Transaxelfråga?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

Transaxelfråga?

#1 Post by JBlom »

Nån som vet om det skiljer något vesäntligt mellan en N/A och en Turbo transaxel?
Rent visuellt så verkar det vara nå "hakar" baktill på röret mot lådan på Turbons mednas det inte är såna på N/A´s.
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Transaxelfråga?

#2 Post by mijo »

Är det inte krockskyddet som ska haka i torsionstuben så inte motorn åker in i kupen?
Fanns väl bara ett eller två modellår? Typ 1987.

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

Re: Transaxelfråga?

#3 Post by JBlom »

Åfan... Coolt. :P
Är det nödvändigt?
Tänkte på om det nu försvann på senare modeller...
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Transaxelfråga?

#4 Post by Erol »

mijo wrote:Är det inte krockskyddet som ska haka i torsionstuben så inte motorn åker in i kupen?
Fanns väl bara ett eller två modellår? Typ 1987.

Har krokar/hakarna på min -86:a, även polarens -86:a har dessa....


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

Re: Transaxelfråga?

#5 Post by JBlom »

Erol wrote:
mijo wrote:Är det inte krockskyddet som ska haka i torsionstuben så inte motorn åker in i kupen?
Fanns väl bara ett eller två modellår? Typ 1987.

Har krokar/hakarna på min -86:a, även polarens -86:a har dessa....


/ Erol
Å jag på min. :)
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Transaxelfråga?

#6 Post by mijo »

Har sett det på 87or också, kom kanske 86 och försvann till 88a?
De underlättar väl inte kopplingsbyte direkt, undra om de tog
bort de därför eller om de inte fungerade som tänkt?

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

Re: Transaxelfråga?

#7 Post by JBlom »

Då kör jag på mitt N/A rör helt enkelt, slipper jag lagergnissel å. :)
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users