Viner/skriker vid laddtryck. (Nu med film!)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

Viner/skriker vid laddtryck. (Nu med film!)

#1 Post by Cédric »

Hej på er!

Har varit ute och premiärkört ett par mil idag. Det mesta fungerade fint, men tyvärr är nånting inte helt rätt nånstans i trycksystemet. När laddtrycket kommer så låter det fruktansvärt, som om någon skriker eller som om en rem slirar. Har försökt kika i det trycksatta delen av systemet men kan inte hitta något läckage. Tidigare läckage jag haft har inte låtit såhär utan mer som pysande ljud. Kan det vara hårdvaruproblem med turbon? Låter otroligt då den såg riktigt bra ut även turbinbladen. Wastegaten borde man kunna räkna bort eftersom jag aldrig kom upp i några stora laddtryck. Har svårt att tänka mig några fler ställen jag inte kollat på, finns ju som sagt inte mycket till ställen det kan läcka på när man inte har ic...Tips på nåt jag missat?
Last edited by Cédric on 2010-04-11 21:23:02, edited 1 time in total.

Joakim.S
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Viner/skriker vid laddtryck.

#2 Post by Joakim.S »

Kolla kompressorsidan kan ha åkt in något och bockat någon vinge och då brukar det tjuta, har du haft isär turbon ?

/Joakim

Cédric
Addict

#3 Post by Cédric »

Joakim.S wrote:Kolla kompressorsidan kan ha åkt in något och bockat någon vinge och då brukar det tjuta, har du haft isär turbon ?

/Joakim
Turbon har varit isär på avgassidan, kollade aldrig kompressorsidan, det kanske straffar sig nu :( Hoppas jag kan hitta något lättare fel, annars blir det en tråkig historia det här..

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#4 Post by gegge »

Kraftig obalans på kompressorn eller om kompressorhuset inte är centrerat kan ge märkliga ljud som Joakim skriver. Är axeln sned eller sitter huset snett? Axeln kan bli sned om man drar fast muttern men nyckel med en böjande kraft och inte rent moment.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Cédric
Addict

#5 Post by Cédric »

HAr ju som sagt inte haft av kompressordelen, så inga blad har varit bortskruvade. Kanske något som hände under demonteringen av avgashuset. Ska fråga min far som gjorde det är jag var borta.

Riktigt trist att det ska bli såhär efter alla timmar i garaget, dessutom är ju motorn i bilen= riktigt jäkla rövjobb att ta ner turbon,. :( :(

gegge
Addict

#6 Post by gegge »

Inte bara visslar som om det pyser ut? Tror istället det läcker någonstans. Kolla o-ringar och packningar. Eller så kan det vara dumpventilen som inte stänger ordentligt, kan vara en packning som ställt sig på tvären, kolla slangen till insuget. Gnisslar som en rem? Är det ett pulserande ljud? Fungerade turbon senast du provade borde man kunna utesluta det, det går knappast sönder av att ligga på hyllan.

Om du torrgasar stillastående borde man kunna lista ut vad det kan vara. Då snurrar turbon snabbare med bygger inte laddtryck. Låter det då lutar det på obalans i turbon men är den någonlunda tyst tippar jag på läckage.

Spricka i grenröret och visslar pga mottryck? Kanske sprickor i turbinhuset eller dåliga packningar? Förändras det med temp eller körsträcka?
Last edited by gegge on 2010-04-08 16:07:49, edited 1 time in total.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster

#7 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:HAr ju som sagt inte haft av kompressordelen, så inga blad har varit bortskruvade. Kanske något som hände under demonteringen av avgashuset. Ska fråga min far som gjorde det är jag var borta.

Riktigt trist att det ska bli såhär efter alla timmar i garaget, dessutom är ju motorn i bilen= riktigt jäkla rövjobb att ta ner turbon,. :( :(
Kan du inte ta bort slangen till inloppet sen bara göra en liten spegelinspektion av kompressorhjulets skovlar, fast är axeln krokig kan det vara svårt att se men snurra och se att det är ett jämt spel runt om mellan hjulet och huset.

Jag har haft lite turbohaverier men dom har turbovisslat ganska markant innan axeln gått av eller bilen börjat dra kopiösa mängder olja.

Om du gasar och lyssnar i luftrenaren så borde det tjuta om turbon även obelastad om det nu är något större fel på den eller förhoppningsvis bara ett luftläckage som ställer till det.

Lycka till Cedrik/Joakim

gegge
Addict

#8 Post by gegge »

Tänkte om man kan trycksätta systemet för att hitta eventuell läcka.

