Gungstol

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
laakso
Turbo-Poster
Posts: 443
Joined: 2009-05-12 14:25:32
Telefon: 0767677224
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1993
Location: Uppsala
Contact:

Gungstol

#1 Post by laakso »

Nu har bilen kommit fram efter vintervilan. Nya däck fick den på en gång. Går mycket bättre både rakt fram och på kurvigare väg.
Dock har det uppstått ett mystiskt fel. I vissa farter, runt 50-70 så "gungar" bilen i längstled. Inga problem i högre hastigheter (100-uppåt)
Är en ganska frekvent gungning, typ en i sekunden. Svårt att förklara. Känns som om man åker på en vägg med långa försänkningar.
Vad kan det vara? Motorfästen, nja...eller? Nåt tips? :?:
968 -93

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Gungstol

#2 Post by Maxx »

Jag gissar på dåliga stötdämpare. Våra bilar har mycket vikt ute i ändarna vilket ger effekten att de gärna vill gunga/pitcha på sättet du beskriver.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
laakso
Turbo-Poster
Posts: 443
Joined: 2009-05-12 14:25:32
Telefon: 0767677224
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1993
Location: Uppsala
Contact:

Re: Gungstol

#3 Post by laakso »

Tack för svaret. Börjar där.
Vad ska man köpa för nya dämpare? Kommer inte att köra ngn bana. Vanligt glassätar åkning.
Tips?
968 -93

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Gungstol

#4 Post by Erol »

laakso wrote:Tack för svaret. Börjar där.
Vad ska man köpa för nya dämpare? Kommer inte att köra ngn bana. Vanligt glassätar åkning.
Tips?
Kolla på utzon.se

Brukar var konkurenskraftiga priser.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users