Eldad kabel, strålkastarmotor. Elfel.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Fredrik Mathsson
S-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982

Eldad kabel, strålkastarmotor. Elfel.

#1 Post by Fredrik Mathsson »

Haft strul med motorn som kör upp framlyktorna ett tag, och i höstas så slutade dom fungera helt. Jag hade noterat tidigare att strömkontakten på motorn var lite smält, och oftast räckte det att pilla lite på den så gick motorn igång igen. Bestämde mej för att ta tag i saken nu, och plockade väck motorn, tog väck gummihöljet och möttes av denna trevliga synen.

http://s742.photobucket.com/albums/xx63 ... issen/944/

Varför....hur.... :shock:
Jorden som har brunnit om jag inte misstar mej, men om det har någon betydelse jämfört med om det skulle vara en av pluskablarna vet jag inte.
Borde inte säkringen ta upp sådana här smällar? Läste nåt för ett tag sen om att det kunde vara ljusknappen inne i kupén som kan orsaka sånt här, eller reläet?
Eller om det kan vara något av de andra mystiska elfelen på bilen som den verkar lida av. Bl.a. så
Blinkar tankmätaren i takt med blinkersen, när man blinkar vänster.
Oljetrycksmätaren slår alltid upp i max direkt och stannar där, trots bytt oljetrycksgivare.
Och det märkligaste, om man har tändingen på lyser alla de tre små mätarna (ampere, klocka, olje), men när man sätter på lyset med knappen, första eller andra hacket, så släcks belysningen till oljetrycksmätaren.
Vidare så lyser höger bakljus om man har tändingen AV och sätter blinkersen åt vänster.
Den drar ut batteriet på några veckor också, även med stereon bortkopplad och kontakten till strålkastarmotorn bortkopplad.
Nej, jag skämtar inte :cry:

Tänkte om någon kände igen sej, och hade några tips. Nånting måste vara ganska galet nånstans iallafall. Ifall allt har en gemensam problempunkt nånstans, eller detta med strålkastarmotorkontakt-smältningen är ett fel för sej :P

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

Re: Eldad kabel, strålkastarmotor. Elfel.

#2 Post by Maxx »

Jag har tyvärr inga tips angående dina elfel ... förutom att jag gissar på dålig jordning ... men positionsljusen (fram och bak) SKA lysa när blinkersspaken är tillslagen höger alternativt vänster och tändningen är av. Dock borde det vara vänster sida som lyser om du har blinkersspaken åt vänster.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Fredrik Mathsson
S-Poster

#3 Post by Fredrik Mathsson »

Å tusan :shock: Önskar alla fel var så lätt-lösta. Hade jag faktiskt ingen aning om. Men jo, ja det kan vara jag som blandat ihop vänster och högerblinken där. Var trots allt i höstas jag senast roade mej åt dessa felen :D
Några särskilda jordpunkter jag borde kolla upp, där det brukar vara allmänt strul?
Jag suger ju så fruktansvärt på el också. Men jag ska nog börja med att mäta batteriet och rycka säkringar för att försöka hitta var det drar tjuvström.
Trodde jag hade tur att det var den smälta kontakten vid strålkastarmotorn som spökade till det, meeen haft den bortkopplad nu och batteriet töms ändå såe.

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#4 Post by patand »

Nu vet inte jag om det är samma på 944 (som jag gissar att du har med tanke på hur länken till bilderna ser ut). Men på 924 har du en "stor" jordpunkt ovanför förarens vänstra fot. Rakt upp där i hörnet så sitter det som en stjärna med många jordkablar anslutet. Kan ju iaf vara ett ställe att börja kolla.

