjälpen

/Johan
951 -89

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna

#14 Post by Henka_E »

För att kunna ge rätt svar så tror jag det är bra om du säger vad du tänker göra.... "Grunden" låter som att du tänker göra nåt special här :-)

johan_f
S-Poster
Posts: 96
Joined: 2010-02-05 20:27:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

Re: Skillnad på 2.5 16v och 3.0 16v topparna

#15 Post by johan_f »

Henka_E wrote:För att kunna ge rätt svar så tror jag det är bra om du säger vad du tänker göra.... "Grunden" låter som att du tänker göra nåt special här :-)
Jag har redan fått rätt svar :)

Men min plan är att bygga en motor med 78.90mm slag och 104mm i borr, det jag då undrade var om 3.0l toppen passade rakt på 2.5 16v blocket. dvs om 2.5L 16v blocket ser likadant ut med vattenkanalen som 3.0l blocket. Sen var fråga oxå om skillnaden mellan ventilplaceringen på topparna, om de hade samma cc mellan dem. Vill ju kunna ha så stor ventilarea som möjligt och det kan vara värt att få svetsa till en vattenkanal för att få på en 3.0l 16v om det går att få större ventiler i den.

För de nyfikna så blir det Dartonsleevs, JE Kolvar, stakar vet jag inte än, Erland cox ska massera toppen, Troligtvis Nira I3+, har inte riktigt bestämt om det blir E85 eller V-Power. Har lite Godis liggande från ett annat motorbygge som troligtvis kommer hamna här istället. Men det är ett långtidsprojekt och 951an kommer rulla hela tiden med orginalmotorn. Motorn ska vara klar och allt annat som ska vara på bilen ska vara införskaffat innan jag börjar bygga. Kommer starta en byggtråd när det är dax, under tiden så är det hamstring av prylar som gäller. Tanken är att placera turbon på högersidan för tidigt laddtryck och mindre uppvärmning av insuget. Planerna är många och lika många problem att lösa :)

/Johan
951 -89

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]