byta till turbomotorn, vilka övriga åtgärder bör göras?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
AndreasB
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2009-12-01 09:31:42
Contact:

byta till turbomotorn, vilka övriga åtgärder bör göras?

#1 Post by AndreasB »

jag har en 944 87:a, vid motorbyte till turbomotorn 88 framåt+chippning sanden 295hk, vilka övriga åtgärder bör göras på bilen då? tänkbar kostnad för en nyrenoverad 951 motor 88-?
mint condition..snart

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: byta till turbomotorn, vilka övriga åtgärder bör göras?

#2 Post by bergodalvana »

Utveckla gärna lite... Har du tänkt att besikta bilen med turbomotor kan det nog bli svårt. Annars är det i princip bara att slänga i motorn, det är lite grejer till du kan behöva som t.ex Styrbox,kabelstam, expanionskärl, eventuellt kyl m.m.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: byta till turbomotorn, vilka övriga åtgärder bör göras?

#3 Post by Erol »

AndreasB wrote: tänkbar kostnad för en nyrenoverad 951 motor 88-?
Skulle gissa att priserna börjar på 30.000 och uppåt, berroende på hur komplett
och om den enbart är renoverad eller om den är trimmad.

Tänk även på att bromsar och väghållning kan behöva en översyn om du
näst intill fördubblar effekten i bilen.



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: byta till turbomotorn, vilka övriga åtgärder bör göras?

#4 Post by Henka_E »

I praktiken är det ju endast "ombyggt fordon" som är görligt om du vill hälla i en Turbo motor. Måste du verkligen ha Porsche motor då? Det blir inte enklare att knöla genom besiktningen bara för att det står Porsche på kamhuset om du vill göra det lagligt. Satsar du på ombyggt finns det ju väldigt många andra motorer som är billigare och väger mindre än en Porsche-fyra...

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: byta till turbomotorn, vilka övriga åtgärder bör göras?

#5 Post by newkie »

Vet inte om någon skrivit det men avgassystemet är rätt olika. Dumpventil kan ju vara en fördel att ha också..

AndreasB
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2009-12-01 09:31:42
Contact:

Re: byta till turbomotorn, vilka övriga åtgärder bör göras?

#6 Post by AndreasB »

om man sätter in en s2 motor då? också ombyggt fordon? Saken är att jag vill komma åt billig försäkring, vilket jag inte göra med ombyggt fordon? samt ha sleeper över det hela. Detta gör jag dock enbart om min motor jag har i nu skulle rasa. :)
mint condition..snart

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4718
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: byta till turbomotorn, vilka övriga åtgärder bör göras?

#7 Post by Cédric »

Billig försäkring går väl med bilsport och mc...Om det är ett problem.

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

Re: byta till turbomotorn, vilka övriga åtgärder bör göras?

#8 Post by Sluggen »

Nu ska jag vara den tråkige farbrorn som säger det som sagts så många gånger tidigare: Lika bra att hitta en 951:a på en gång, så har du allting färdigt i form av bromsar, däckdimensioner, växellåda, chassi samt turbomatning och styrning etc, och dessutom får du inga problem med besiktningen.

Tråkigt svar, men rätt förnuftigt från en som vet vad det kostar att drabbas av mod-djävulen. Finns ingen ekonomi i att förvandla en N/A till en turbo, såvida det inte bara är själva upplevelsen av projektet du är ute efter.
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1347
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: byta till turbomotorn, vilka övriga åtgärder bör göras?

#9 Post by Ragnar Joensen »

AndreasB wrote:... Saken är att jag vill komma åt billig försäkring ... Detta gör jag dock enbart om min motor jag har i nu skulle rasa. :)
Vi vill alla ha billig försäkring !

Men hur mycket sparar man egentligen på en billig försäkring ? 5.000 pr år eller 8.000 kanske ?

Hursomhelst är det ett mycket dyrt och mycket krångligt sätt att komma åt den eventuellt lägre försäkringskostnaden. Jag tror att du kommer att gå med minus totalt sett, men visst går det att få ner försäkringskostnaden. Du kommer att lägga en hög tusenlappar på delar och ombyggnad, ett antal veckor i garaget, och en ny hög med tusenlappar i minskad värde, när du säljer bilen igen.

BTW: En Porsche blir aldrig en sleeper ! Det är möjligt att andra bilar axxar snabbare, men du går om gänget, när böjarna kommer.


Ragnar
Porsche fantast !

968 1992

AndreasB
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2009-12-01 09:31:42
Contact:

Re: byta till turbomotorn, vilka övriga åtgärder bör göras?

#10 Post by AndreasB »

klart en porsche kan vara en sleeper :) i porschekretsar. En helt till synes vanlig 944:a utan beteckningar och fel front med 300hk+ och turbosus. :)

Ja, modda är nog omständigt, dessutom kan jag inte köra det själv. Ligger en turbo på blocket för 80tkr. Säkerligen bättre att gå på den direkt!

Börjar redan tröttna på 163hk, kört 50 mil i påsk. Behöver nog köra lite kurvigare vägar,
mint condition..snart

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: byta till turbomotorn, vilka övriga åtgärder bör göras?

#11 Post by Henka »

En 924 turbo tar nog många "svenssons" för vilken 924 som helst.
-79 -80 går säkert att få nån veteranförsäkring på
En smått modifierad sådan är sleeper nog för mig iaf.

I med en frontmonterad IC bort med bakvinge och huv utan luft intag och rostiga plåtfälgar från en gammal 911... det vore väl nåt
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: byta till turbomotorn, vilka övriga åtgärder bör göras?

#12 Post by Johnny »

Om det är så att du är intresserad av amatörbyggt fordon eller ombyggt fordon så skall du köpa sfro:s bygghandbok. Skall du satsa på ombyggt fordon så berörs växellåda drivlina mm också bytas. För ett år sedan tog jag reda på en del i ämnet och får nog säga att det ligger på "hyllan" nu.
Det blir dyrt om man vill åka fort :shock:
Men så kan man ju fundera på om besiktningen märker om man stoppat in en S motor i en N/A. Har funderat att prova detta :)

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: byta till turbomotorn, vilka övriga åtgärder bör göras?

#13 Post by Henka_E »

S eller S2 ser ju "ingen" skillnad på...det går säkert vägen - är väl bara "insatta" som ser skillnaden mot 8V. Tror många av de n/a som har S2 motor som gick/går i PCSR aldrig blev ombyggt fordon -utan bara smet igenom.

Jag hade varit mer oroad för polisens flygande besiktning - trafikare brukar veta en del och de är dessutom galet nitiska.

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: byta till turbomotorn, vilka övriga åtgärder bör göras?

#14 Post by Johnny »

Henka_E wrote: Jag hade varit mer oroad för polisens flygande besiktning - trafikare brukar veta en del och de är dessutom galet nitiska.
Menar du det! Nog har jag blivit stoppad med de mest lustiga fordon men det är aldrig någon som bett om att få se vad jag har haft under huven.
Undrar om det blir körförbud om man blir stoppad med en S2-motor i N/A :shock:
Kanske det blir fängelse

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: byta till turbomotorn, vilka övriga åtgärder bör göras?

#15 Post by 944_Driver »

Det blir säkert texten föreläggande om kontrollbesiktning på lappen från farbror blå om de misstänker att bilen inte är i originalutförande.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]