Hej
Hur låter det om ett lager i "torque tuben" rasar?
När jag skall iväg och 1'an eller backen ligger i så kommer det ett högt "krossande" (som en stenkross) ljud. Kopplar man ur eller kör iväg så försvinner ljudet och allt är som normalt. Växlar man upp till 2'an när man rullar så är det inga missljud.
Det låter som att det kommer från kopplingskåpan eller främre delen på torque tuben.
Värt att nämna är kanske att det sitter ingen Porschemotor i min bil och jag kör med en lamell med helt stumt nav, det man kan se av svänghjul och tryckplatta visar inga spår av att ha varit emot något. Det enda jag kan komma på nu är om ett lager har rasat, men det borde väl inte bara rasa helt plötsligt?
Mvh
/Marcus
Torque tube lager kasst?
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2007-04-17 19:30:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Torque tube lager kasst?
Om du bara har missljuden på ettan och backen och ej på övriga växlar så tycker jag att det låter troligare att felet sitter i lådan och inte i transaxeln. Någon här på forumet vet säkert vad ettan och backen har gemensamt med varandra. Om ett transaxellager hade skurit så borde det låta på alla växlar (och kanske även i neutral med det kan iofs vara belastningsrelaterat) eftersom transaxeln roterar med motorvarv och med andra ord skiter högaktningsfull i vad det är för växel vald. Ljud och vibrationer har en förmåga att fortplanta sig felet behöver inte nödvändigtvis sitta där det låter.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2007-04-17 19:30:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Torque tube lager kasst?
Iom att ljudet endast kommer när man skal starta på 1'an eller backen så undrar jag om det kan vara växellådan, då borde det låta hela tiden när de växlarna ligger i. Ljudet kommer när kopplingen börjar ta (lamellen trycks mot svänghjulet och "kardanen" i torque tuben börjar snurra) och slutar strax efter att kopplingen har släppts helt (lamellen slirar inte längre). Efter det kan jag glatt köra omkring på 1'an eller backen utan missljud, likaså blir det inga missljud när jag växlar till 2'an men det går betydligt fortare än att starta.firefish wrote:Om du bara har missljuden på ettan och backen och ej på övriga växlar så tycker jag att det låter troligare att felet sitter i lådan och inte i transaxeln. Någon här på forumet vet säkert vad ettan och backen har gemensamt med varandra.
Just nu vet jag inte vad jag skall tro, efter att jag hde fått motorn, koppling, kylsystem mm att fungera trodde jag att jag nästan var klar för besiktningen... men det är jag tydligan inte. Nu har jag inte kört bilen så mycket, men jag har iaf kunnat starta bilen och köra lite med den ett tag och det här ljudet kom helt plötsligt. I värsta fall åker motorn ur på måndag, dum som jag är har jag satt tillbaka allt runtomkring men det borde iofs gå snabbt att få ut motorn
Mer om det finns i min tråd på Rejsa: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=909349#909349" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2007-04-17 19:30:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Torque tube lager kasst?
Torque tuben är oskyldig, det var adaptern som sitter mellan kardanen & vevaxeln som blivit dåligt.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Torque tube lager kasst?
Va? Sitter det en adapter mellan kardan (antar du menar transmissionsröret/torque tube) och vevaxeln? Det är väl bara kopplingen som sitter mellan dessa delar?gus_e_gus wrote:Torque tuben är oskyldig, det var adaptern som sitter mellan kardanen & vevaxeln som blivit dåligt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4718
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Torque tube lager kasst?
Observera att mannen i fråga har en opelmotor under huven. (Eller rättare sagt på garagegolvet för stunden
)

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2007-04-17 19:30:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Torque tube lager kasst?
Cédric wrote:Observera att mannen i fråga har en opelmotor under huven. (Eller rättare sagt på garagegolvet för stunden)
Ja, det stämmer ju...

Ett tag var jag inne på att ett lager rasat i torque tuben, men som tur var så var det inte det.
Min biltråd här blir inte uppdaterad så ofta som den borde, men den på Rejsa uppdateras ofta(-re).
Who is online
Users browsing this forum: No registered users