Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
laakso
Turbo-Poster
Posts: 443 Joined: 2009-05-12 14:25:32
Telefon: 0767677224
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1993
Location: Uppsala
Contact:
#1
Post
by laakso » 2010-04-21 17:24:04
Nu har bilen kommit fram efter vintervilan. Nya däck fick den på en gång. Går mycket bättre både rakt fram och på kurvigare väg.
Dock har det uppstått ett mystiskt fel. I vissa farter, runt 50-70 så "gungar" bilen i längstled. Inga problem i högre hastigheter (100-uppåt)
Är en ganska frekvent gungning, typ en i sekunden. Svårt att förklara. Känns som om man åker på en vägg med långa försänkningar.
Vad kan det vara? Motorfästen, nja...eller? Nåt tips?
968 -93
Maxx
Addict
Posts: 6045 Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:
#2
Post
by Maxx » 2010-04-21 18:31:55
Jag gissar på dåliga stötdämpare. Våra bilar har mycket vikt ute i ändarna vilket ger effekten att de gärna vill gunga/pitcha på sättet du beskriver.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd |
968 clubsport -94 |
Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
laakso
Turbo-Poster
Posts: 443 Joined: 2009-05-12 14:25:32
Telefon: 0767677224
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1993
Location: Uppsala
Contact:
#3
Post
by laakso » 2010-04-21 19:17:48
Tack för svaret. Börjar där.
Vad ska man köpa för nya dämpare? Kommer inte att köra ngn bana. Vanligt glassätar åkning.
Tips?
968 -93
Erol
Moderator
Posts: 4350 Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:
#4
Post
by Erol » 2010-04-21 21:08:40
laakso wrote: Tack för svaret. Börjar där.
Vad ska man köpa för nya dämpare? Kommer inte att köra ngn bana. Vanligt glassätar åkning.
Tips?
Kolla på utzon.se
Brukar var konkurenskraftiga priser.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Users browsing this forum: No registered users