För att inte servern ska braka ihop så PRATAR VI INTE OM MÄRKEN HÄR!
Vilken typ av olja är bäst för 951?
10-40?,
5-15?
Vad kör ni på?
INGA TILLVERKARE UTAN BARA OLJETYP.
Olja i Turbon.
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Olja i Turbon.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Olja i Turbon.
Det beror nog på vad man använder bilen till. För mestadels gatkörning skulle jag rekommendera att följa Porsches rekommendation, gissar nu men skulle tro det är 10w-40.bergodalvana wrote:Vilken typ av olja är bäst för 951?
10-40?,
5-15?
Vad kör ni på?
För bankörning skulle jag gå upp i tjocklek till 20w50 eller något liknande.

Vill man ha ett brett spann för blandad körning kanske en 5w50 är vettigt. Det har jag kört i 931an innan jag gick över till 20w50 och fick lite högre oljetryck när jag bytte.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Olja i Turbon.
varför får vi inte prata märken????
jag kör med V...... 20w50 racing mineralolja
jag kör med V...... 20w50 racing mineralolja

Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Olja i Turbon.
Se tidigare oljetrådar så förstår du varför... brukar alltid spåra ur...DLS wrote:varför får vi inte prata märken??

Givetvis är det inget "förbud" mot att prata märken men eftersom alla har åsikter och ingen har hårda fakta om vilket märke som är bäst så brukar det liksom inte vara någon mening att prata märken.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
Re: Olja i Turbon.
Jag kan inte låta bli att dela denna fantastiska redogörelse för hur man väljer olja. Jag hittade den för längesedan på ett forum för ett annat bilmärke.....
Självklart ska du använda så dyr olja som möjligt
Ju dyrare desto bättre. Glöm inte att oljeflaskan måste vara märkt med ett känt fabrikatsnamn och vara av en typ där ordet "super" ingår. I annat fall kan det röra sig om helt fel olja och oljelampan på instrumentpanelen kommer då att tändas. Detta har hänt många av mina vänner som chansat med felaktiga oljeförpackningar.
Man får vad man betalar för. Om en olja kostar 500 spänn litern ska du givetvis välja den i stället för en som kostar bara 100 spänn litern.
Biltemas olja eller annan varuhusolja ska du bara inte tänka på. Häller du den i motorn skär den ihop direkt, precis vad hände en kompis till min kompis.
Ofta förstörs motorn så snabbt att du inte ens behöver vrida om tändningsnyckeln. Dessa oljor innehåller nämligen en speciell tillsats som gör att motorns rörliga metalldelar förenar sig, ungefär samma princip som svetsning.
Ingen som någonsin har hällt mineralolja i sin bil har kommit ostraffat undan med det. Det är därför de har så många dunkar i varuhusen, ingen vågar köpa oljan.
Enligt en undersökning som oljefabrikanten Mobil har gjort i samarbete med Castrol och Quaker State visade det sig också att olja som säljs för under 60 dollar per gallon härdar på ungefär två månader och lägger sig som margarin i motorns kanaler.
Nej, bättre är då att satsa på något som oljefabrikanterna rekommenderar. De vet vad som är bäst för din bil och har såvitt man vet aldrig försökt lura eller skörta upp någon bilägare.
Visst känns det bättre att vara på den säkra sidan?
-------
Observera att allt ovanstående var lögn. Men ändå inte alltför olikt de uppfattningar om motoroljor som man då och då hör och läser. Eller hur?
Hälsningar
Hank (som utan minsta mankemang konsekvent hällt marknadens billigaste oljor i alla sina bilar sedan 1986)
Självklart ska du använda så dyr olja som möjligt
Ju dyrare desto bättre. Glöm inte att oljeflaskan måste vara märkt med ett känt fabrikatsnamn och vara av en typ där ordet "super" ingår. I annat fall kan det röra sig om helt fel olja och oljelampan på instrumentpanelen kommer då att tändas. Detta har hänt många av mina vänner som chansat med felaktiga oljeförpackningar.
Man får vad man betalar för. Om en olja kostar 500 spänn litern ska du givetvis välja den i stället för en som kostar bara 100 spänn litern.
Biltemas olja eller annan varuhusolja ska du bara inte tänka på. Häller du den i motorn skär den ihop direkt, precis vad hände en kompis till min kompis.
