Köra med takt-ventilen urkopplad?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Köra med takt-ventilen urkopplad?

#1 Post by safe »

Jag kör med taktventilen urkopplad nu, har dragit ur elkontakten bara.
Någon som vet ifall motorn då går i något felsäker läge då?
Jag tycker att motorn går lite fetare, drar lite mer soppa än tidigare.

Varför jag kör med den urkopplad är pga att den laddar ca 1.5 med den ikopplad, urkopplad 0.7-0.8. Ett separat problem...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Köra med takt-ventilen urkopplad?

#2 Post by Nahpets »

Utan att vara bevandrad i motorstyrsystem ... men om jag får resonera så är svaret nej.

Detta pga taktventilen, som är nolläge i ditt fall, delegerar all luft till (original) wastgaten som då ska öppna vid 0,2 bar övertryck. Och detta är en situation som påminner om "vanlig" drift, därför inte skäl till att sätta den i felsäkert läge.

Annars kan du ju försöka läsa av felkoderna, om sådana uppkommer.

Mvh
Stephan

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

Re: Köra med takt-ventilen urkopplad?

#3 Post by Tomas »

Att dra ut taktventilens kontakt gör precis samma som när KLR går i felsäkert läge. Det KLR gör när den hittar ett fel är ju att slå av signalen till taktventilen, det är det enda som händer i felsäkert läge. Även om inte KLR ser något fel när du drar ut kontakten så har du gjort det KLR skulle göra om den hittade ett fel.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]