Sen måste du också givetvis se till att jordflät/jordkabel från batteri till kaross och från kaross till motor är hela och fräscha. Kolla också jordkabeln mellan generator och motor.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Mats Jacobsson
Addict
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej

#5 Post by Mats Jacobsson »

Fredrik Mathsson wrote: Jorden som har brunnit om jag inte misstar mej, men om det har någon betydelse jämfört med om det skulle vara en av pluskablarna vet jag inte.
Borde inte säkringen ta upp sådana här smällar? Läste nåt för ett tag sen om att det kunde vara ljusknappen inne i kupén som kan orsaka sånt här, eller reläet?
Eller om det kan vara något av de andra mystiska elfelen på bilen som den verkar lida av. Bl.a. så
Blinkar tankmätaren i takt med blinkersen, när man blinkar vänster.
Oljetrycksmätaren slår alltid upp i max direkt och stannar där, trots bytt oljetrycksgivare.
Och det märkligaste, om man har tändingen på lyser alla de tre små mätarna (ampere, klocka, olje), men när man sätter på lyset med knappen, första eller andra hacket, så släcks belysningen till oljetrycksmätaren.
Vidare så lyser höger bakljus om man har tändingen AV och sätter blinkersen åt vänster.
Den drar ut batteriet på några veckor också, även med stereon bortkopplad och kontakten till strålkastarmotorn bortkopplad.
Nej, jag skämtar inte :cry:

Tänkte om någon kände igen sej, och hade några tips. Nånting måste vara ganska galet nånstans iallafall. Ifall allt har en gemensam problempunkt nånstans, eller detta med strålkastarmotorkontakt-smältningen är ett fel för sej :P
Det låter som om du har lite spök med jord...
När det gäller Oljetrycksmätaren slår alltid upp i max direkt och stannar där, trots bytt oljetrycksgivare, så skulle jag tro att detta händer om du vänder kablarna fel på givaren.
Den ena är till lampan och den andra till mätaren. Om du kopplar dom fel får du detta fenomen eller om givaren är trasig.
forum/viewtopic.php?f=3&t=11635&p=10573 ... el#p105738" onclick="window.open(this.href);return false;

Hittade det jag skrev

Mät med voltmätare över batteriets plus o minuspol med motorn i gång. Du ska få ett värde på mellan 13,5-14,2V.
Får du inte det så byt landregulator alternativ kol

Eller för spänningsfall
Sätt voltmätaren mellan - på generatorn eller - på batteriet och sen i chassit. Visar den då tex 1 volt så har du en volts spänningsfall.

Eller dålig jordning
Ställ in mätaren på Ohm och mät motståndet.
Kolla jorden mellan batteri minus och kaross/motor/startmotor och lite annat som skall jordas Den skall visa 0 ohm annars har du dålig jordning.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

Fredrik Mathsson
S-Poster

#6 Post by Fredrik Mathsson »

patand wrote:Nu vet inte jag om det är samma på 944 (som jag gissar att du har med tanke på hur länken till bilderna ser ut). Men på 924 har du en "stor" jordpunkt ovanför förarens vänstra fot. Rakt upp där i hörnet så sitter det som en stjärna med många jordkablar anslutet. Kan ju iaf vara ett ställe att börja kolla.

Sen måste du också givetvis se till att jordflät/jordkabel från batteri till kaross och från kaross till motor är hela och fräscha. Kolla också jordkabeln mellan generator och motor.
Suckar ibland över hur folk utelämnar viktig information vid problem, å så sitter man och gör samma sak själv :oops: jomen helt korrekt, det är en 944 -82 det handlar om.
Ska ta å kolla upp det där över vänsterfoten, och det andra du nämnde.
Mats Jacobsson wrote:
Det låter som om du har lite spök med jord...
När det gäller Oljetrycksmätaren slår alltid upp i max direkt och stannar där, trots bytt oljetrycksgivare, så skulle jag tro att detta händer om du vänder kablarna fel på givaren.
Den ena är till lampan och den andra till mätaren. Om du kopplar dom fel får du detta fenomen eller om givaren är trasig.
Hmm, ja det skulle ju vara värt att kolla upp :)
Jag är bara så inställd på att det är något med lysknappen då jag läste nån annanstans här på forumet att den skulle kunna orsaka smält kontakt vid strålkastar motorn.
Jag har mycke att kolla upp till helgen nu iallafall, och tack för mina nya el-kunskaper Mats :)

jerker67
Addict
Bilmodell: 944N/A -84

#7 Post by jerker67 »

jag tror inte du är den ende som har bekymmret med Lampkontakten.. men gontakt har smält med fast den grova + och härdsmälta i Brytaren i cupen... känns som det är rätt vanligt..
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

Post Reply