Läckande spridare,

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
osendosen
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Läckande spridare,

#1 Post by osendosen »

Är just vad jag har, märkte jag nu vid första starten efter vintervilan. Förövrigt startade den finfint bara efter ett par sek på starten (mycket nöjd) Sen såg jag en liten fors med bensin som letade sig flyktigt ner mot grenrören (!) :shock: med bilen igång.

Byta o-ringar är väl ingen match, så jag köpte nya på m--------nomen för en tia st och plockade isär sakerna, Den som läckte mest var det nog mer än bara o-ringen som var dålig på, för den nedersta delen som själva spridarventilen sitter i gick att snurra på och det gick det inte att göra på dom andra.

SÅ! Dags för nya spridare då. Ochså till frågor:

Ska jag bara köpa 1st spridare eller alla 4?
Är det någon idé att köpa värre grejer?
Någon som har saker att sälja till mig?

Bilen är chipad och jag vet inte vilket. Det sitter en 3 bars btr och MBC "Manual boost controller" eller vad det heter.
Bilen är en Porsche 944 turbo årsm 1986.

Vad säger ni pojkar? :D
Att njuta är att köra Porsche!

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986

Re: Läckande spridare,

#2 Post by Erol »

Har du inga planer på att trimma vidare så skulle jag satsa på samma storlek som du har,
då slipper du kostnaden att byta/programera om chipet.

Ang. om du ska köpa 4 eller 1 spridare... 4 st nya är ju alltid bättre än 4 st begagnade,
men jag vet inte om det är värt de extra kronorna som det kostar. Du kan lämna in
dina gamla spridare på rengöring/flödestest för att se att de är ok, men det kostar
i regel en 1000-lapp eller så.

Vad är det som går/inte går att snurra på? Är det plasthylsan längst ner på spridaren?

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

osendosen
S-Poster

#3 Post by osendosen »

Tack för svar,

Ok jag har alltså inga hkr att tjäna med större spridare utan att skaffa ny programvara etc?

Jag tog bort allt på spridar´n bricka och hylsa. Sen märkte jag att den nedre delen av spridaren gick att rotera på. Som att den har varit ihopklämd fr fabrik och sen vibrerat loss.

Jag tänkte kanske att men kunde köpa 1 ny spridare och sen bara lämna in dom andra 3 på rengöring eftersom dessa verkar hela. Det tänkte jag göra om det inte fann någon anledning att skaffa värre spridare.

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986

#4 Post by Erol »

osendosen wrote:Ok jag har alltså inga hkr att tjäna med större spridare utan att skaffa ny programvara etc?
Nope, snarare tvärt om, du kommer förlora effekt då motorn kommer dränkas i soppa, om du inte
har ett program som är avsett för de större spridarna.

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

DLS
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

#5 Post by DLS »

den lilla plasthatten på spridaren går att köpa löst, finns spridar renoverarkit
http://www.paragon-products.com/Fuel_In ... 901.00.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Ducati
Turbo-Poster

#6 Post by Ducati »

jag ska ta mig i kragen och leta upp mina spridare nu. PM:ar dig om jag hittar dem
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

osendosen
S-Poster

#7 Post by osendosen »

Ducati wrote:jag ska ta mig i kragen och leta upp mina spridare nu. PM:ar dig om jag hittar dem
Det vore kanon. Nu har snön smält bort utanför garaget.. Känner begäret som en arg tiger som biter sig fast på ryggen!! :twisted:

osendosen
S-Poster

#8 Post by osendosen »

Tack DLS,

Men det är inget fel på hylsorna. Bara en spridarjäkel som är kass. Om nu Ducati inte hittar sina spridare som jag så gärna köper så kanske någon annan vill sälja sina till mig? Väntar in dig Ducati, om du inte hittar dom så kommer det ut en önskas köpa annons.
Kollade med Porsche center idag och jag lovar att det bilr dyrt om jag ska ha alla 4 nya.

Post Reply