Enklast vore en luftnippel för tändstiftehålet BILTEMA (19-225) och ställa motorn med 1:ans cylinder i TDC. Då är 2:ans och 3:ans i botten och en insug och en avgas öppen. Koppla på några hekto tryckluft. Slangklämma på en halv ölburk på avgasröret och inloppet till turbon så märker du snabbt var det läcker. (kom på det igår när jag skulle felsöka mitt läckande grenrör/turbo/avgasrör.)

Turbon snurrar riktigt fort (30-60.000 rpm) även om du inte har laddtryck. Är den tyst under låg- och mellanlast kan den var ok. Det som är lite märkligt är att det (som jag förstår det) tjuter högt redan vid 0,1bar - turbo har ju redan börjat ladda vid vacuum redan innan den bryter nollan. Då tolkar jag ljudet som övertrycksbeorende och inte varvtals eller lastberoende?
Fredrik Torkildsen

Cédric
Addict

#9 Post by Cédric »

Var och testade lite mer idag. Det vi kan konstatera är att det låter i princip ingenting när man står och varvar utan last, vilket gör det svårt att höra var det kommer ifrån. Det börjar låta så fort den kliver upp i övertryck. Ljudet ökar inte med varvtalet på turbon. Provade en gång att köra maxladd och då stannade det på konstant nivå. Ska prova byta tillbaka til det gamla tryckröret jag körde med förut, det korta alltså som sitter mellan turbon och det övre tryckröret. Det var lite skavt det jag satte dit nu men jag bytte för att gängorna var lite fuckade sen tidigare. Vad tror ni, turbokass eller läckagekass?

Här har ni en film från provkörning idag som visar hur det låter.

http://www.youtube.com/watch?v=i-H2SsoQOj8" onclick="window.open(this.href);return false;

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo

Re: Viner/skriker vid laddtryck. (Nu med film!)

#10 Post by patand »

Verkar ju som tryckrelaterat om det inte låter när du torrgasar. Dvs läckagekass förhoppningsvis. *håller tummarna*
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Cédric
Addict

#11 Post by Cédric »

patand wrote:Verkar ju som tryckrelaterat om det inte låter när du torrgasar. Dvs läckagekass förhoppningsvis. *håller tummarna*
JAg hoppas det är tryckrelaterat som i läckage och inte kompressorn som spökar. Kom på vad det kan vara som låter i hjulet. Jag eldade ju upp hanbromsbackarna förra året på såtenästräffen, dom har ju rasslat tidigare...Så jag iaf har ett mysterium ur världen. Jocke, gegge vad tror ni efter att ha provlyssnat?

Joakim.S
Turbo-Poster

#12 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:
patand wrote:Verkar ju som tryckrelaterat om det inte låter när du torrgasar. Dvs läckagekass förhoppningsvis. *håller tummarna*
JAg hoppas det är tryckrelaterat som i läckage och inte kompressorn som spökar. Kom på vad det kan vara som låter i hjulet. Jag eldade ju upp hanbromsbackarna förra året på såtenästräffen, dom har ju rasslat tidigare...Så jag iaf har ett mysterium ur världen. Jocke, gegge vad tror ni efter att ha provlyssnat?
Jag lysnnade redan igår men var så himla osäker så att jag tyckte det var bäst att tiga, men jag tycker nog att det låter som ett turboljud.

Det brukar väsa pysa om det är luftläckage

Om du belastar den på hög växel så borde turbons frekvens öka med motorvarvet, och då borde det vara turbon det är fel på, för om det är ett luftläckage så skulle ljudet vara konstant oavsett varvtal.
Hoppas jag inte vecklat in mig själv nu
:roll:

/Joakim

Malte
S2-Poster

#13 Post by Malte »

ingen packning lr något som kommit med i (kläm) vid ihopmontering av trycksidan? låter som en visslepippa på filmen.

Hoppas det löser sig

gegge
Addict

#14 Post by gegge »

Ljudet låter som turboknas i mina öron tyvärr. Det pulserande kvittrande ljudet känns rotationsrelaterat, hade väntat och hoppats på en mer vinande pysande ljud. OBS, jag har för lite erfarenhet för att kunna uttala mig säkert och oppas att du hittar läckan.
Fredrik Torkildsen

Mattias 924
Addict
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej

#15 Post by Mattias 924 »

Jag har haft ett motsvarande ljud på en Saab och då var det en spricka i avgasröret efter turbon.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Post Reply