Jag kör med taktventilen urkopplad nu, har dragit ur elkontakten bara.
Någon som vet ifall motorn då går i något felsäker läge då?
Jag tycker att motorn går lite fetare, drar lite mer soppa än tidigare.
Varför jag kör med den urkopplad är pga att den laddar ca 1.5 med den ikopplad, urkopplad 0.7-0.8. Ett separat problem...
Köra med takt-ventilen urkopplad?
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Köra med takt-ventilen urkopplad?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Köra med takt-ventilen urkopplad?
Utan att vara bevandrad i motorstyrsystem ... men om jag får resonera så är svaret nej.
Detta pga taktventilen, som är nolläge i ditt fall, delegerar all luft till (original) wastgaten som då ska öppna vid 0,2 bar övertryck. Och detta är en situation som påminner om "vanlig" drift, därför inte skäl till att sätta den i felsäkert läge.
Annars kan du ju försöka läsa av felkoderna, om sådana uppkommer.
Mvh
Stephan
Detta pga taktventilen, som är nolläge i ditt fall, delegerar all luft till (original) wastgaten som då ska öppna vid 0,2 bar övertryck. Och detta är en situation som påminner om "vanlig" drift, därför inte skäl till att sätta den i felsäkert läge.
Annars kan du ju försöka läsa av felkoderna, om sådana uppkommer.
Mvh
Stephan
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Re: Köra med takt-ventilen urkopplad?
Att dra ut taktventilens kontakt gör precis samma som när KLR går i felsäkert läge. Det KLR gör när den hittar ett fel är ju att slå av signalen till taktventilen, det är det enda som händer i felsäkert läge. Även om inte KLR ser något fel när du drar ut kontakten så har du gjort det KLR skulle göra om den hittade ett fel.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]