Ofta förstörs motorn så snabbt att du inte ens behöver vrida om tändningsnyckeln. Dessa oljor innehåller nämligen en speciell tillsats som gör att motorns rörliga metalldelar förenar sig, ungefär samma princip som svetsning.
Ingen som någonsin har hällt mineralolja i sin bil har kommit ostraffat undan med det. Det är därför de har så många dunkar i varuhusen, ingen vågar köpa oljan.
Enligt en undersökning som oljefabrikanten Mobil har gjort i samarbete med Castrol och Quaker State visade det sig också att olja som säljs för under 60 dollar per gallon härdar på ungefär två månader och lägger sig som margarin i motorns kanaler.
Nej, bättre är då att satsa på något som oljefabrikanterna rekommenderar. De vet vad som är bäst för din bil och har såvitt man vet aldrig försökt lura eller skörta upp någon bilägare.
Visst känns det bättre att vara på den säkra sidan?
-------
Observera att allt ovanstående var lögn. Men ändå inte alltför olikt de uppfattningar om motoroljor som man då och då hör och läser. Eller hur?
Hälsningar
Hank (som utan minsta mankemang konsekvent hällt marknadens billigaste oljor i alla sina bilar sedan 1986)
-
- S-Poster
- Posts: 142
- Joined: 2007-05-23 10:16:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlstad
- Contact:
Re: Olja i Turbon.
Jag kör på helsyntetolja på 5W-50.
(Kör man en del bana så kan det gå lite olja så då har det lite betydelse vad den kostar om man måste dutta i en liter då och då, beroende på hur snål/ekonomisk man är.)
(Kör man en del bana så kan det gå lite olja så då har det lite betydelse vad den kostar om man måste dutta i en liter då och då, beroende på hur snål/ekonomisk man är.)
Michael Wiklundh
PCS 11873
PCS 11873
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Olja i Turbon.
undrar om priserna kommer gå upp pga oljekatrastrofen?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: Olja i Turbon.
Bra skrivet, kan bara hålla med.Peter O wrote:Jag kan inte låta bli att dela denna fantastiska redogörelse för hur man väljer olja. Jag hittade den för längesedan på ett forum för ett annat bilmärke.....
Självklart ska du använda så dyr olja som möjligt
Ju dyrare desto bättre. Glöm inte att oljeflaskan måste vara märkt med ett känt fabrikatsnamn och vara av en typ där ordet "super" ingår. I annat fall kan det röra sig om helt fel olja och oljelampan på instrumentpanelen kommer då att tändas. Detta har hänt många av mina vänner som chansat med felaktiga oljeförpackningar.
Man får vad man betalar för. Om en olja kostar 500 spänn litern ska du givetvis välja den i stället för en som kostar bara 100 spänn litern.
Biltemas olja eller annan varuhusolja ska du bara inte tänka på. Häller du den i motorn skär den ihop direkt, precis vad hände en kompis till min kompis.
Ofta förstörs motorn så snabbt att du inte ens behöver vrida om tändningsnyckeln. Dessa oljor innehåller nämligen en speciell tillsats som gör att motorns rörliga metalldelar förenar sig, ungefär samma princip som svetsning.
Ingen som någonsin har hällt mineralolja i sin bil har kommit ostraffat undan med det. Det är därför de har så många dunkar i varuhusen, ingen vågar köpa oljan.
Enligt en undersökning som oljefabrikanten Mobil har gjort i samarbete med Castrol och Quaker State visade det sig också att olja som säljs för under 60 dollar per gallon härdar på ungefär två månader och lägger sig som margarin i motorns kanaler.
Nej, bättre är då att satsa på något som oljefabrikanterna rekommenderar. De vet vad som är bäst för din bil och har såvitt man vet aldrig försökt lura eller skörta upp någon bilägare.
Visst känns det bättre att vara på den säkra sidan?
-------
Observera att allt ovanstående var lögn. Men ändå inte alltför olikt de uppfattningar om motoroljor som man då och då hör och läser. Eller hur?
Hälsningar
Hank (som utan minsta mankemang konsekvent hällt marknadens billigaste oljor i alla sina bilar sedan 1986)
Jobbade i 3 år på Mobil Oil här i Uddevalla och kan säga att kvalitetsmässigt är det inte större skillnad på "superoljorna" och "de billigare alternativen".
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]